در رونمایی از دو کتاب از نویسندگان خوزستانی مطرح شد؛

«سایه‌ها» یادآور و احیاگر مکتب ادبی خوزستان در دهه 40 تا 60

داستان‌های «سجیراتی» نوعی از رئالیسم عصیانگر هستند
 
تاریخ انتشار : شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۸
 
 
آرش آذرپناه، نویسنده و پژوهشگر خوزستانی گفت: داستان‌های «سهام سجیراتی» به‌نوعی زنده‌کننده شرایط دهه ۴۰ تا ۶۰ مکتب خوزستان است؛ داستان‌هایی کاملاً عینی از نوع رئالیسم عصیانگر.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، آرش آذرپناه در مراسم رونمایی از دو کتاب «سایه‌ها» اثر سهام سجیراتی و «کلل کوسه» نوشته علیار زارعی که در بخش جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد، گفت: رسم بر این است که در رونمایی کتاب ویژگی‌هایی از کتاب ارائه شود که خواننده را برای خواندن کتاب ترغیب کند. درباره «سایه‌ها» که بیش از یک سال از چاپ آن می‌گذرد، بارها صحبت شده و آن را نقد کرده‌ایم ولی به‌نظرم این کتاب همچنان از مجموعه‌های خیلی خوب در فضای ادبی دهه ۹۰ اهواز و خوزستان است.

وی تصریح کرد: داستان «سایه‌ها» به‌نوعی زنده کننده شرایط دهه ۴۰ تا ۶۰ مکتب خوزستان است. داستان‌های آن کاملاً عینی و از نوع رئالیسم عصیانگر هستند که پیش از این در استان خوزستان در آثار ناصر تقوایی تا احمد محمود و بخشی از آثار احمد آقایی، صمد طاهری و نویسندگان مکتب خوزستان در دهه ۶۰ دیده‌ایم.

این پژوهشگر خوزستانی با بیان اینکه سهام سجیراتی را باید از این نسل ادبی از لحاظ کاری دانست، افزود: در داستان‌های سجیراتی از لحاظ مضمون دو نوع موضوع دیده می‌شود؛ یکی جنگ و یکی جامعه شهری که جامعه شهری تحت تاثیر باورها و رسوم یک منطقه خاص قرار دارد و این نشان می‌دهد خانم سجیراتی این نکته مارکز را که از بومی شدن به جهانی شدن می‌توان رسید، سرلوحه قرار داده است.

وی ادامه داد: در داستان‌های سهام سجیراتی شاید خیلی لازم نباشد دنباله ریزه‌کاری‌ها بگردیم، چراکه مضامین آنقدر در داستان برجسته هستند و از درام زیاد صحبت شده که ما معمولا خیلی دیر به ظرافت‌ها می‌رسیم.
 
آرش آذرپناه با بیان اینکه سجیراتی، نویسنده‌ای تجربه‌گراست و تلاش کرده داستان‌هایی متفاوت بنویسد، افزود: سجیراتی شهامت دارد و جاه طلبی او نشان می‌دهد نویسنده‌ای است که از تجربه کردن نمی‌ترسد و نشان می‌دهد به پختگی نسبی رسیده است؛ آنگونه که می‌تواند داستان‌های عام و خاص‌پسند بنویسد و این ویژگی نویسنده خوزستانی است که می‌توان نام راه رفتن بر لبه تیغ را بر آن گذاشت.

این نویسنده و داستان نویس خوزستانی با بیان اینکه سهام سجیراتی با این دو مجموعه که منتشر کرده است، رسالت بزرگی بر دوش دارد، تاکید کرد: این نویسنده نوپا به فرهنگ این سرزمین تعلق دارد، در این خصوص می‌نویسد و نکات موشکافانه‌ای از فرهنگ قوم بخشی از مردم خوزستان در داستان‌های سجیراتی دیده می‌شود که به‌شدت تامل‌برانگیز است.

در این نشست، سهام سجیراتی هم در خصوص تفاوت این کتاب با کتاب نخست خود، گفت: در کتاب «سایه‌ها» برون‌گرایانه و حادثه محور بودم، اما در کتاب دوم سعی کردم درون‌گرایانه بودن و بخش‌های درونی انسان را بیان کنم.

علیار زارعی نویسنده «کلل کوسه‌ها» هم در نشست رونمایی از کتاب خود، گفت: در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ چهار کتاب منتشر کردم و سه مجموعه داستان دیگری در حال گرفتن مجوز هستند. در مدت دو سال، هفت کتاب منتشر شد و این، پشتوانه قبلی دارد، چرا که در سن ۱۷ سالگی اولین داستانم در مجله «توشه» آن زمان چاپ شد.

زارعی با بیان اینکه ۳۰ سال از فعالیتش در صدا و سیمای خوزستان می‌گذرد، افزود: علاوه بر نویسندگی، کارهای مختلفی از جمله تهیه کنندگی، قصه‌گویی، کارگردانی و اجرای نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی فرصتی برای چاپ فراهم نمی‌شد تا این که در سال ۹۶ تلاش کردم کتاب‌هایم را به چاپ برسانم.

این نویسنده خوزستانی درباره کتاب «کلل کوسه» اضافه کرد: «کلل کوسه» کتابی است که به آیین باران‌خواهی برگرفته از رسوم بختیاری می‌پردازد. داستان این کتاب در قالب نمایشنامه و درباره خشکسالی و نباریدن باران در یک روستا و حوادثی است که بر اثر بی‌بارشی پیش می‌آید.

زارعی از «آرامستان لهستانی‌ها» به‌عنوان یکی دیگر از کتاب‌های منتشر شده خود نام برد و افزود: در این کتاب من کوشش کرده‌ام که در قالب داستان به رنج‌‌ها‌ و سختی‌های اسیران لهستانی در روزگار اسارت و ورود به ایران و ‌به‌ویژه شرح زندگی و لحظه‌‌های تلخ و شیرین آنها در اهواز دوره‌ جنگ جهانی دوم بپردازم.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 286420