در نشست خبری «نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی» مطرح شد:

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به مثابه نمایشگاه کتاب فرانکفورت

راه حل‌های نرم‌افزاری فنی برای جلوگیری از تکثیر غیرقانونی
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۵
 
 
«نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی» بستری برای افزایش گستره کسب و کار در فضای مجازی و ناشران دیجیتالی است تا بتوانند قرارداد‌های شغلی سودمندی را عقد کنند.مجری اصلی این نمایشگاه بخش خصوصی است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست خبری «نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی» با حضور محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال؛ سعید مشهدی، رییس خانه ناشران دیجیتال مذهبی؛ امین کمال‌همدانی و یاسر طاهرخانی، نمایندگان رسانه‌های دیجیتال کشور در کارگروه ناشران دیجیتال روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم افراسیابی درباره عنوان این نمایشگاه و تفاوت‌هایی که آن با دوره‌های پیشین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال دارد گفت: این اولین نمایشگاهی است که در حوزه رسانه‌های دیجیتال دارای سیاست‌های کلان است که توسط بخش خصوصی اداره و اجرا می‌شود. در واقع این نمایشگاه دوازدهمین نمایشگاه رسانه دیجیتال است که قرار است با سیاست‌گذاری کلان‌تر و با روندی متفاوت‌تر برگزار شود. چندی پیش آیین‌نامه سامان‌دهی توسعه دیجیتال به تصویب رسید و نکاتی در این آیین‌نامه بیان شد که ضوابط اجرایی آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. لازم به ذکر است که این ضوابط در دولت یازدهم بررسی شد و توسط وزیر وقت اصلاح شد.
 
وی افزود: در این آیین‌نامه پیش‌بینی شد که دو نماینده از صنف ناشران دیجیتال برای فرآیند‌های گوناگون نشر دیجیتال از جمله نظارت بر مجوز ناشران و نظارت بر حفظ صیانت از اثار مکتوب انتخاب شود. تمام برنامه‌های اجرایی این نمایشگاه در حقیقت از سوی نمایندگان صنفی ناشران دیجیتال و بخش خصوصی به اجرا درمی‌آید. در کل هدف این است که بتوانیم هر سال چهار نمایشگاه این چنینی که منجر به افزایش کسب‌وکارهای فرهنگی در بستر فضای مجازی می‌شود برگزار کنیم و احتمال می‌رود در سال جاری دو نمایشگاه را به منصه ظهور برسانیم.
 
افراسیابی گفت: اولین نمایشگاه که همین عنوان را به خود گرفته است، در استان قم برگزار خواهد شد. یکی از دلایلی که استان قم را برای چنین نمایشگاهی انتخاب کردیم همراهی و فعالیت بیشتر ناشران دیجیتالی در این استان است و اینکه صنف ناشران دیجیتال کشور توانستند با نهاد‌های فرهنگی استان قم هم‌سو‌تر باشند.
 
معاون فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: نکته دیگری که باعث شد استان قم را برای چنین نمایشگاهی اتخاذ کنیم این بود که کثرت نمایشگاه‌ها در تهران تا حدی از آثار آن می‌کاهد، لذا در شهرستان‌ها چنین اتفاقی نمی‌افتد و تا مدت‌ها نمایشگاه‌های این چنینی آثار خود را بر استان مربوطه و حتی دیگر استان‌ها می‌گذارد. همچنین پتانسیل استان قم در تولید محتوای دیجیتالی نسبت به دیگر استان‌ها بالاتر است. خوشبختانه ناشران دیجیتالی در این استان دارای اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان فراوانی هستند که تولید محتوای بالایی دارند.
 
افراسیابی درباره میزان موفقیت چینین نمایشگاه‌هایی که در ارتباط با قرارداد‌های شغلی در فضای دیجیتالی است، گفت: ملاک و شاخص موفقیت این نمایشگاه به میزان قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی بستگی دارد که بین بخش خصوصی و تولیدکنندگان محتوا و اپ‌استورها با هدف رونق تولید در حوزه تولید محتوا بسته می‌شود.
 
وی با اشاره به محور‌های این نمایشگاه گفت: امیدواریم این نوع سبک و سیاق که شباهت زیادی به نمایشگاه کتاب فرانکفورت دارد از سوی وزارت‌خانه‌ای مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک شعار نباشد. در کنار این نمایشگاه رویداد‌های دیگری هم اتفاق خواهد افتاد که در هفت محور طراحی شده است و قرار است در هر محور یک پایگاه اینترنتی یا یک بسته در صفحه مجازی به عنوان بهترین‌ها انتخاب شود و جوایزی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.
 
در ادامه این نشست مشهدی گفت: مدل اجرایی این نمایشگاه با دیگر دوره‌های نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال یک فرق اساسی دارد و آن این است که دیگر بی تو سی نیست و قرار است بی تو بی باشد. در نمایشگاه‌‌ها B TO C امکانات به مردم و مخاطبانی که برای بازدید آمده‌اند ارائه می‌شود در حالی که در  B TO B خدمات و اپ‌استورها با همکاری یکدیگر توسعه و بسط داده خواهد شد.  اتفاقی که در این نمایشگاه خواهد افتاد این است که امکانات محتوای دیجیتالی برای مخاطبان عادی ارائه نمی‌شود چراکه تا پیش از این میان تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان و اپراتورها ارتباط مناسبی نبود امسال می‌خواهیم میان ارکان کسب‌وکارهای فرهنگی در بستر فضای مجازی عرصه بازتر و وسیع‌تر شود. ما می‌خواهیم قراردادهای موثری بسته شود و خروجی مناسبی از این بستر دریافت کنیم از جمله میان ناشران دیجیتال و سنتی.
 
دبیر اجرایی نمایشگاه «نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی» با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه گفت: زمان نمایشگاه 28 لغایت 31 خردادماه سال جاری استو زمان ثبت نام ان از نیمه اردیبهشت‌ماه درست بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود. در بخشی از نمکایشگاه به حوزه پشتیبانی اختصاص دارد شامل مجوزها، بیمه، کپی‌رایت، مالیات، بخش آموزش و تولید محتوای آموزشی است.
 
وی ادامه داد: در این بخش تولیدکنندگان بزرگ محتوای آموزشی گرد هم می‌آیند تا بتوانند قرارداد‌های موثر و ثمربخشی را با یکدیگر ببندند. در حقیقت همانگونه که پیش‌تر گفته شد بخش خصوصی تمرکز اصلی را بر این نمایشگاه دارد و امیدواریم شاهد اتفاقات خوشایند باشیم.

 
در ادامه این نشست خبری همدانی با اشاره به بخش اعظم تولید محتوای دیجیتالی به زبان فارسی است گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از 80 میلیون جمعیت دارد که بخش عمده‌ای از تولید محتوا به زبان فارسی است لذا در این بستر بخش خصوصی توانمندی‌های بسیاری دارد و می‌تواند به بدنه اقتصادی کشور کمک کند. ما در این نمایشگاه از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر دعوت به عمل آوردیم تا شاهد عقد قرارداد‌های موثر در حوزه فرهنگ و تولید محتوا باشیم.
 

 
طاهرخانی با شاره به بی‌سابقه بودن چنین نمایشگاه‌هایی در کشور گفت: این سطح از نمایشگاه در حوزه دیجیتال تا کنون برگزار نشده است و در واقع مثال نمایشگاه کتاب فرانکفورت است و در واقع بستر مناسبی برای  دست‌اندرکاران رسانه‌های دیجیتال فراهم شده است و می‌توانند به راحتی یکدیگر را پیدا کنند. با توجه به حجم زیاد استفاده گسترده از شبکه‌های مجازی، امروزه رسانه اول کشور این شبکه‌ها هستند.
 
مشهدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه چقدر ناشران سنتی در این نمایشگاه با ناشران دیجیتال همکاری خواهند داشت و آیا هیات نظارتی بر امر رعایت کپی‌رایت داخلی به نفع ناشران سنتی در نمایشکاه حضور خواهند داشت یا خیر گفت: یکی از بخش‌های مهم این نمایشگاه کتاب‌های الکترونیک است و بنابر این است که ناشران مکتوب با ناشران دیجیتالی مذاکراتی داشته باشند حال می‌توانند یا کتاب‌های خود را به صورت پلت‌فرم دراختیار قرار دهند یا به صورت فیزیکی. موضوع کپی‌رایت به کسب و کارهای شخصی دو طرف برمی‌گردد برای جلوگیری از تکثیر غیرقانونی راه حل‌های نرم‌افزاری فنی و حفاظتی تدبیر شده است که معمولا نرم‌افزارهای ابری هستند و در اختیار مخاطبان چیزی در دسترس برای کپی غبرقانونی قرار داده نمی‌شود. یعنی اینکه کتاب در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده از دسترس فرد خارج می‌شود در حقیقت محیطی امن برای ناشران سنتی تدبیر شده است.   
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 274380