۹۱
 

بهداروند: عشق شمس به «کیمیا» ورد زبان‌ها بود/ سکوت تاریخ درباره مرگ دخترخوانده مولانا

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
 
 
حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند، نویسنده و پژوهشگر گفت: وقتی شمس 60 ساله عاشق «کیمیا»(دخترخوانده مولانا) شد، این دختر تنها 25 سال داشت. وقتی به احوالات شمس رجوع می‌کنیم درمی‌‌یابیم که پس از مرگ کیمیا وی دچار افسردگی شدید شد و بر سر چند راهی قرار گرفت که در قونیه بماند یا برود. شمس بی‌سر و صدا قونیه را ترک کرد و پیش از رفتن ارتباطی با مولانا نگرفت.
 
محمدمهدی بهداروند
حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کلاسیک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره خبر انتشار کتابی با عنوان «گفتا من آن ترنجم» نوشته محمد قاسم‌زاده که عنوان کرده بود، کیمیا خاتون، بر اثر ضربات شمس تبریزی کشته شده است، عنوان کرد: نام مادر کیمیا «کرا خاتون» بود و یک‌بار با محمدشاه ایرانی ازدواج کرد و کیمیا را از او به یادگار داشت. او پس از مرگ شوهرش همسر مولانا می‌شود. وقتی شمس 60 سال سن داشت کیمیا دختری 25 ساله بود. باید بررسی کرد که چرا شمس به خواستگاری کیمیا می‌رود.
 
این نویسنده توضیح داد: کیمیا در قونیه آن زمان دختری جمیله و وجیهه بود. مولانا پسری به نام چلبی علاءالدین داشت. این پسر در مدرسه به دیگران می‌گفت شمس به خانه ما می‌آید و وارد اندورنی می‌شود؛ چه دلیلی دارد که نامحرم به خانه ما بیاید! شمس بر سر همین موضوع یکبار با پسر مولانا درگیر می‌شود به پسر مولانا به او می‌گوید که هر چه زودتر قونیه را ترک کند. در همان زمان هم شمس می خواهد از قونیه برود اما عشق کیمیا او را ماندگار می‌کند، بنابراین او راه دیگری جز ازدواج با کیمیا ندارد.
 
نویسنده کتاب «خلوتی با غدیر» گفت: شمس، این پیرمرد 60 ساله  با کیمیا 35 سال تفاوت سن دارد و باید دید که چرا دختر به او پاسخ مثبت می‌دهد. این موضوع یکی از رازهای پنهان زندگی شمس است و من با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه دارم باید بگویم که دو دلیل باعث این وصلت شد؛ یکی این‌که مولانا در این وصلت نقش داشت و پادرمیانی کرد و دیگر این‌که شمس عارف بزرگی بود و دختر هم این را می‌دانست و به همین دلیل به این وصلت تن داد و شمس را پذیرفت.

وی افزود: قرار بود شمس پس از سخنانی که چلبی علاءالدین در مدرسه نقل کرده و ورد زبان‌ها شده، قونیه را ترک کند اما این کار را نکرد و در قونیه ماند. بدگویی‌های پسر مولانا گرچه برای او گران تمام می‌شد، اما عشق کیمیا هم با دلش بازی می‌کرد. شمس که از همه چیز رها بود در کمند عشق کیمیا گرفتار می‌آید و راه پس و پیش ندارد. در عین حال، ذکر این نکته هم ضروری است که چلبی علاءالدین هم از کیمیا بدش نمی‌آمد و به او چشم داشت و به همین دلیل پشت سر شمس این همه بدگویی می‌کرد.
 
 بهداروند توضیح داد: روزی کیمیا از باغ به خانه بازمی‌گردد و بین او شوهرش شمس، اختلاف و مشاجره‌ای مانند مشاجره‌ای که بین همه زن و شوهرها رخ می‌دهد، پیش می‌آید. آن اتفاقی که نباید بیفتد رخ می‌دهد اما کیمیا پس از این اتفاق مریض می‌شود و سه روز بعد می‌میرد. شمس به هشداری که سلطان ولد به او داده بود بی‌اعتنایی می‌کند و شاید اگر زودتر از قونیه بار سفر می‌بست این اتفاق نمی‌افتاد.

وی ادامه داد: عشق به کیمیا، مولانا و قونیه باعث می‌شود که شمس در این شهر بدنام شود. شاید بهتر می‌بود که شمس زودتر از این‌ها شهر را ترک می‌کرد.

نویسنده کتاب «ناز و نیاز» اضافه کرد: وقتی به احوالات شمس رجوع می‌کنیم درمی‌‌یابیم که پس از مرگ کیمیا دچار افسردگی شدید می‌شود و بر سر چند راهی قرار می‌گیرد که در قونیه بماند یا برود. اگر در قونیه می‌ماند خاطرات حضور کیمیا او را می‌آزرد. او برای رهایی از این تعلق نیاز به طبیب الهی داشت. بارها خوانده‌ام و شنیده‌ام که شمس بی‌سر و صدا قونیه را ترک می‌کند و پیش از رفتن ارتباطی با مولانا نگرفت.
 
حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند متولد 1342 است. «نقبیله عشق»، «انقلاب اسلامی-امریکا-جنگ تحمیلی»، «نسبت اندیشی اندیشه شیعه و دمکراسی»، «ناز و نیاز»، «بررسی وظایف و اختیارات ولایت فقیه» و «جاده‌های سربی» نام برخی از کتاب‌های اوست.  

محمد قاسم‌زاده، پیش از این به ایبنا گفته بود، کیمیا، بعد از کتک خوردن از شمس‌ از دنیا رفته‌است. این بخش از زندگی شمس در قونیه، یکی از مجهول‌ترین قسمت‌های زندگی شمس و مولانا است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 232529
 


 
م
۱۳۹۶-۰۴-۰۷ ۰۹:۴۲:۰۸
بهتره کتاب ملت عشق رو بخونید.
طبق اون کتاب که پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه هم هست ،کیمیا خودش از مولانا درخواست میکند تا با شمس ازدواج کند،زیرا مولانا به دنبال شخصی میگشت تا با شمس ازدواج کند و دراینصورت او مجبور شود در قونیه بماند. (222886)
 
زینب سادات میرحسینی
Romania
۱۳۹۶-۱۲-۱۴ ۱۳:۰۲:۰۱
از سرگذشت کیمیا دلم به درد میاد. اون قربانی عشق شد.... (224591)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۱۲-۲۹ ۱۹:۰۷:۵۶
دوست عزیز ، کتاب ملت عشق ،کتاب داستان است و نه کتاب تاریخی. (224805)
 
Russian Federation
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۱:۵۹:۱۶
بله درسته. من توصیه میکنم کتاب کیمیا خاتون اثر سعیده قدس را هم بخوانید. (226925)
 
Russian Federation
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۲:۰۱:۰۴
من قویا توصیه میکنم کتاب کیمیا خاتون نوشته سعیده قدس را نیز بخوانید و کیمیا بعد از کتک خوردن از شمس بعد از سه روز میمیرد.او قربانی عشق یک طرفه شد. (226926)
 
Romania
۱۳۹۸-۰۸-۰۱ ۰۲:۴۴:۱۷
خیر. کتابی کاملا ترفانی فلسفی است. (229732)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۸-۲۱ ۱۶:۰۱:۰۶
خب تاریخ هم کمی به چالش کشیده و حتی داستان هم نمیشع گف عارفانس بیشتر (229837)
 
United States
۱۳۹۷-۰۴-۲۸ ۰۰:۱۸:۵۰
کتاب ملت عشق کاملن خیالی ست و به واقعیت ارتباطی ندارد (225724)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۲۳:۱۷:۱۱
از نظر من نه
چون کنار زندگی نامه شمس نویسنده رمان خودش رو پیش برده اکثریت چنین چیزی میگن که ملت عشق داستانه (227854)
 
Romania
۱۳۹۷-۰۹-۰۲ ۲۰:۰۲:۰۶
اين رمان است (227337)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۹-۰۶ ۱۸:۰۵:۳۶
کتاب ملت عشق به تاریخ وفادار نیست (227360)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۲۳:۱۳:۳۶
من این کتاب رو خوندم اما متاسفانه هیچ چیزی درمورد اینکه بعد از مرگ کیمیا شمس دچار افسردگی می شه یا نه ننوشته (227853)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۱-۲۱ ۰۹:۴۵:۰۰
این کتاب برگرفته از حقایق هست ولی کاملا تاریخی نیست. نویسنده خیلی تخیلی بخشهاییش رو ذکر کرده. (227861)
 
Sweden
۱۳۹۸-۰۱-۱۳ ۰۲:۱۰:۰۶
هیچگاه تعصب راستی رابه دنبال نخواهدداشت واین کتاب فقط برای تبریه شمس نگاشته شده وباتمام بزرگی مولانا درادبیات جهان وهمچنین شمس نبایداین صفحه سیاه زندگی شمس ومولانارانادیده گرفت یاتوجیه کرد (228211)
 
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۱۲-۱۸ ۱۹:۲۸:۱۷
توی کتاب ملت عشق این کیمیاست که عاشق شمس میشه و چون شمس درگیر عشق زمینی نبوده بعد از ازدواج به کیمیا نزدیکی نمیکنه و پسش میزنه و کیمیا هم از عشق شمس جون میده... (224677)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۱۲-۲۸ ۰۸:۳۷:۱۰
خودتون رو گول نزنید. بعید می‌دونم که کیمیا عاشق پیرمردی ۶۰ ساله بشه. این جور جملات و تفکرات درواقع راضی کردن یا گول زدن خودمون چونکه نمی‌خوایم در مورد قهرمانا و افاضل کشورمون فکر بد کنیم.
در واقع شمس یه قاتله (224794)
 
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۱-۱۶ ۲۱:۲۷:۴۹
شما میتونین کتاب ملت عشقو بخونین تا با شخصیت شمس اشنا بشین ...شمس یه ادم معمولی نبوده روح بزرگش با عث میشده که جذاب باشه چه برای یه شاگرد معمولی چه برای مردی بزرگ مثل مولانا (224907)
 
ص.ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۲-۱۲ ۰۹:۲۶:۳۹
نصیحت من به شما اینکه حول یک محور نگردید و با شخصیت پردازی های یک نویسنده رمان نویس عالم قضیه نشید حداقل چند کتاب دیگه هم بخوانید ک مستندتر در این مورد نوشته شده اند و بعد تصمیم بگیرید و یک نظر اگاهانه بدید این نوشته من جدا از هرگونه غرض ورزیه از نویسنده هایی که در این مورد مستند تحقیق کردند دکتر اسلامی ندوشن و دکتر زرین کوب هستند که هر دو استاد ادبیات و با عرفان آشنا بودند و با آثاری ک از خودشون به جا گذاشتند نشون میده که بار علمیشون بیشتر از این خانم بوده این خانم مثل هر رمان نویس دیگه اثری نوشته و حالا پرفروش بوده ولی به این معنا نیست ک حتما باید مستند باشه اگر انقدر با اطمینان نظر میدین حداقل ی آگاهیی در موردش داشته باشید (225108)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۲-۲۴ ۱۴:۴۹:۴۶
سلام من هم با این نظر موافق هستم
من چند سال پیش کتاب کیمیا خاتون را خوندم و تازه کتاب ملت عشق را خوندم
از این همه تفاوت تعجب کردم، وقتی کمی تحقیق و مطالعه کردم متوجه شدم در واقع در هر دو رمان تا حدی نویسنده ها با قوه تخیل به ماجرای عشق کیمیا و شمس رنگ و لعابی که خودشون خواستند را دادند.
کیمیا خاتون مستند تر نوشته شده، ولی پایان داستان، به نوعی قتل کیمیا توسط شمس، زاییده خیال نویسنده است و واقعیت نداره (225197)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۲۳:۲۴:۱۵
توی همه کتاب ها نویسنده ها بخاطر فروش و جذب بیشتر خواننده از قوه تخیلشون استفاده می کنن ولی مهم اینه کنار قوه تخیل واقعیت هارو بگن
از نظر غیرمنطقی میاد که شمس با اون همه عشقی که توی کتاب های مختلف نوشته شده به کیمیا داشته اون رو به حدی بزنه که کیمیا جونشو از دست بده (227856)
 
Asra
Denmark
۱۳۹۸-۰۷-۱۶ ۲۰:۱۶:۵۶
حالا خدا میدونه فیلمی که قراره در این بوره ساخته شه درسته یا نه (229647)
 
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۲-۲۶ ۲۲:۳۲:۱۷
با اطمینان نظر دادن و اگاهی من محدود میشه به همون کتاب ملت عشق ..من جواب اون اقایی رو دادم که گفت قطعا شمس قاتله ..کی همچین چیزی گفته ..هرکس از دید خودش به قضیه شمس و مولانا نگاه میکنه ولی حداقل نگاهی هم که میکنه باید عاقلانه باشه ..در ضمن هیچ کس قصد گول زدن مردم رو با یه اتفاقی که چند قرن پیش افتاده و هیچ کس در موردش مطمئن نیست نداره انقد ..تهاجمی به همه چیز نگاه نکنید .. (225210)
 
Sweden
۱۳۹۸-۰۱-۱۳ ۰۲:۱۷:۴۵
بایدتوجه داشت مرگ کیمیا دخترخوانده مولانا وهمچنین بی تفاوتی وی به موضوعات اجتماعی زمانه اش حتی درموردقتل عام همشهری ها وخانواده اش جزئ نقاط سیاه زندگی این بزرگمردادبیات جهان است رانمی توان بانادیده گرفتن واقعیتهای تاریخی باتکیه بر احساس وتعصب منکرشد (228212)
 
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۸-۲۷ ۰۲:۵۳:۵۷
ادکتر عرفان بود خیلی دلیل خوبی هم نیست ، شاید بر اساس دیدگاه خودشئن نوشتن چون له هرحال تصوف در ایران محبوبیت نداره (227308)
 
انابحلل
Russian Federation
۱۳۹۷-۰۳-۱۸ ۲۰:۵۶:۲۴
عشق همه مرز هارا می شکند (225406)
 
آیلار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۹-۱۹ ۰۰:۳۶:۴۵
دقیقا...هرجوری که فکر می کنم می بینم شمس قاتل کیمیا بوده...چی گیرش میومده از این قتل....یا چرا اون که به همه چیز اگاه بوده این طوری با کیمیا رفتار می کنه...حتی اگر عشق اسمانی هم به جای کیمیا گیرش میومده....خیلی خودخواهه....خیلی ذهنمو درگیر کرده (227435)
 
United States
۱۳۹۸-۰۷-۱۳ ۲۱:۰۱:۴۲
چرا فكر نمي كني اينكه انقدر به نظرت عجيب و غيرقابل قبوله شايد دروغ باشه؟
چرا اصلا اين حرف رو باور مي كني كه بعد ناراحت بشي.
تمام نويسندگان چه تاريخي چه غيره بر اساس مشاهدات و قضاوتهاي ظاهري ماجرا رو بيان كردند و همه موكدا تاكيد كردن رابطه اونها رازگونه و پر از اسرار بوده پس همه اينها فقط حدس و گمانه!
كاش به جاي قضاوت شخصيت شمس از گفته هاش استفاده كنيم و ياد بگيريم هرگز به ظاهر قضاوت نكنيم. (229620)
 
Ashegh khoda
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۵-۲۸ ۰۱:۲۳:۳۶
مردی که به خدا رسیده صد در صد قاتل نیست پیشنهاد میکنم کتاب باب اسرار رو بخونید شاید برای سازش منطق بهتون کمک کنه (229361)
 
United States
۱۳۹۸-۰۷-۱۳ ۲۱:۰۳:۰۷
من هم با شما موافقم. برام جالب بود كه هنوز هم شمس مخالفاني داره كه با قضاوتهاي دروغين سعي در تخريب شخصيتش دارن.
درست مثل همه بزرگان و اولياي الهي (229621)
 
Germany
۱۳۹۸-۰۷-۲۳ ۲۱:۱۱:۰۵
با نظر شما ۱۰۰۰۰۰۰% موافقم (229700)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۲۳:۱۹:۳۴
درسته ولی خیلی بهتر میشد اگر احوالات شمس بعد از مرگ کیمیا رو می گفت (227855)
 
به تو چه
Russian Federation
۱۳۹۷-۰۳-۱۸ ۲۰:۵۴:۳۳
شمس عاشق کیمیا نبود کیمیا عاشق شمس شد شمسم یه بار قونیه را ترک کرد
(225405)
 
سعید
Canada
۱۳۹۷-۰۶-۱۱ ۱۴:۴۱:۴۲
ان شا الله تا مدت اندکی دیگر بهتون واقعیت را متذکر میشم و اصل اتفاق افتاده رو بدونه اتهام به شخصیتی میگم؛و مطمئنم تاریخ در حال تکرار هست و تمام گذشته رو میاید و همه چیز را به عینه مشاهده میکنید. (226597)
 
Zahra
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۶-۲۴ ۱۹:۱۵:۲۰
واقعا!!! (226805)
 
Shiraz
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۱-۰۶ ۲۳:۰۹:۲۳
میشە بگید چطوری؟؟ (228181)
 
Shiraz
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۱-۰۶ ۲۳:۱۰:۱۶
قراره چطوری بهمون بگین؟؟ (228182)
 
هیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۶-۲۲ ۰۲:۱۹:۱۵
پس افراطیون همچنان در عصر جدید به مبارزه علیه شمس تبریزی دارن ادامه میدن. عجیبین شما (226779)
 
Kimya
Germany
۱۳۹۷-۰۷-۱۵ ۱۵:۲۰:۰۷
واقعن نقل چنین داستانی باعث تاسفه (227011)
 
سمیناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۸-۰۱ ۱۰:۱۰:۴۹
من اواسط خوندن کتاب ملت عشق بدجور رفتار شمس به دلم نشسته بود داشتم فکر میکردم چه اسطوره ای بوده و به عنوان یه قهرمان ازش الگو بگیرم ولی بعد که کتاب رو تا آخر خوندم و مخصوصا مرگ کیمیا بدجور سردرد گرفتم . آخه شمس عالم بوده درویش بوده چرا باید زنش رو پس بزنه مگه مقام شمس از پیامبرا هم بالاتر بوده ؟ پیامبرا هم خیلی مقام بالایی داشتند ولی خودشون رو از خواسته های جسمی منع نمی کردن ؟ شمس که اینقدر طرفدار ضعیفا بود چه جور تونست زن خودش رو به اون روز بندازه ؟ چه طوری اجازه داد ؟ من که تو مخیله ام نمی گنجه !!! فقط امیدوارم این کتاب داستان رو بد نقل کرده باشه چون من دیگه دیدگاه خوبی به شمس ندارم ! خوبی و نیکی مثل مردای امروزی جامعه ما فقط برای غریبه ها نیست اول از همه برای نزدیکان و اطرافیانه .... (227126)
 
لیلا
۱۳۹۷-۰۸-۰۷ ۰۰:۲۱:۳۴
به نظر منم شمس باید ادم بسیار وارسته ای باشه که ممکنه حتی یه دختر 25 ساله هم عاشق شمس بشه ولی یه جاهایی از کتاب عجیبه مثلا همین مرگ شمس در قونیه که الان قبرش توی خوی هست بعدش انگار تو این رمان اصلا از ایران حرف نزده خوبه شعرای مولانا فارسیه والا میگفت واسه ترکیه هست انقدر خودمون کتاب ننوشتیم که مولانا رو واسه خودشون کردن. من اصلا از عاقبت شمس خوشم نیومدتو کتاب ملت عشق . خیلی جالبه کسی که این همه تجربه داره تو زندگی مثل شمس میاد ازدواج میکنه بعد میگه نمیددنستم چرا همچین کاری کردم دخترو بدبخت کرده که چی خیلی گنگه این قسمتش! (227172)
 
صنم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۲-۰۸ ۲۱:۱۳:۳۳
خانم محترم کی گفته مولانا ایرانی هستش؟؟
تا جایی که من میدونم مولانا تو بلخ افغانستان که مزار امروزی هس به دنیا اومده و توی ترکیه زندگی کرد.
حالا این چه ربطی به ایران داره من واقعا نمیدونم! (228474)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۲-۰۹ ۱۶:۴۸:۴۹
افغانستان به عنوان یک کشور و واحد سیاسی حدود دویست سال قبل تشکیل و نامگذاری شد.قبلا همه این مناطق را می گفتند ایران یا خراسان بزرگ.به برادران افغانستانی مان هم درود و احترام دارم اما تاریخ را نباید فراموش کرد.بهرحال همه سر خوان مولانا هستیم و ملیت امر جدیدتری هست (228482)
 
hani
Romania
۱۳۹۸-۰۴-۱۱ ۲۰:۰۳:۴۹
علاوه بر اينم افغانستا براي ايران بوده تا حدود٢٠٠يسال پيش
تركيه هم قسمتاي اذربايجان ارمنستانو..براي ايران بوده تادوره ي صفوي يعني قرن ده
و مولونا قرن٧هستش يعني اصالتا جز كشور ايران بوده ب همين دليل فارسي مينوشته (229020)
 
Ftm
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۵-۲۴ ۰۱:۱۸:۰۸
من گفتم:)
خانم محترم افغانستان و ترکیه در قرن هفتم هجری جزئی از ایران بودند بنابراین مولانا شاعر و عارف ایرانی الاصل هستش (229332)
 
آزیتا
Germany
۱۳۹۸-۰۵-۲۸ ۱۵:۰۲:۳۵
خب بلخ در ایران بوده قبلا" (229366)
 
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۸-۲۷ ۰۲:۵۶:۳۸
شمس کیمیا رو به هیچ رسوند ،منیت ش رو ازش گرفت ، درست همان کاری که با مولانا کرد عشق پاقعی رو نشون میده (227309)
 
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۲-۱۳ ۱۰:۵۷:۳۳
شاید از بین این همه نظر این بهترین بود (228025)
 
شمس
۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۰۰:۱۱:۴۰
سلام دوستان
واقعا ما کجای تاریخ هستیم؟!
نه علمی ... نه ایمانی محکم... نه مستنداتی واضح...
همیشه همین طوریم و هیچ وقت اصلاح نمیشیم...
همیشه در مورد مسائل مختلف بدون آگاهی اظهار نظر می‌کنیم بدون اینکه بدونیم حرف ما چه تاثیری بر افکار دیگران میذاره!
زندگی شمس پر از عشق به خدا بوده و در پی کسی بوده که کاسه‌ی عشقش رو در اون خالی کنه تا قاصد عشق به دل و افکار آدمی باشه و مولانا رو پیدا کرد و ....
آیا از چنین آدمی که که همه هست و نیستش عشق بوده، خشونتهای دنیایی برمیاد؟!
درسته که شمس لحن خشن و برنده‌ای داشته اما دلیل نمیشه که بهش تهمت و افترا ببندیم و هر چی از ذهن کم ظرفیتمون بیرون میاد رو بارش کنیم.
شماها هم مثل بعضی از مریدان ظاهر بین مولانا که مورد امتحانات شمس قرار گرفتند هستین چرا که جاهلانه قضاوت می‌کنید.
هر جسم را جان می‌کند
جان را خدا دان می‌کند
داور سلیمان می‌کند
یا حکم دیوانیست این....

کسی که روح و جانها را در می‌یابد و با سخنانش جسمها را تبدیل به عاشقان ملکوتی میکند و عشق حقیقی را یافته، محال است دل به دنیا و زن و عشق مجازی بسپارد...

از همه دوستان می‌خوام بیشتر مطالعه کنید و دیوان شمس و مقالات شمس تبریزی را حتما بخونید.
متشکرم. (228049)
 
آیلار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۹-۱۹ ۰۰:۳۹:۱۴
دقیقا موافقم (227436)
 
الهام
Netherlands Antilles
۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۲۳:۵۰:۱۷
سلام.کاربر گرامی
این اتفاق واقعیت ندارد.
هیچ گاه مردی آسمانی که سرشار از محبت الله است، دچار گناه کبیره و قتل و زدن و کتک نمی‌شود.
کسی که حالات ظاهری و دنیایی مولانا را به ملکوت و عرفان و خداشناسی محض و عشق الهی تبدیل می‌کند ، هیچ گاه زمینه‌های خشم خدا را فراهم نمی‌کند.
هر کسی در مورد زندگی بزرگان چیزی نقل کرده و اتفاقات تاریخی مستند در دست نیست.
اگر کسانی در کتابها این چنین گفته‌اند که شمس همسر جوان و زیبایش را کتک زده و چند روز بعد، او به این دلیل از دنیا می‌رود، مشخص است که قصد تخریب شخصیت معنوی و الهی شمس را داشته و یا هیجان و تخیل را به کتاب خود افزوده‌اند.
دنیای عارفان خالی از این تهمتهاست اما شیاطین در پی تخریب افکار مردم هستند.
لطفا واقع نگر باشید و عقل و منطق خویش را قاضی کنید نه نوشته‌ی رمانها و داستانهای تخیلی...
متشکرم (228048)
 
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۷-۲۱ ۱۸:۰۲:۲۴
شما اگه با دقت کتاب ملت عشق رو خونده باشین متوجه میشین که بزرگترین توصیه شمش این بوده که چیزی رو که نمیدونی پیش خودتون قضاوت نکنید من خودم از مرگ کیمیا کلی گریه کردم و حالم بد شد ولی به خودم حق نمیدم بدون هیچ علمی درمورد شمس تبریزی قضاوت کنم... (229686)
 
هستی
United States
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۰۰:۳۲:۱۴
به خاطر چه چیزایی حالتون بد میشه و گریه میکنید خانوم فاطمه
حداقل کاش این موضوع رو هیچ جا آشکار نکنین چون واقعا مسخرست (229816)
 
مارتین
Netherlands Antilles
۱۳۹۷-۰۸-۰۲ ۲۲:۳۸:۵۷
واقعیت این امر رو نمیدونیم اما چیزی که میدونیم و مدارک مستند در دست داریم مومن واقعی و مرد خدا بودن شمس تبریزی و تاثیر عرفانیش بر ظاهر بینی مولاناست به چنین مردی افترا نمیچسبه هر چند که از گزند افترا مصون نبوده و ظاهراً هنوز هم نیست ...خدا ما رو ببخشه (227138)
 
dorna
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۱۲:۲۸:۵۱
دوستان و دوستداران شمس و مولانا را جهت مطالعه سخنان این دو شخصیت بزرگ عرفانی دعوت میکنم به سایت و کانال شمس تبریزی و مولانا:
www.shamsrumi.com
@shamsmowlana (227274)
 
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۸-۲۷ ۰۲:۵۱:۱۶
شمس شخصیت والایی داشته به نظرم این مطلب پر از اشکال بود ،دوست دارم داستان واقعی علت ازدواج انها را بخوانم لطفا اکر منبع موثفی میشناسید معرفی کتید (227307)
 
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۲-۲۲ ۱۷:۵۲:۰۴
🔰 رابطۀ شمس با کیمیا

صحبت کیمیا در آغاز به شمس فرصت می‌داد تا از استغراق خویش فاصله بگیرد و در سلوک تعبناک دشوار روح لمحه‌یی توقف کند. آغوش زن به او امکان می‌داد تا گه گاه به عالَم "کلّمینی یا حمیرا" پناه جوید و از عروج نفسگیر "لي مع الله" وقت بیاساید. اما عشق اندک اندک کیمیا را در نظر وی تجلی نور «الله» ساخت. وقتی در خلوت با او دستبازی می‌کرد و سروموی او را نوازش می‌داد، آن گونه که خود او یک بار به مولانا گفته بود، به نظرش چنان می‌آمد که خدا به صورت کیمیا بر وی مصور گشته بود. با این حال، در کنار کیمیا حس می‌کرد که او نیز انسان است، با عالم لي مع الله تجانس ندارد و لمحه‌یی چند می‌بایست به نفس خود، به خواهشهای نفسانی خود و به صدایی که از جسم خود به گوشش می‌رسد توجه کند.

دکتر عبدالحسین زرین کوب

ادامۀ متن در لینک زیر
👇
https://goo.gl/iqtf9J (228605)
 
Arshida
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۵-۲۴ ۱۶:۳۴:۱۴
سلام
من کتاب گفتا من آن ترنجم نوشته محمد قاسم زاده رو مطالعه میکردم که به این بر خوردم که شمس ، کیمیا خاتون رو کتک میزده .
آیا این موضوع واقعیت داره ؟
کتاب معتبر درباره زندگینامه مولانا و شمس از کجا میشه پیدا کرد ؟
با سپاس فراوان از شما (229335)
 
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۹-۱۱ ۱۰:۴۵:۵۶
اگر کتاب ملت عشق درست نوشته باشد کیمیا قربانی عشق یک طرفه شد و شمس هیچ بویی از انسانیت نبرده که با کیمیا اون طور رفتار می کند (227381)
 
رویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۰۹-۱۹ ۲۳:۴۳:۰۴
کتاب کیمیا خاتون یه رمان هستش به گفته خود سعیده عقدسی ،در کتاب مقالات شمس تبریزی که یادداشت های روزانه شمس هست با شمس به خوبی آشنا میشین،و اینکه شمس دشمنان بسیاری داشته و حتی الان داره،برای از بین بردن چنین شخصیتی این داستان ها در حد یک داستان تخیلی وقیح هستش،تا با عرفان شمس آشنا نباشید،شمس و مولانا را نباید قضاوت کنید.عرفان شمس، زن و مرد را یکی میداند .در کتاب ملت عشق هم اشاره کرد به این موضوع. (227450)
 
Romania
۱۳۹۷-۰۹-۲۱ ۱۹:۴۴:۵۲
5سلام من هردو کتاب را خوندم اولا کیمیا دختر کرا خاتون بوده درصورتیکه درملت عشق چرت نوشته ضمنا با عذر خواهی وشرمندگی شمس عشق زنانه نداشته وعاشق مردان بوده متاسفانه ازنظر فیزیکی واز نظر عرفان وفلسفه وصوفی گری هم مرتبه عالی داشته کیمیاهم فدای حرفهای مردم شده برای اینکه جلوی حرفهای مردم را بگیرند دختر بیچاره را به عقد شمس درمیارند (227459)
 
گیلدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۲۳:۲۹:۴۷
من نمی دونم چرا همه جا میگن کتاب ملت عشق داستان بوده یا چرته درحالی که واقعیت هارو گفته و حتی این تیکه که کیمیا فدای حرف مردم شده رو به روشنی گفته
متاسفانه چون نویسنده کنار زندگی نامه شمس رمان خودش رو هم پیش برده میگن الکیه و یا تخیلی
و این خیلی بده که اینطور به نوشته یک شخص توهین میشه
درست انتقاد کنید لطفا (227857)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۰:۲۶:۱۰
با درود.
من واقعا متاسفام برای این اقا بهداروند که از بین این همه اشعار مکتوب شمش و مولوی به نکته ای تاریک داره اشاره میکنه که هیچ کس خبر دقیقی نداره ازش
و ایشان دارن شخصیت بسیار بزرگ و عرفانی این خاک را تا حدی پایین میارن که بهش تهمت ادم کشی نیز ب نوعی میزن چرا از این همه مشکلات رفتن شمش از قونیه را ب گردن عشق کیمیا میگذارید .
حالا چه کیمیا عاشق شده باشه چه برعکس چرا حرمت شمش را پایین میاورید..شمش افاقی... انسانی وارسته از این دنیا بوده که از تمام بندهای رذالت را گسته بوده از جمله شهوت و حب مال چگونه مساعل را وارونه توضیح میدهد (227534)
 
هستی
United States
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۰۰:۳۵:۴۴
شخصیت شمس و مولوی به خودی خود پايين هست نیازی به پایین آوردن شخصیت نيست (229817)
 
ساناز
Romania
۱۳۹۷-۱۰-۱۲ ۱۸:۱۸:۵۳
جالبه که زنها چه راه سختی تو این تاریخ سیاه داشتند و دارند و با چه سرسختی درحال گرفتن کمترین حقوق خودشون هستند صدها سال طول کشیده که یک زن خودش رو از حرم های ترسناک نجات بده اگرچه راه هنوز طولانی است .شمس با تمام ادعایی که شده و بقول طرفداراش مرزهای عرفان رو درنوردیده چطورآرزوهای یک دختر رو بخاطر هوس و خودخواهیش نابود کرد؟؟!!! (227591)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۰-۲۰ ۱۷:۴۹:۴۵
هر کسی از ظن خود شد یار من (227650)
 
نارسیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۱-۱۹ ۲۳:۳۵:۲۸
هیچ کتاب و مدرک تاریخی صحت کامل نداره.یه حرف ساده که زده بشه تا به نفر دهم برسه غیر ممکنه عینا همون جمله اول باشه.چطور اتفاقای ۵۰۰ سال یا بیشتر رو انتظار دارید الان که به ما رسیده درست باشه.تاریخ که ازش بگذره میشه داستان و افسانه. (227849)
 
پیمان
Russian Federation
۱۳۹۷-۱۲-۰۵ ۲۲:۵۸:۰۵
فقط شمس مانده بود خراب کنید که اورا هم خراب کردید (227988)
 
مه لقا
۱۳۹۷-۱۲-۱۵ ۰۰:۲۱:۳۷
گل گفتی به خدا (228050)
 
Shams
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۲:۳۵:۳۰
همش اشتباهه،تاریخ دروغ و توصیف کرده،فقط باید کتاب ملت عشق رو خوند تا واقعیت رو فهمید (227995)
 
کانیا
United States
۱۳۹۷-۱۲-۱۹ ۱۴:۰۹:۴۷
من کتاب کیمیا خاتون را مطالعه کردم و از نثر زیبا و توصیف های ملموس اون لذت بردم به نظر میرسه نویسنده پایان داستان را کمی اغراق نموده ولی این امر که پیر مردی ۶۰ ساله نسبت به همسر جوان خود بدبین باشد انکار ناپذیر است و در اینکه زندگی با دوام خوبی نداشته اند شکی نیست. (228096)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۳-۰۳ ۰۲:۲۶:۴۲
به نظر من که کیمیا ومرگش برگی سیاه در زندگی مولانا وشمس هست حالا به هر دلیلی که منجر به مرگ کیمیامیشه شمس ومولانا کیمیا را فدای هوس عرفان خودشون میکنن (228675)
 
غریب
Russian Federation
۱۳۹۸-۰۳-۱۸ ۲۱:۲۸:۰۸
شمس را هر کسی درک نمی کند.روح بزرگش را یا جاذبه اش را.عالمان و فقهای امروز هم مثل آن زمان شخصی که به منافعشان سود نرساند را بی ایمان و کافر می شمرند.اما هر چه هست قصد مجادله و مشاجره با کسی را ندارم.هدفم تعظیم یا تذلیل شخصیت شمس هم نیست.اما گویا اطلاعات اشتباهی در این متن وجود دارد شاید هم اطلاعات من کفاف نمی دهد.اما در هر حال تا جایی که من می دانم کرا همسر مولانا بود و کیمیا هم دختری روستایی که به دلیل استعدادش توسط پدرش به نزد مولانا آورده شد تا از مریدان و شاگردان او باشد.اگر در گفته ام اشتباهی هست خواهش می کنم با ذکر دلیل و منبع رفع ابهام کنید.متشکرم. (228831)
 
ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۳-۲۹ ۱۸:۴۷:۱۰
شمس شمس شمس افتخار عالم عرفان افتخار عالم بشریت ، ای شمس تبریزی چطور من خاکی در مورد تو ی آسمانی نظر بدهم ، مگر میتوانم (228918)
 
هستی
United States
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۰۰:۳۸:۳۵
شما کلا نظر نده نه برای شمس آسمونی 😂
نه مولوي (229818)
 
ریحانه
Netherlands
۱۳۹۸-۰۵-۰۴ ۱۶:۳۵:۲۲
دوری از کسی که دوستش داریم ما رو میکشه، چه نیازی به زدن؟
هرگز باور نمیکنم شمس زنی که عاشقش بود رو کشته باشه (229204)
 
Germany
۱۳۹۸-۰۵-۱۱ ۱۱:۰۶:۳۹
درسته. منم همینطور فکر میکنم.
جایگاه حضرت شمس و حضرت مولانا را در کتاب کیمیا خاتون خییییلی پایین آورده است‌‌. (229256)
 
فریناز
Germany
۱۳۹۸-۰۵-۱۲ ۱۸:۵۵:۱۱
شمس با این همه اخلاقیات چطوری ممکنه یه همچین کاری کرده باشه، چرا آنقدر زود باورید؟؟؟ (229270)
 
مصطفی رضایی
Romania
۱۳۹۸-۰۵-۲۵ ۱۷:۰۵:۴۶
سلام دوستان؛ بنده با مطالعه نظر نویسنده محترم و نظرات شما عزیزان لا اقل به این نکته پی بردم که چقدر خوبه برای رسیدن به حقیقت، آزادانه بحث کنیم و نظر بدیم اما باید توجه داشته باشیم دقیقا دنبال چه چیزی هستیم؟ اینکه کیمیا وجود خارجی داره یا نه؟ شمس عاشق اون شده یا اون عاشق شمس؟ به اختیار ازدواج کرده یا به اجبار؟ بر اثر کتک خوردن از شمس فوت شده یا بر اثر بیماری جسمی یا روحی؟ آیا شخصیتی بزرگ مثل مانند مولانا اساسا میتونه بی دلیل و منطق و از روی احساس شیفته ی کسی مانند شمس بشه؟ (229343)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۵-۱۵ ۱۳:۰۲:۵۲
من مولانا رو دوست داشتم ولی از همون اول شمس رو نه . اصلا حرفاش و کردارش رو نمیتونم قبول کنم . کتاب ملت عشق و کیمیا خاتون رو خوندم نو نظرم مصمم تر شدم . مولانا رو دیگه نمیتونم مثل قبل قبول داشته باشم . شمس که عاشق خداست اصلا چرا باید ازدواج کنه و همسرش رو پس بزنه ؟ فکر کنم کیمیا خاتون به حقیقت نزدیک تره تا ملت عشق. عارف وارسته و عاشق خدا وقتی تو جامعه است مثل بقیه مردم نرگس میکنه نه اینکه خودش رو تافته جدا بافته بدونه . (229282)
 
س.ر.م
Denmark
۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۱۱:۰۰:۴۸
از عوالم ذهنی زیاد گفته و می گویند و این ذهن گرایی چنان حاکم بر تفکر انسان ها ست که واقعیت و عینیت مادی انسان و شرایط مادی زندگی انسان فراموش شده است. تسلط از خود بیگانگی چنان است که انسان و زندگی انسان شکل هپروتی به خود گرفته و وارستگی را در دنیای خیالی (اسمانی) جستجو می کنیم . انسان زمینی است و در زمین زندگی می کند و وارستگی اش از شزایط زمینی وتغییر ان اغاز می شود. (229513)
 
M
Germany
۱۳۹۸-۰۶-۱۶ ۱۴:۳۷:۲۷
سلام من کتاب ملت عشقو خوندم و ب نظرم کیمیا واقعا بخاطر عشق زیادش به شمس فدا شد و اینکه شمس هم حتما یه دلیل منطقی داشته که کیمیا رو پس میزده که به این نکته تو کتاب اشاره ای نکرده..ولی واقعا با عقل جور در نمیاد که کیمیا به خاطر کتک خوردن از شمس مرده باشه..آدمی که روحشو فدای خدا کرده برا چی باید با کتک زدن همسرش خدا رو خشمگین کنه؟ یکم منطقی فکر کنین! (229475)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۷-۰۴ ۰۷:۵۵:۵۵
یارو سرش و مینداخته پایین میرفته تو اندرونی پیش دختر جوون نامحرم وقتی پسر مولانا بهش اعتراض کرده شده بدگویی پشت سر شمس ... حواستون هست چی می بافین ... در ضمن مگه شمس ذوب در عشق الهی نبوده دیگه سر پیری و معرکه گیریش به چی بوده (229570)
 
هستی
United States
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۰۰:۴۰:۱۶
دقيقا (229819)
 
نغمه
Ukraine
۱۳۹۸-۰۷-۰۶ ۱۵:۵۰:۳۱
انسانهایی که ادعای زهد وتقرب دارند بیش ازهمه ازمهربانی ها بی خبرند....
حالم از شمسو مولانا بهم خورد
خدا نگذره ازشون (229579)
 
United States
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۰۰:۴۱:۰۷
😵افرررين (229820)
 
H.m
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۷-۱۵ ۱۴:۱۷:۳۹
نیاز به تحقیق بیشتراست،نکات بریده وپنهان زیادی درسرگذشت کیمیاخاتون وشمس به ذهن خطور میکند،گاهی بعضی ازمسایل برای همیشه مبهم وپنهان می مانند
بهتراینست براحتی محکوم نکنیم وباتحقیق ومطالعه بیشترهم بپذیریم ،درمسیرعشق وآ گاهی عرفانی درمجموعه ی شمس ومولانا واطرافیانشان درسهای بسیاربزرگی برای فراگیری وکاربردی وجود دارد وهمچنین بررسی نکاتی کورومبهم که نباید نادیده گرفته شوند.
مسیرمان آ گاهی آ گاهی آ گاهی باشد
به امید فراگیرشدن آ گاهی آ مین (229635)
 
۱۳۹۸-۰۷-۱۶ ۲۳:۰۹:۲۵
چقدر مسخره بود 😂😂😂 بعد قرن ها چقدر شمس انسان تاثیر گذاری هست که هنوز شما میخواین اونو با این حرفا تخریب کنید. خوشبختانه یا متاسفانه شمس بعد از قرن ها روز بروز محبوب تر میشه و خوانندگان اشعار مولانا و شمس تبریزی روز بروز بیشتر و بیشتر میشوند (229648)
 
مهدیه
Denmark
۱۳۹۸-۰۷-۱۸ ۱۳:۱۲:۱۲
اگر شمس نمی خواسته با کیمیا نزدیکی داشته باشه چرا اصلا باهاش ازدواج کرده این قسمت کتاب ملت عشق خیلی مجهوله اون که می دونسته که نمی خواد رابطه زناشویی داشته باشه چرا دختر بیچاره رو به عقد خودش درآورده (229657)
 
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۷-۲۰ ۱۸:۲۳:۵۰
ما نااگاه تر وخام تر از انیم ک بخواهیم در مورد شخصیتهای برزگ وعرفانی مثل شمس و مولانا اظهار نظر کنیم..اونم نظرهای سخصی و خصمانه.در مورد بزرگی شمس همین بس ک مولانا اثر ماندگار وزاییده روح بزرگ شمس هست.اصلا همین دشمنی ها وافترا هاک هنوز ب شمس نسبت میدهند نشانگر منحصر ب فرد بودن و اسمانی بودن اوست. (229677)
 
A
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۷-۲۱ ۱۴:۰۲:۳۷
نظر ها هم شبیه زمانی هست که شمس تو قونیه بود و مردم پشتش حرف میزدند..من کاری ندارم عشق بین و شمس و کیمیا از طرف کدومشون بوده ولی اینو مطمئنم که شمس که روحش اسمونی شده بوده و اونقد به خدا نزدیک بوده هرگز نمیتونه کیمیا رو کتک بزنه که اون بمیره این دقیقا چیزی که عقل نمیپذیره و به نظرم کسی اینو گفته دقیقا از دشمنان شمس بوده (229684)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۸-۱۱ ۰۰:۲۸:۴۷
چرا شخصیت والای شمس رو تخریب میکنید این داستان زاده تخیل شماست کیمیا خاتون عاشق شمس میشود چطور میتونید بدون داشتن اگاهی و سواد لازم این دروغ هارو ببافید تاسف آوره (229787)