در نشست هم اندیشی نویسندگان در یزد مطرح شد؛

اکبرپور: نویسندگی من حاصل شکست خوردن در شاعری است

3 اسفند 1397 ساعت 14:02

گزارشگر : سید ضیا میر رحیمی

احمد اکبرپور نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: شاعری که شکست بخورد، نویسنده و داستان نویس می‌شود و من یک شاعر شکست خورده هستم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست هم‌اندیشی نویسندگان بومی استان یزد با عنوان «کاروان دانایی» به همت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان در محل نمایشگاه بزرگ کتاب یزد برگزار شد.

من یک شاعر شکست خورده هستم
احمد اکبرپور نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در این نشست گفت: بین بچه‌ها و بزرگترها سوالی در زمینه چرایی ادبیات وجود دارد اما جواب جالب این است که ادبیات را برای تقویت تخیل استفاده می‌کنیم و تمامی اتفاقات و پیشرفت‌های بشریت مبتنی بر تخیل بوده است.

وی افزود: ما هر رشته‌ای را انتخاب می‌کنیم، نیازمند تخیل است و تمامی فرضیات و تزهای علمی نیز مبتنی بر تخیلات شکل می‌گیرد و تنها از طریق این ادبیات می‌توانیم تخیلات را تقویت کنیم و ادبیات نیز مهمترین کمک ما برای پیشرفت در بشریت است.
 


این نویسنده حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: اگر می‌خواهیم دکتر خدادوست در چشم پزشکی شویم و پیشرفت‌هایی همچون آنها داشته باشیم، باید تخیل را در خودمان تقویت کنیم.

اکبرپور بیان کرد: من نزدیک به 40 کتاب تالیفی دارم که بخشی از آن هنری و یک سری از آنها نیز پرفروش است اما ما معتقدیم که هر کتابی جذابیت خاص خودش را دارد و همانند فرزندی نورسیده ما را ذوق زده می‌کند.

وی یادآور شد: به هیچ وجه اهمیت هیچکدام از آثار ما نسبت به دیگری بیشتر نیست و همانند فرزندان ما هستند چون نویسندگی پولی برای ما ندارد و نوشته‌های ما برای دل خودمان است.

این داستان نویس ادامه داد: برای چاپ اولین کتابم از دوستان و آشنایان پولی را قرض گرفتم و خودم آن را منتشر کردم اما متاسفانه 80 درصد آنها روی دستم ماند اما بعدها کتاب‌هایم را توسط انتشارات مختلف به چاپ رساندم و هر روز سعی کردم که کتاب‌های جدید بنویسم.

اکبرپور افزود: اگر داستانی توانست خودت را غافلگیر کند، آن داستان مهم و اثرگذار است و لذتی که آن موقع نوشتن دارد، هیچ چیز دیگری ندارد.

وی گفت: رشته دانشگاهی من روانشناسی بود و از همان موقع درگیر مسائل روانشناختی بودم و تا 20 سالگی اصلا علاقه‌ای به نویسندگی نداشتم اما در کلاس برای تحقیق کاری را شروع کردم و آرام آرام درگیر نویسندگی شدم.

این نویسنده ادامه داد: شاعری که شکست بخورد، نویسنده و داستان نویس می‌شود و من شاعر شکست خورده هستم.

اکبرپور بیان کرد: اسم داستان خیلی مهم است و یکی از عواملی که باعث فروش کتاب‌های من شده است، همین نامگذاری است و پس از آن نیز تصویرگری مهم است.

کتاب‌های ناموفق زیادی نوشته‌ام
بابک صابری نویسنده یزدی کتاب‌های کودک و نوجوان نیز در این ادامه نشست گفت: من طرفدار نویسندگانی هستم که کتاب‌های آنها پرفروش است و من از بس که کتاب ناموفق نوشته‌ام از کتاب‌های ناموفق ناراحت هستم.
 

وی افزود: روزی به من گفتند که نویسنده یزدی کتابی نوشته که به چاپ سی‌ام رسیده است و بعد از مدتی گفتند که این کتاب به چاپ پنجاهم رسیده است. برای من جالب بود، با بررسی‌ها فهمیدم که یک نویسنده روحانی یزدی توانسته به این نقطه برسد و این برای من مهم بود.

این نویسنده کشوری ادامه داد: کتابی که مردم به آن استقبال می‌کنند، حتماً چیزی در آن دارد و تکنیک مناسبی دارد که من نیز به خوبی از آن استفاده می‌کنم.

صابری بیان کرد: اینقدر جهان بزرگ شده که الان مهم این است که ابتدا بنویسید، بعد مخاطب خود را پیدا کنید.
 
وی از برگزاری این نشست‌ها توسط کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد اظهار خوشبختی کرد و ارتباط با کودکان و جذب مخاطب را امری اساسی دانست.

نویسنده یزدی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: برنامه زندگی الاغ را در یکی از کتاب‌های خود به صورت داستان آورده‌ام که این الاغ برای من یک درس و روشی است که از آن استفاده کرده‌ام.

نوشته‌های من مبتنی بر مرحله زندگی‌ام در کودکی است
کرامت یزدانی، نویسنده یزدی کتاب‌های کودک و نوجوان نیز در این ادامه نشست گفت: همه ما مراحل مختلف کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی را طی می‌کنیم و همه این کتاب‌های کودک نیز در این فضاها برای نویسندگان شکل گرفته است و نوشته‌های نویسندگان مبتنی بر مرحله کودکی آنها بوده است.


این نویسنده ادامه داد: بخشی از ذهنیت جامعه ما این است که اگر ما به سمت آفرینش آثار کودک و نوجوان رفتیم، ساده است اما تمام آنها مبتنی بر روانشناسی است که باید به دقت سنجیده شود و این بخش نیز اهمیت بیشتری نسبت به دیگر بخش‌های زندگی دارد و از این طریق باید ذهن کودک و نوجوان آماده سازی شود.

یزدانی بیان کرد: این اتفاقی است که به صورت خودکار در فرد شکل نمی‌گیرد و ما نمی‌دانیم که واقعاً علاقمند هستیم و گاهی دستی به هر کاری می‌زنیم که هر کدام از این‌ها محصول دوره و ویژگی خاص است و نویسندگی من نیز محصول دوره‌ای است که نوشتم و دوستانم من را تحصین کردند.

بیش از یک سوم قرآن، نشان دهنده اهمیت داستان و داستان نویسی است
حجت الاسلام مظفر سالاری، نویسنده کتاب «دعبل و زلفا» هم در این نشست گفت: کتاب «دعبل و زلفا» امروز به چاپ هشتادم رسیده است که این کتب رکورددار کتاب رمان دینی است که این برای من توفیق است.
 

این نویسنده یزدی ادامه داد: به نظر من در داستان، احساس مهم است و تعقل و علم بدون احساس، ارزشی ندارد. ما از هزار سال پیش داستان سرایانی مثل نظامی و عطار و حافظ و سعدی داریم و حتی در قرآن کریم نیز یک سوم آن قصص قرآنی است.

حجت الاسلام سالاری بیان کرد: خداوند وقتی می‌خواهد با انسان صحبت کند، با قصص این را بیان می‌کند که این نشان از اهمیت داستان نویسی است.

حجت الاسلام مصطفی گرجی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یزد هم در این نشست گفت: «کاروان دانایی» از جمله ابتکارات خلاق گونه کانون‌های مساجد است که دوستان مسجدی ما با حوزه کتاب ارتباط‌گیری می‌کنند.
 

وی افزود: یکی از کارهای خوبی که از این کاروان دانایی شکل گرفت، کلاس‌های نویسندگی است که امیدواریم روز به روز این امر گسترش پیدا کند.


کد مطلب: 272246

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/fa/doc/report/272246/اکبرپور-نویسندگی-حاصل-شکست-خوردن-شاعری

ایبنا
  http://www.ibna.ir