​صالحی در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی:

نمایشگاه بین‌المللی قرآن تابلو و آبروی قرآنی کشور است

اصلاح سیاست‌ها، مشارکت‌گرایی و ارزیابی اطلاعات
 
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۵
 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، یک تابلو و آبروی قرآنی کشور است که باید به آن اعتبار بدهیم تا شرمنده خدمت به قرآن نباشیم. نکات و پیشنهاداتی که مسئولان و نمایندگان نهادها در حوزه قرآنی ارائه می‌کنند، می‌تواند چراغ راه ما برای ادامه مسیر باشد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهل و هشتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، پیش از ظهر امروز (شنبه 21 مهرماه) به ریاست سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن کنفرانس دفتر وزیر برگزار شد.
 
صالحی در این نشست با اشاره به اینکه مشارکت‌گرایی و هم‌افزایی نهادهای قرآنی، مهم‌ترین هدف برگزاری چنین جلساتی است، ‌بیان کرد: باید برنامه‌های قرآنی نهادها را اجرایی‌تر و فعال‌تر دنبال کنیم و برنامه‌ها باید پیوند بهتری با اسناد بالادستی داشته باشند. نکات و پیشنهاداتی که مسئولان و نمایندگان نهادها در حوزه قرآنی ارائه می‌کنند، می‌تواند چراغ راه ما برای ادامه مسیر باشد.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، یک تابلو و آبروی قرآنی کشور است که باید به آن اعتبار بدهیم تا شرمنده خدمت به قرآن نباشیم. مجموعه پیشنهادهای اجرایی این جلسات بررسی و ارزیابی و در نمایشگاه‌های بعدی دنبال و اجرایی می‌شوند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر استمرار در فعالیت‌ها، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی باید در طول سال استمرار داشته باشد و به این‌صورت نباشد که پس از پایان نمایشگاه خیالمان راحت شود و تا چند ماه مانده به نمایشگاه بعدی اقدامات جدی صورت ندهیم و تازه آن‌زمان بخواهیم برای برگزاری نمایشگاه تصمیم‌گیری کنیم.
 
صالحی تاکید کرد: باید با رویکرد اصلاح سیاست‌ها، مشارکت‌گرایی و ارزیابی اطلاعات به این مقوله نگاه کنیم. این نمایشگاه فقط متعلق به معاونت قرآن و عترت نیست، بلکه یک نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی است. دستگاه‌های عمومی و خصوصی و موسسات باید با این نگاه مشارکت کنند. باید هرسال با یک تراز متفاوت از سال‌های قبل نمایشگاه را برگزار کنیم.
 
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در برپایی این رویداد بزرگ قرآنی، افزود: رویکرد رسانه‌ای نمایشگاه قرآن باید از همین امروز روشن شود و ارتباط عمیق و قوی بین رسانه‌ها و نمایشگاه وجود داشته باشد. از همین امروز باید نسبت رسانه‌ها و به‌طور ویژه رسانه ملی با نمایشگاه به‌طور جدی و عمیق و شفاف مشخص شود. البته هنوز با حد مطلوب آن فاصله زیادی داریم. باید در شورای سیاستگذاری طوری عمل شود که این فضای ارتباطی جدی‌تر برقرار شده و ضعف‌های موجود برطرف شوند.


نمایشگاه بین‌المللی قرآن از سال 99 در سه استان اجرا می‌شود
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که هدایت این جلسه را برعهده داشت، با ارائه گزارشی از بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: این دوره از نمایشگاه قرآن که از 29 اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ تهران کلید خورد، با تغییرات بنیادی و محتوایی فراوانی همراه بود. این نمایشگاه با نگاهی تحول‌گرایانه اجرا شد. سعی کردیم فارغ از برنامه معمول 25 دوره پیشین نمایشگاه، پدیده‌ای را ارائه کنیم که مخاطبان در شکل و محتوا تغییرات و تحولات مثبتی را نظاره کنند.
 
وی ادامه داد: در این راستا از ماه‌ها قبل جلسات مختلف سیاستگذاری با حضور مدیران نهادهای دولتی و غیردولتی قرآن و دستگاه‌های مختلف انجام شد و در نهایت با جمع‌بندی نظرات 6 بخش برای نمایشگاه پیش‌بینی شد. برخی بخش‌ها هم اگرچه سال‌های قبل بودند ولی چندسالی به فراموشی سپرده شده بودند. تمامی کارها و اقدامات ذیل دو معاونت اجرایی و علمی صورت گفت. کمیته‌های هنری، کودک و نوجوان، رسانه و فضای مجازی، محصولات دیجیتال، فروش و بخش‌های عترت، زنان و خانواده و بین‌الملل ازجمله بخش‌های این دوره از نمایشگاه بودند که در مجموع برنامه‌های متنوعی را ارائه و عرضه کردند.
 
فقهی‌زاده، اظهار کرد: در این دوره برای نخستین‌بار «وبینار» یا «کنفرانس‌های تحت وب» در نمایشگاه اجرایی شد. همچنین در بخش محتوایی نیز علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، بیش از 6 نشست تخصصی با حضور کارشناسان خبره برگزار شد. از ویژگی‌های خاص این دوره از نمایشگاه، اعلام فراخوان عمومی برای ارسال طرح و ایده‌ها بود که در این راستا برای نخستین‌بار باشگاه همراهان نمایشگاه به‌صورت مجازی تشکیل شد. از این طریق حدود 400 طرح مردمی جذب شد که پس از بررسی، حدود 120 طرح مورد حمایت قرار گرفت و بیشتر آن‌ها در نمایشگاه به اجرا درآمد. افزایش جذابیت‌های بصری و مدیریت موثر هزینه‌ها براساس اقتصاد مقاومتی از دیگر ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن بود.
 
معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز گفت: بخشی از نگرش اساسی ما در این بخش، نشان دادن اهتمامات و جدیت‌های جمهوری اسلامی در سازمان‌های دولتی و مردمی بود. در این بخش آثار و نشریات به زبان‌های مختلف ارائه شد. همچنین برای نخستین‌بار نشریه مخصوص فعالیت‌های قرآنی را به چهار زبان عربی، انگلیسی، ارد و ترکی آذری ارائه کردیم.
 
وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مردادماه سال جاری، افزود: از سال 1399، شعبه‌هایی از نمایشگاه را در سه استان دیگر کشور کمی پیش یا پس از ماه مبارک رمضان خواهیم داشت. به دلیل مشکلات اعتباری و بودجه‌ای امکان اجرای این کار در سال 98 برای هر سه استان وجود ندارد و این طرح در سال 1398 تنها در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.
 
فقهی‌زاده در پایان بیان کرد: با صلاحدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای سیاستگذاری بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به‌زودی تشکیل و وارد صحنه عمل می‌شویم.


هزینه‌کرد اعتبارات اختصاصی اجرای سند راهبردی
 
عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت، محمد سلطانی‌فر؛ معاون مطبوعاتی و سید محمدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان؛ رئیس سازمان سینمایی، محمدحسین محمدزاده؛ مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی؛ دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مهدی قره‌شیخلو؛ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی؛ قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و جمعی دیگر از مسئولان و نمایندگان نهادهای قرآنی حاضران در این جلسه بودند که در فواصل مختلف نظرات و پیشنهادات خود را درباره دستور جلسه مطرح کردند.
 
هزینه‌کرد اعتبارات اختصاصی اجرای سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی و ارائه گزارشی از نمایشگاه قرآن کریم و افق‌های پیش‌روی آن، ازجمله دستورات این جلسه بود که از سوی اعضا مورد بررسی و مباحثه قرار گرفت.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 266302