چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال در قم آغاز به کار کرد

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی فضای مجازی در محل دائمی نمایشگاه‌های قم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال عصر روز سه‌شنبه 28 خرداد با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، بهرام سرمست استاندار قم، سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و استانی در محل دائمی نمایشگاه‌های قم برگزار شد.
 
سعید مشهدی دبیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال در حاشیه آغاز به کار این نمایشگاه با اشاره به اینکه بیش از 50 کسب و کار بزرگ فضای مجازی کشور در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: کسب و کارهای بزرگ فضای مجازی کشور، تلویزیون‌های تعاملی مبتنی بر اینترنت، فروشگاه‌های مجازی، نرم‌افزارهای خبری، پلتفورم‌های مبتنی بر آموزش و همچنین تولیدکنندگان محتوا از جمله حاضران در این نمایشگاه هستند.
 
مشهدی با بیان اینکه نمایشگاه‌های معمول در کشور به جای نمایشگاه یک فروشگاه بزرگ هستند، تصریح کرد: دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال به جای تمرکز بر فروش محصولات، به دنبال بسترسازی برای تعامل و ایجاد ارتباط میان فعالان این حوزه است.

دبیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به همت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، صدا و سیما، مرکز ملی فضای مجازی، اپراتور همراه اول، مرکز مدیریت حوزه علمیه، جامعه‌المصطفی و معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

ضعف در کپی رایت عاملی برای رسمیت نیافتن دارایی‌های فکری و معنوی است 
همچنین سیدابوالحسن فیروزآبادی در جمع فعالان کسب و کارهای مجازی با اشاره به اینکه نوع نگاه ما به حوزه فرهنگی فضای مجازی و یا اصولاً به حوزه فضای مجازی این است که زیرساخت و پیشران آن اقتصاد است، گفت: حتی پیش از توسعه فضای مجازی در دنیا، شاهد ظهور و بروز صنعت و اقتصاد فرهنگی در جهان بودیم که با توسعه فضای مجازی، این صنعت بسیار پیچیده‌تر و تعداد بازیگران بسیار متنوع‌تر شد.
 
وی با بیان اینکه شکل اقتصادی این فضا پلتفرمی است و همه حوزه‌های اقتصاد، علم و سیاست به شدت اجتماعی شده‌اند، افزود: در مرکز ملی فضای مجازی کشور، اقتصاد دیجیتال را در حوزه خدمات و اقتصاد فرهنگ را در حوزه محتوا می‌بینیم.
 
 
فیروزآبادی ادامه داد: در حال حاضر در اقتصاد محتوا سه رکن «رسانه و پیام‌رسان‌ها»، «آموزش» و «سرگرمی» را مورد توجه قرار می‌دهیم و معتقد هستیم که توسعه آن باید متقارن متوازن باشد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر رفع مشکلات اقتصاد فرهنگی گفت: باید توازن جغرافیایی نیز داشته باشیم و اکنون تراکم در تهران است و اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در استان‌ها کار خوبی است.
 
وی گفت: اقتصاد فرهنگی ما کوچک است که عوامل و دلایل زیادی دارد و یکی از مشکلات مساله کپی‌رایت است که باید آن را حل کنیم و تا زمانی که به دارایی‌های فکری و معنوی رسمیت ندهیم و از حقوق ناشی از این دارایی‌ها دفاع نکنیم، نمی‌توانیم از اقتصاد فرهنگی دفاع چندانی بنماییم و به صورت زنجیره‌ای مشکلات دیگری به وجود می‌آید.
 
فیروزآبادی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در این زمینه توسعه یابیم، باید اقتصاد فرهنگی از فرهنگ‌مان شروع شود. در مرکز ملی فضای مجازی کشور تلاش می‌کنیم تا مشکلات کلیدی همچون گمنامی و حریم خصوصی را حل کنیم.
 
توجه بر تولید محتوی فضای مجازی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال قم
در ادامه این مراسم، محمدرضا بهمنی، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، در جمع فعالان کسب و کارهای مجازی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در قم به نوعی محل تغییر ریل نمایشگاه‌هایی است که 11 دوره برگزار شده است، گفت: با این حرکت نمایشگاه را از یک رویداد عمومی به یک رویداد تخصصی تبدیل کردیم که تخصصی بودن این نمایشگاه ویژگی‌های مثبتی دارد.
 
بهمنی ادامه داد: ان‌شاءالله با همت بخش خصوصی این نمایشگاه به صورت فصلی برگزار خواهد شد و امسال نیز سه نمایشگاه دیگر در سایر استان‌های کشور در این زمینه برگزار خواهیم کرد.
 
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه به افق توسعه کسب و کارهای فرهنگی در بستر فضای مجازی توجه می‌کند و از این لحاظ انتظار می‌رود که به محلی برای رویش قراردادها و فعالیت‌های جدید در حوزه فضای مجازی تبدیل شود.
 
وی ویژگی دیگر این رویداد را توجه به تولید محتوا در فضای مجازی در کنار کسب و کار در این فضا عنوان کرد و افزود: ویژگی دیگر این رویداد این است که با قابلیت بخش خصوصی برگزار می‌شود و باید باور به توانمندی‌های بخش خصوصی کانون توجه دستگاه‌های حاکمیتی قرار بگیرد.
 
بهمنی با اشاره به سابقه فعالیت‌های دیجیتالی در قم بیان کرد: قم در دهه‌های هفتاد و هشتاد در زمینه دیجیتال فعال بود و از آن زمان در استفاده از فضای جدید و دیجیتالی کردن محتوای علوم اسلامی پیشگام بوده است.
 
رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به محتوای حوزه معارفی و مناسکی و محتوای فکری و اندیشه‌ای که در این فضا وجود دارد، گفت: در شرایط فرهنگی موجود، نیازمند تقویت محتوا در هر دو حوزه در فضای مجازی هستیم که به طور حتم این کار از ظرفیت موجود در قم برمی‌آید و ان‌شاءالله شکوفایی دوباره را در این زمینه شاهد باشیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان حاضر در مراسم افتتاحیه از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کردند و با تولید کنندگان و فعالان فضای مجازی کشور گفت‌وگو کردند و از نزدیک در جریان نوآوری‌ها، مشکلات و موانع پیش روی آنان قرار گرفتند.
 
یادآوری می‌شود، این نمایشگاه از 28 لغایت 31 خرداد ماه، در محل دائمی نمایشگا‌های استان قم واقع در بلوار امام موسی صدر جنب استانداری، برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها