در نشست رونمایی از اثر جدید منصور علیمرادی مطرح شد؛

«اوراد نیمروز» این‌همانی تاریخ و افسانه است

 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۹
 
 
مراسم رونمایی از کتاب «اوراد نیمروز» رمان جدید منصور علیمرادی در موسسه فرهنگی هنری پیرسوک در شیراز برگزار شد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، شامگاه چهارشنبه ۲۶ تیرماه، مراسم رونمایی از کتاب «اوراد نیمروز» رمان جدید منصور علیمرادی در موسسه فرهنگی هنری پیرسوک برگزار شد.

در این مراسم که با حضور تعدادی از نویسندگان شیرازی همچون ابوتراب خسروی و شاپور جورکش و همچنین جمعی از دوستداران داستان و کتاب برگزار شد، منصور علیمرادی بخش‌هایی از رمان خود را برای حضار خواند و به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.
 
در ادامه این مراسم نایب شیرازی، منتقد ادبی با طرح این پرسش که «چرا منصور علیمرادی نویسنده‌ای مهم است؟، در سخنانی کوتاه به بررسی ویژگی داستان‌های این نویسنده‌ی کرمانی پرداخت.

به گفته وی، تا پیش از ظهور منصور علیمرادی استان‌های جنوب‌شرقی کشور مانند کرمان و سیستان و بلوچستان ادبیات مدرن داستانی به مفهوم امروزی‌اش نداشت، از سویی «نوشتن، به تصویر کشیدن و داستانی‌کردن یک فضای بکر و ناب» ویژگی مهم آثار علیمرادی است. «در ساحت آثار علیمرادی فضایی بکر و زبانی بکر مشاهده می‌کنیم.»

شیرازی عنوان کرد: زبان داستان‌های این نویسنده کرمانی دیگر شاخصه‌ی مهم آثار اوست؛ زبانی که در سه لایه تاریخی، اسطوره‌ای و رازآمیز نوشته و هم‌خوان می‌شود؛ آن هم در روزگاری که نویسندگان همه شهرها با یک زبان و لحن و در یک فضای تکراری می‌نویسند.

نایب شیرازی بهره‌بردن از زبانی که «پشتوانه‌اش ۱۸ جلد اثر پژوهشی نویسنده است»، یک مزیت برای علیمرادی خواند و در عین حال خطاب به او گفت: ماندن در این فضا و زبان، می‌تواند به‌منزله تکرار و حتی شکست در آثار بعدی منصور علیمرادی باشد.
 
در ادامه مراسم رونمایی از کتاب «اوراد نیمروز»، فهیمه حیدری به بررسی این رمان تازه‌منتشرشده پرداخت. این منتقد ادبی اوراد نیمروز را رمانی با «ساختار یک‌دست» خواند که مبتنی بر دو بخش است: «در بخش نخست که کاراکتر بهمن در کویر است، رمان سرشار از مباحث گره‌خورده در فلسفه تاریخ است و گویی تلاش دارد تا از مرگ حافظه‌ی تاریخی بشر جلوگیری کند.»

به گفته فهیمه حیدری بخش دوم داستان هم‌راستا با «شکل‌گیری بار اسطوره‌ای» در رمان است. «در این بخش تاریخ به افسانه گره می‌خورد، هم در روند روایت و هم در کارکردهای نشانه‌ای»؛ به‌گونه‌ای که «تاریخ به افسانه بدل می‌شود.»

وی «تفاوت در ضرباهنگ رمان» را نیز دیگر وجه تفاوت دو بخش رمان خواند و به مهم‌ترین شاخصه‌ی اوراد نیمروز اشاره کرد: «این‌همانی.» به باور این منتقد ادبی، «شخصیت بهمن در روند داستان با ملک‌محمد این‌همان می‌شود و مانند او در کویر می‌ماند.»

به گفته‌ی فهیمه حیدری، پیرنگ داستان نیز در خدمت بسط مفهوم این‌همانی است و خرده‌روایت‌ها نیز مفهوم این‌همانی را تقویت می‌کند.

در پایان، منصور علیمرادی بخش‌هایی دیگر از رمان جدیدش اوراد نیمروز را برای حاضران خواند و این اثر جدید نشر نیماژ را در کتابفروشی پیرسوک برای علاقه‌مندان امضا کرد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 278461