مروری بر اخبار و رویدادهای عیدانه کتاب؛

سومین عیدانه کتاب از نگاه کتاب‌فروشان

 
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۹
 
 
مقدمات اجرای سومین عیدانه کتاب بلافاصله بعد از معرفی مدیرعامل جدید موسسه خانه کتاب در کمتر از یک ماه، مهیا و اجرا شد. افزایش اعتبار، زمان اجرا و استقبال پرشور و چند پیشنهاد برای بهبود اجرا محور دیدگاه‌های ناشران و کتابفروشان درباره این دوره از طرح عیدانه است.
 
 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) عید برای ناشران و کتابفروشان با توجه به اجرای طرح «عیدانه کتاب» پیش از بهار آغاز می‌شود. برگزاری دو دوره عیدانه کتاب از سوی موسسه خانه کتاب، موجب شده تا مخاطب منتظر اجرای طرح‌ تخفیف بعدی باشد؛ طرح مهمی که استمرار آن از سوی بسیاری از کتابفروشان و ناشران بار‌ها تاکید شده است.

اجرای سومین طرح عیدانه کتاب با توجه به تغییر مدیریت موسسه خانه کتاب برای بسیاری از فعالان نشر در هاله‌ای از ابهام قرار داشت؛ به‌طوری که  احتمال برگزار نشدن این طرح که هدف اصلی آن ارتقاء وضعیت کتابفروشی‌ها به‌ویژه کتابفروشی‌های کوچک بود نیز قوت پیدا می‌کرد.

نگرانی‌ها موجب شد جمعی از کتابفروشان پیگیری اجرای سومین طرح عیدانه را با ارسال نامه به محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار شوند.

ضرورت برگزاری عیدانه و نامه‌نگاری کتاب‌فروشان
کتابفروشان در این نامه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های تخفیف فصلی تاکید داشتند و تدوین این برنامه را «از موفق‌ترین و مثبت‌ترین نقاط کارنامه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» ارزیابی کردند.

کتابفروشان در این نامه بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حمایت‌های دولتی را یکی از مهم‌ترین صدمات اجرا نشدن سومین طرح عیدانه کتاب دانسته و طرح‌های تخفیف را زمینه‌ساز «آشتی مردم با کتابفروشی‌ها» و «زدودن غبار از قفسه‌های کتابفروشی‌ها» معرفی کرده بودند.

موضوع زمان برگزاری سومین عیدانه کتاب نیز با معرفی نیکنام حسینی‌پور به‌عنوان مدیرعامل موسسه خانه کتاب بر سر زبان‌ها افتاد.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب در نخستین گفت‌و‌گوی خود با (ایبنا) درباره اجرای این طرح به لزوم بازنگری طرح‌های تخفیف تاکید کرد و برای کتابفروشان خبر خوش برگزاری عیدانه کتاب را بعد از اعلام نظر قطعی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابفروشان اعلام کرد.

پیگیری‌های موسسه خانه کتاب به‌عنوان مجری طرح‌های تخفیف و همچنین بهبود سامانه ثبت‌نام در نهایت موجب شد تا سومین طرح عیدانه کتاب در شهرستان‌ها 22 و در تهران از 25 اسفند‌ماه آغاز و 12 فروردین‌‌ماه به پایان رسید. موسسه خانه کتاب با توجه به استقبال مخاطبان از سومین عیدانه کتاب اجرای طرح را سه روز تمدید کرد.

دیدگاه برخی ناشران درباره اجرای سومین طرح عیدانه کتاب در گفت‌وگو با ایبنا در ادامه می‌آید.

پیوند عیدانه کتاب و عیدی
نادر قدیانی؛ مدیر انتشارات قدیانی ناشر تخصصی کتاب‌های کودک که همواره از موفق‌ترین ناشران طرح‌های تخفیف در گفت‌و‌گو با ایبنا درباره طرح‌های تخفیف گفت: «به نظر می‌رسد اجرای طرح‌هایی مانند عیدانه کتاب، تابستانه کتاب و پاییزه کتاب توانست توجهات زیادی ازجمله توجه مخاطبان، ناشران و رسانه‌های دیداری، شنیداری را به خود جلب کند و تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام و سبب جذب طیف گسترده‌ای از جوانان، نوجوانان و کودکان برای خرید کتاب و کتابخوانی شد.»

این ناشر پیشکسوت با اشاره به سنت عیدی دادن در فرهنگ ایرانی، اجرای طرح عیدانه کتاب را تقویت این سنت با تاکید بر جایگزینی کتاب به جای پول می‌داند.

استقبال مخاطب  از عیدانه و لزوم تخصیص یارانه بیشتر  
جهانگیر کلانتری؛ مدیر کتابفروشی «کتابسرای سبز» نجف‌آباد نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران درباره بهبود اجرای طرح‌های تخفیف به‌ویژه عیدانه کتاب از لزوم برخورد قاطعانه با کتابفروشان متخلف گفت و پیشنهاد داد با توجه به تاثیر وسعت کتابفروشی بر میزان فروش و خدمات‌رسانی یارانه کتابفروشی‌های بزرگ افزایش پیدا کند.
 
پایان زود‌هنگام و درخواست برای شارژ مجدد یارانه به‌طور متوسط محور صحبت‌های بسیاری از کتابفروشان فعال در عیدانه کتاب است. رضا رجب‌زاده؛ مدیرمسئول پردیس کتاب مشهد از‌جمله این ناشران است. این کتابفروش موفق طرح عیدانه درباره طول زمان برگزاری طرح نیز معتقد است طولانی شدن اجرای طرح موجب می‌شود تا مخاطب برای خرید کتاب همواره منتظر طرح‌های نخفیف باشند.

عیدانه کتاب فرصت برابر برای کتابفروشان
ایجاد فرصت برابر برای کتابفروشان محور صحبت‌های رضا هاشمی‌نژاد؛ مدیر نشر افق است وی همچنین با اشاره به تاثیر اجرای طرح تخفیف در ترویج و گسترش کتابخوانی تاکید می‌کند: «نمی‌توانم نظر قطعی در این مورد بدهم و بگویم سبب کتابخوان شدن مردم می‌شود، ولی بی‌تاثیر نیست.»  

پرداخت یارانه مستقیم نقطه مثبت عیدانه کتاب    
پرویز علی‌بیک؛ مدیر فروش انتشارات مروارید نیز معتقد است: «نقطه قوت این طرح، ارائه مستقیم یارانه به مصرف‌کنندگان است.» پوریا فضلی؛ مدیر روابط‌عمومی انتشارات جنگل نیز برای بهره‌‌مندی بیشتر کتابفروشان از عیدانه کتاب با توجه به کمبود نیروی انسانی پیشنهاد می‌دهد که سیستم فروش آنلاین نیز به طرح اضافه شود.
 
امیر مرادی؛ مدیرداخلی شهر کتاب اصفهان که نخستین‌بار تجربه حضور در طرح عیدانه را پشت سر گذاشت نیز بر لزوم افزایش اعتبار کتابفروشی‌های پرفروش تاکید دارد.

ابراهیم فرازمند؛ مدیر کتابفروشی فرازمند رشت نیز از کمبود اعتبار به دلیل استقبال پرشور مردم گفت و تاکید کرد که مهم‌ترین دلیل بی‌توجهی مردم به کتاب مشغله‌های زندگی شهری است.
 
افزایش آمار فروش در بازه زمانی کوتاه
طرح «عیدانه کتاب» امسال در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به دو دوره قبلی برگزار شد؛ چراکه طرح‌های قبلی 30 روزه و این  طرح 20 روزه بود؛ با این حال ما شاهد رشد محسوسی در فروش بودیم به طوری که میزان فروش امسال بالغ بر 562 هزار نسخه کتاب بوده و نسب به فروش 542 هزار نسخه در سال گذشته تقریبا 4 درصد رشد داشته است.  
 
از توئیت وزیر تا پیام تشکر مدیرعامل خانه کتاب
موفقیت سومین طرح عیدانه کتاب موجب واکنش سید‌عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. صالحی، در متن توئیت نوشت: «با گذشت بیست و سه روز طرح #عیدانه_کتاب دیروز پایان یافت. از ۷۹۳ کتابفروشی در کشور ۵۶۲،۸۶۸ کتاب به مبلغ ۱۲۷،۸۳۳،۴۹۷،۹۶۳ ریال خریداری شد. کتابفروشی‌ها سرمایه کشورند. طرح‌های عیدانه، تابستانه و پاییزانه خانه کتاب، فرصت رونق‌افزایی این پاتوق‌های فرهنگی‌اند.»   
 
نیکنام حسینی‌پور نیز در پیام خود به کتابفروشان نوشت: «همکاران کتابفروشم، سلام، خسته نباشید. بسیار خُرسندم که بار دیگر طرح «عیدانه» کتاب با همکاری صمیمانه شما و به بهترین شکل ممکن در سرتاسر کشور اجرا شد و بهار طبیعت را با فضایی بهاری و با نشاط در حوزه فرهنگ و مطالعه همراه کرد.

یقیناً طرح «عیدانه» کتاب، فعالیت سودمندی است که همه کتابخوان‌ها، کتابفروشی‌ها و در مجموع همه حلقه‌های اقتصاد نشر و حوزه فرهنگ از آن بهره‌ها خواهند برد؛

تلاش شبانه روزی همکاران موسسه خانه کتاب نیز در این مدت در راستای کمک به توزیع عادلانه یارانه کتاب و مدیریت بهتر آن بوده‌است.
 
خانه کتاب امیدوار است در مشارکت با زنجیره نشر کشور و به ویژه همکاری مداوم کتابفروشی‌های کشور و صاحبنظران فرهنگ، بتواند در ادامه این مسیر، با اصلاح راهِ آمده و انجام فعالیت‌ها و پیشنهادات جدید، در مسیر رونق‌بخشی به کتابخوانی و صنعت نشر گام‌های موثرتری بردارد. با سپاس از همکاری و همراهی شما عزیزان»
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 259423