نگاهی به کتاب «می‌خواهم جوان بمانم»؛

تغذیه سالم داشته باشید، جوان بمانید

تعصب غذایی را کنار بگذارید
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۰
 
 
کتاب «می‌خواهم جوان بمانم» ضمن معرفی غذاهای سالم، هنر لذت بردن از آن‌ها را به مخاطب نشان می‌دهد و به تأثیر غذاها در سلامتی و روند بیماری‌ها می‌پردازد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اهمیت وجود برخی مواد مغذی برای بدن به‌ویژه ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها، آن اندازه ضروری است که در تغذیه و سلامت سلول‌های مغز دخالت دارند و بر این اساس می‌توان با استفاده از تغذیه مناسب، از بروز برخی نارسایی‌های عصبی و روانی انسان، پیشگیری کرد. تغذیه کامل و کافی، باعث شادابی و تندرستی می‌شود، بر طول عمر مفید انسان می‌افزاید، ناتوانی و بیماری را کاهش می‌دهد، زندگی را در نظر انسان خوشایند، سعادت‌آمیز و رضایت‌بخش جلوه می‌دهد و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند. 

کتاب «می‌خواهم جوان بمانم» نوشته رادا نیک‌بین در چهار بخش به زبان ساده توضیح می‌دهد که اساس یک رژیم غذایی سالم چیست و هر بخش از بدن برای تولید انرژی و کارکرد صحیح به چه مواد مغذی نیاز دارد.


اهمیت تنظیم بودن قند خون
«اگر میزان قند خون تنظیم نباشد، مانند این است که بدن و ذهن شما مانند راننده یک قطار پرپیچ و خم، دائم در حال بالا و پایین رفتن است و شما احساس بدخلقی خواهید داشت. مشکلات زیادی در اثر به‌هم خوردن توازن قند خون به‌وجود می‌آید که با انتخاب مواد غذایی مناسب قابل حل می‌باشد. در طول روز بدن احتیاج به مقدار مناسبی گلوکز جهت تنظیم جریان خون برای انجام فعالیت‌های ذهنی و فیزیکی دارد. وقتی ما از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل میوه‌ها و سبزیجات و دانه‌ها و غلات استفاده می‌کنیم، مقدار مناسبی از گلوکز برای حفظ تعادل بدن در جریان خون آزاد می‌شود، ولی غذاهای شیرین و تصفیه شده مثل شکلات‌ها، بیسکوییت‌ها، کیک‌ها، نوشیدنی‌های گازدار یا پاستا و برنج و نان سفید، خیلی سریع قند خون را به‌طور نامطلوبی افزایش می‌دهند و باعث ترشح سریع انسولین جهت پایین آوردن قند خون می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که در هنگام بعدازظهر احساس خستگی و پایین بودن انرژی داشته باشید و تمایل بیشتری به مصرف مواد قندی پیدا می‌کنید و ادامه این روند باعث ایجاد مسائلی از قبیل مشکلات قلبی و بروز بیماری دیابت تیپ 2 می‌گردد. به‌نظر پیچیده می‌آید، ولی راه‌حل آن بسیار آسان است. فقط وعده‌های غذایی را به‌صورت منظم میل کنید. هرگز از خوردن صبحانه صرف‌نظر نکنید و از خوردن غذاهای فرآوری شده، جلوگیری کنید.»


کودکان بدغذا، کابوس والدین
«کودکانی که بد غذا هستند و هر غذایی را نمی‌خورند، کابوس والدین هستند. من کاملا درک می‌کنم که چقدر زندگی می‌توان سخت و خسته‌کننده باشد، وقتی که با کلی زحمت غذایی را درست می‌کنید و آن غذا توسط کودک پس زده می‌شود... بعضی از کودکان ممکن است از غذاهای جدید استقبال نکنند، این امر کاملا طبیعی می‌باشد. مطمئن باشید که تکرار معرفی غذاهای مذکور در یک محیط شاد، باعث می‌شود که بالأخره کودک آن غذا را امتحان کند. همیشه غذایی را که می‌خواهید کودک بخورد، خودتان نیز بخورید. شما نمی‌توانید از کودک انتظار داشته باشید که غذایی را بخورد که شما از آن غذا نفرت دارید. براساس تجربه من، احتمال خوردن غذایی که کودکان در آماده کردن آن مشارکت دارند، خیلی زیاد است... زمانی‌که می‌خواهید رژیم غذایی کودک خود را بهتر کنید، همیشه به یاد داشته باشید آن‌ها دوست دارند به‌طور طبیعی همیشه در حال خوردن باشند. آن‌ها ترجیح می‌دهند چندین وعده و میان‌وعده در روز داشته باشند تا اینکه یک وعده سنگین داشته باشند. بچه‌ها معده کوچکی دارند، بنابراین همیشه وقتی نمی‌خواهند غذایی را تمام کنند، بهانه نمی‌آورند. سعی نکنید از غذا و غذاخوردن یک مسأله جدی و بزرگ بسازید. در عوض به آن‌ها اجازه بدهید تا مطابق میل و رغبت ذاتی خود غذا بخورند. فقط مطمئن شوید غذاهایی را که در اختیار کودکتان می‌گذارید، مغذی باشند و کودک آن‌ها را به آرامی بخورد نه با عجله (کاری که اکثر بزرگترها انجام می‌دهند).»
 

تعصب غذایی چیست؟
«معمولا مرتب هوس غذایی را که دوست داریم می‌کنیم و دلمان می‌خواهد هر روز از آن استفاده کنیم، ولی در بیشتر موارد وقتی استفاده از یک ماده غذایی به‌صورت طولانی‌مدت باشد، موجب ایجاد حساسیت نسبت به آن می‌گردد و معمولا غذاهایی که ما زیاد تمایل به خوردن آن‌ها داریم، موجب ایجاد چاقی می‌شوند. اگر شما یک متعصب غذایی هستید، به مرور سیستم ایمنی بدن شما دچار تأخیر می‌گردد و عوارض جانبی شامل هر بیماری از قبیل ناراحتی‌های گوارشی، نارسایی پوستی، زخم‌های داخل دهان، بیماری‌های مری، التهاب روده، درد معده، مشکلات شنوایی، خستگی و سایر موارد می‌باشد. تعصبات غذایی می‌توانند اثر مستقیم روی جذب مواد غذایی، انجام عملیات هضم و تنظیم وزن داشته باشند.
 
غذاهای متداول مانند گندم، لبنیات، شکر و ذرت به‌عنوان تعصبات غذایی به‌شمار می‌آیند، زیرا بیشترِ ما از آن‌ها زیاد استفاده می‌کنیم. مسأله اینجاست وقتی به عادات غذایی اشتباه خود ادامه می‌دهیم، ممکن است آرام آرام در عملیات هضم و کار آنزیم‌ها اختلال ایجاد شود. بنابراین بهترین توصیه من به شما این است که: همیشه غذاهای خود را تغییر دهید. به عبارت دیگر اگر امروز یک غذا می‌خورید، برای روز بعد غذای دیگری را انتخاب کنید و حداقل تا چهار روز از آن غذا استفاده نکنید. با این کار تا حد زیادی از تعصبات غذایی جلوگیری می‌کنید. در ضمن راه‌هایی برای امتحان کردن غذاها وجود دارد و از این طریق می‌توان فهیمد کدام ماده غذایی موجب اضافه وزن، حساسیت یا مشکلات گوارشی می‌گردد.»
 
نخستین چاپ کتاب «می‌خواهم جوان بمانم» در 174 صفحه با شمارگان یکصد نسخه به بهای 29 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات آقای کتاب به بازار نشر عرضه شده است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 283390