دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۱
امروزی کردن فضاهای سنتی، مشخصه اصلی داستان‌هاي حسن محمودی است

آ وردن فضاهای کهن و سنتی به زمان حال و امروزی کردن داستان‌های گذشته، مشخصه بارز آثار حسن محمودی است.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهل و یکمین نشست سرای دائمي اهل قلم كه ديروز(يك‌شنبه) ساعت 16 با حضور سه تن از نویسندگان و منتقدان ادبی در جمع علاقه مندان ادبیات معاصر برگزار شد، به نقد و بررسي آثار حسن محمودي اختصاص داشت.

 در ابتداي جلسه، فرزام شيرزادي گفت: به نظر می رسد برخی از داستان ها با وجود داشتن فرم پیچیده، فکر و ایده ساده ای دارند. آثار حسن محمودي نيز كمابيش همين ويژگي را دارند. 

شیرزادی روایتگری را عمده ترین ویژِگی آثار محمودی دانست و افزود: در آثار اولیه این نویسنده فضاهای بومی وجود دارد که به تدریج در کتاب های بعدی جای خود را به فضاهای شهری می دهد.

این منتقد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادبیات و هنر دفاع مقدس یادآور شد: سفارشی بودن این مقوله ها در کشور ما که نتیجه تبلیغ ها و مانورهای نادرست رسانه هاست موجب عدم دلگرمی نویسندگان و هنرمندان واقعی در خلق آثار دفاع مقدس شده است.

در ادامه نشست، رضا ولی زاده، گفت: این نویسنده فارغ التحصیل رشته سینما با گرایش کارگردانی است. این امر به داستان‌های وي هویت سینمایی بخشیده است. نثر شاعرانه، استفاده از فضاهای حساب شده و دقیق در بیان داستان، تکرار عنصر مشترک کلاغ در اغلب داستان ها و تا اندازه ای لحاظ کردن لکه های سیاه در جهان بینی مشخصه های داستان نویسی محمودی است.

این نویسنده و منتقد ادبی، همچنين به مقوله جنگ در آثار حسن محمودی پرداخت و گفت: در «بلوزآبی» با نگاه متفاوت این نویسنده به جنگ تحمیلی روبه‌رو می شویم. روایت محمودی از جنگ تحمیلی از شعار ها و آرمان های کلیشه ای همتایانش خالی است.

ولی زاده ادامه داد: این نویسنده سعی دارد قواعد کلاسیک نویسی را رعایت کند و سلامت زبان و اولویت دادن به ماموریت محتوایی زبان او را از شورشگری و رهایی شعر او از جنبه خلوص شعر باز می دارد.

در ادامه جلسه، نوبت به حسن محمودی رسيد تا درباره ويژگي‌هاي كلي آثار خود سخن بگويد. محمودي خاطرنشان كرد: آثاری که در نقد کتاب های چوبک و بهرام صادقی به نگارش درآورده ام یادداشت های من در پژوهش آثار این نویسندگان برای استفاده خود و دیگران از تجربه های آنان بوده است. در «همه یک روز می میرند» و «قصه های آبی» از نقش داستان های قرآنی در آثار نویسندگان معاصر استفاده کرده ام.

وی با تاکید بر این‌که زندگی در داستان بازتاب می‌شود به نقش عنصر کلاغ در اولین داستان هایش اشاره کرد و اظهار داشت: با بالا رفتن سن و تجربه های بیش‌تر، کلاغ‌ها از آثار من پرکشیدند و حوادث جامعه جای آن را گرفتند. 

حمیدرضا داداشی، از منتقدان حاضر در نشست نيز به ویژگی های مشترک آثار محمودی و نویسندگانی چون محسن فرجی، محمد حسینی و حسن محمودی اشاره کرد و اظهار داشت: می توان این نویسندگان را آغازگر موجی تازه در نویسندگی دانست.

وی ادامه داد: نوع نگاه این نویسندگان به مسایل اجتماعی به هم نزديك است. اين مشابهت و نزديكي‌ حتي در عناوين انتخابي آن‌ها براي داستان‌هايشان ديده مي‌شود و اين امر را به ذهن متبادر مي‌كند كه اين نويسندگان نو جو، خواه ناخواه از يكديگر تاثير مي‌گيرند، همان‌گونه كه محمودي خود اذعان مي‌كند كه در مقطعي تحت تاثير بهرام صادقي، نويسنده همشهري خود بوده است.

داداشي سپس به نثر محمودي در داستان‌هايش اشاره كرد و گفت: محمودي سال‌هاست كه در مطبوعات قلم مي‌زند، ولي نثر داستاني خود را حفظ كرده و آثارش از آفت نثر ژورناليستي مصون مانده است. 

محمودی نيز در پاسخ داداشي گفت: تاثیرپذیری نویسندگان یک دوره خاص از یکدیگر سطحی و گاه غير مستقيم است و تمام انسان ها به صورت ناخودآگاه از زمان و حوادث پیرامون خود تاثیر می گیرند.

وی با اشاره به داستان بلوزآبی گفت: حکایت های من از جنگ تحمیلی در این اثر حاصل تجربه های شخصی است و نوشتن از جنگ برای نسل ما عجیب نیست. 






نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها