دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد؛

اقتصاد دیجیتال به مقررات‌گذاری نوین نیاز دارد

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۴
 
 
سید‌ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، با اشاره به توسعه اقتصاد فرهنگ در جهان گفت: ضمن مقررات‌زدایی، به دلیل چند حوزه‌ای بودن مقررات‌گذاری‌های نوین نیاز است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال عصر سه‌شنبه(22 مرداد‌ماه) با حضور سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالحسن فیروز‌آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمد‌رضا بهمنی، مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و جمعی از مسئولان کشوری، توسعه‌دهندگان و ناشران دیجیتال و فعالان فضای مجازی در تالار وحدت برگزار شد.

فیروزآبادی، با اشاره به ویژگی‌های عصر سایبر بیان کرد: یکی از خصایص عصر سایبر، تحولات بزرگ و سریع است. عقول در این عصر به یکدیگر متصل می‌شوند که جریان این اتصال، تعاملی است. افراد در این عصر، تولید‌کننده محصول هستند که قدرت آن مشابه انرژی هسته‌ای است. اگر این انرژی مدیریت نشود، تخریب خواهد شد. تحولات سریع این فضا، قواعد اندکی برای مهار، کنترل و پیش‌بینی آینده وجود دارد. آینده در این فضا توسط انسان‌ها و در فضای شبکه‌ای ساخته می‌شود.  

وی افزود: تلاش‌هایی برای درک و مدیریت این فضا انجام‌ می‌شود و باید بین مدیریت محدود‌کننده و ساماندهی تفاوت قائل شد. شبکه‌ای بودن نیز از دیگر ویژگی‌های این فضا است؛ به‌عبارت دیگر نوعی لامکانی و لازمانی در این شبکه وجود دارد. آثار و رویداد‌ها و حوادثی که در این فضا خلق می‌شوند برای همیشه ثبت و ضبط و برای همیشه قابل ارجاع و از زوایای مختلف قابل پردازش هستند. مجموعه این ویژگی‌هایی را ایجاد کرده است. از‌جمله در حوزه سیاسی که در کنار قدرت سخت، قدرت نرم را ایجاد کرده است.

فیروز‌آبادی افزود: قدرت نرم برآمده از فضای سایبر، در مدیریت و حکومت خواهان مشارکت است و بی‌توجهی به این موضوع مشکلات اجتماعی را ایجاد خواهد کرد. پاسداران هویت در این فضا، همه فعالان فضای مجازی هستند. نمی‌توانیم ملت قدرت‌مندی باشیم اما به وجوه ساماندهی قدرت نرم و وجوه تولید ارزش در فضای مجازی در حوزه نرم توجه نکنیم. باید در فضای مجازی خلق ارزش کنیم؛ در غیر این صورت، مدیریت فضای مجازی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد در نتیجه سلب هویت و مزایای زندگی اجتماعی را از ما سلب می‌کند.

وی زندگی اجتماعی را از دیگر ویژگی‌های عصر سایبر عنوان و بیان کرد: ارتش ما فقط صاحبان سلاح سخت نیستند بلکه سربازان ما افرادی هستند که در فضای مجازی ارزش‌آفرینی می‌کنند. خلق ارزش با شاخص اقتصادی اندازه‌گیری می‌شود. در این فضا، شاهد هم‌گرایی هستیم؛ به‌عبارت دیگر حوزه‌های فرهنگی سیاسی، اجتماعی  و اقتصادی با یکدیگر همگرایی دارند.

فیروز‌آبادی گفت: نمی‌توان فقط در حوزه سیاسی به وجه فرهنگ توجه کرد. در حال حاضر بین 8 تا 10 درصد اقتصادی‌های توسعه یافته، متعلق به اقتصاد بخش فرهنگ است که در حال رشد است. در فضای مجازی به زودی مصرف ترافیکی تا میزان  80 درصد به  ویدئو تعلق می‌گیرد؛ بنابرین باید به وجه اقتصادی حوزه فرهنگ توجه کنیم. از دولت انتظار داریم به یکی از ارکان دیجیتال یعنی، اقتصاد فرهنگ محتوا توجه داشتبه باشد.

وی تاکید کرد: در مسیر اقتصاد فرهنگ، مشکلات متعددی در حوزه مالیات و مشکلات بانکی وجود دارد چراکه این حوزه به رسمیت شناخته نمی‌شود. ضمن مقررات‌زدایی، به دلیل چند حوزه‌ای بودن مقررات‌گذاری‌های نوین نیاز است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه با سایر نهاد‌های فرهنگی در حوزه توجه به فضای سایبر، جلو‌تر است و با توجه به نقشه راه تهیه شده، امید‌واریم حرکت در این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند.  
 
اقتصاد دیجیتال برای اقتصاد بیمار ما میان‌بر است
واعظی در ادامه این برنامه با تاکید بر توجه به مزایای فضای مجازی درباره استفاده از ابزار‌ها در برابر تحریم، گفت: بنای ما مقاومت در برابرتحریم‌ها است و در این مسیر از همه ابزار‌هایمان استفاده می‌‌کنیم. فضای مجازی از عرصه‌های موثر برای تثویت اقتصاد‌ کشور است.  

وی با اشاره به لزوم بهره‌مندی از اقتصاد دیجیتال در شرایط فعلی افزود: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، اقتصاد دیجیتال برای اقتصاد بیمار ما راه میان‌بر است.اقتصاد دیجیتال می‌تواند در بسیاری از امور خود‌کفایی ایجاد کند؛ بنابراین همه بخش‌ها همزمان به این موضوع توجه داشته باشند.

واعظی بیان کرد: در دولت و شورای عالی فضای مجازی، زمینه‌ قابل‌توجهی برای این هدف ایجاد شده است. شخص رئیس‌جمهوری، کابینه و اعضای شورای عالی فضای مجازی تاکید دارند که جایگاه و نقش فضای دیجیتال افزایش پیدا کند.  دولت باید بسیاری از آئین‌نامه‌های خود در این مسیر تغییر دهد.  
 
وی با اشاره به تحولات متاثر از توجه به فضای مجازی گفت: حدو 70 هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در کشور وجود دارد؛ علاوه براین 10 و نیم میلیون شرکت و یا خانوار به پهباند ثابت متصل هستند؛ همچنین 72 میلیون مشترک 3G و یا 4G  در کشور وجود دارد. بیش از 1000 شهر کشور، بیش از 90 درصد روستا‌های بالای 20 خانوار، همه دانشگاه‌های کشور و 80 درصد مدارس شهر‌ها به اینترنت متصل‌اند. بیش از 250 هزار اپلیکیشن بومی در کشور نوشته شده است.   

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: زیرساخت‌های دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات از نظر فنی آماده است. ضعف اصلی ما در ادائه خدمات و تولید محتواست. با توجه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش ارائه خدمات رشد قابل‌توجهی داشته‌ایم.  

واعظی ادامه داد: با توجه به محتوای غنی در عرصه فرهنگی و دینی، باید به کسب وکار در حوزه فرهنگ بیشتر توجه کنیم. در اختیار داشتن محتوا به معنای داشتن ثروت است. ما از محتوای غنی که در اختیار داریم، چندان استفاده نمی‌کنیم. باید از خود فرهنگ برای اقتصاد فرهنگ بهره ببریم. نهضت اقتصاد فرهنگ زمینه‌ ایجاد اشتغال در کشور را ایجاد می‌کند. توجه به اقتصاد فرهنگ، دسترسی به منابع را نیز آسان می‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: کسب و کار‌‌های فرهنگی باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبلیغ شود تا زمینه‌‌های عمومی شدن آن ایجاد شود؛ علاوه براین حقوق تولید‌کنندگان محتوا حقوق تولید‌کنندگان محتوا توجه کنیم.  

 ایجا دو تغییر در جشنواره رسانه‌های دیجیتال
بهمنی، در ادامه این برنامه گفت: رویداد‌ها و جشنواره‌ها از‌جمله جشنواره رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان برنامه‌های مرسوم فرهنگی کشور، غالبا به‌عنوان راهکاری برای شناسایی و معرفی آثار و تولیدات برتر شناخته می‌شود. تحولات فضای مجازی از یک سو و ظرفیت‌های محتوایی فرهنگ و هنر ایران و ایرانی برای حضور در این فضا از سوی دیگر مسئولان اجرایی در جشنواره رسانه‌های دیجیتال را برآن داشت تا با کمی تغییر این رویداد را برگزار کنند.

وی افزود: تغییر نخست موضوع محور شدن جشنواره و تغییر دوم شبکه‌‌سازی بر محور جشنواره است که در قالب حلقه‌های موضوعی اجرایی خواهد شد. هفت محور موضوعی در این دوره مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر معیار‌های فنی، ‌معیار‌های محتوایی نیز در نظر قرار گرفت. در این دوره علاوه بر تمرکز قالب‌ محصولات فضای مجازی شامل پایگاه‌های اینترنتی، نرم‌افزار‌های کاربردی تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی، یازی‌های یارانه‌ای و هنر‌های دیجیتال، مسائل موردنیاز کشور در دستور کار جشنوراه قرار گرفت.

بهمنی بیان کرد: محوریت بخشیدن به نیاز‌های خانواده و پرهیز از رواج فرد‌گرایی در فضای مجازی، عامل مهمی در تقویت زندگی اسلامی ایرانی است؛ بنابراین شناسایی و معرفی خدمات فرهنگی خانواده‌بنیان در دستور خانواده قرار گرفت. آنچنان که مسجد جزو  سبک دینی در پیشینه فرهنگی ایران است، فضای مجازی که فعالان آن ایرانی هستند را نیز با این شاخصه‌ها باید شناخت و شناساند وبیش و پیش این  فضا را به این ویژگی‌ها‌ آراست.

وی با اشاره به تاثیر‌گذاری دشمنان و مایوس کنندگان بر فضای مجازی بیان کرد: از نیاز‌های جدی فرهنگی کشور این است که تولید‌کنندگان محتوا به تولید محتوای امید‌بخش بپردازند؛ بنابراین جشنواره این موضوع را در نظر قرار داد. صیانت از ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی و معرفی آن به جهانیان نیاز و ضرورت دیگری است که فعالان فراوان فضای مجازی در  دستور کار قرار داده‌اند و جشنواره به آن به‌عنوان اولویت فرهنگی و سیاسی پرداخته است.

بهمنی با اشاره به کسب وکار‌های فرهنگ‌پایه افزود: کسب‌‌و‌کار‌های فرهنگ‌محور می‌تواند نمایانگر هنر و هویت ایرانی باشد؛ بنابراین در دستور کار جشنواره قرا گرفته است. حکمرانی و حکومت موضوع هفتم جشنواره است.

درباره تغییر دوم جشنواره گفت: نقطه شروع این تغییر، یعنی شبکه‌‌سازی بر محور جشنواره، اختتامیه جشنواره یازدهم است. در نظر است چند هدف را محقق کنیم. نخست توجه به شناساندن آثار و محصولات برتر و معرفی برنامه‌های توانمند‌ساز برای فعالان محصولات برگزیده برای ورود به بازار مصرف، تشکیل حلقه‌های تولید و نشر در موضوعات محتوایی و هماهنگی با سایر جشنوراه‌ها از اهداف دیگر است.

بهمنی بیان کرد: تغییر یک جشنواره شناساگر به یک جشنوراه جریان‌ساز است. این کار در شرایط فعلی کشور دشوار است اما باید کمک فعالان فضای مجازی این  اهداف  محقق خواهد شد.

در پایان این آیین از برترین‌های یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال تجلیل به عمل آمد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 279527