رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی:

طرح کتاب‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های شغلی تدوین می‌شود

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۳
 
 
تقوی با اشاره به توجه ویژه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی گفت: فعالیت دیگر سازمان که در دست اجراست طرح تدوین کتاب‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های شغلی است که با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و معاونت فرهنگی در حال پیگیری است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره رشد متوازن واحدها و موفقیت در تنوع‌بخشی به منابع درآمدی گفت: آن‌چه که مسلم است تعداد قابل توجهی از واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی رشد متوازنی نداشته‌اند که این مسأله ریشه در عوامل متعددی دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی توسعه‌نیافتگی متوازن در برخی واحدهای این نهاد، عدم شمول و فراگیری فعالیت‌های این مجموعه‌هاست؛ یعنی واحدهایی که به همه رسالت‌های جهاد در حیطه فعالیت خود توجه ندارند حتی اگر برای مدت کوتاهی به لحاظ درآمد و جذب منابع موفق باشند، اما از آنجا که تناسبی بین فعالیت‌های خود ایجاد نکرده‌اند این وضعیت مطلوب پس از مدتی رو به نابسامانی خواهد گذاشت، چنانچه در برخی واحدهای سازمانی سابقا توانمند جهاددانشگاهی این وضعیت را مشاهده می‌کنیم.
 
تقوی ادامه داد: واحدهایی مانند خراسان رضوی به این دلیل موفق بوده‌اند که در همه عرصه‌های مورد انتظار از جهاددانشگاهی به شکل جدی وارد شده‌اند، شاید برخی باور نکنند، اما این یک واقعیت است که اگر مجموعه‌ای در جهاد به‌عنوان مثال فعالیت‌های فرهنگی خود را متوقف کند، ناخواسته بخش قابل توجهی از فرصت‌ها و امکانات را از دست داده و مزایای نسبی خود نسبت به سایر نهادهای دانشگاهی را ضایع کرده است؛ به‌عنوان مثال وجود یک شعبه از سازمان انتشارات یا دفتر منطقه‌ای از ایسنا در هر واحدی مزایای فراوانی خواهد داشت و زمینه را برای بسیاری از فرصت‌های پژوهشی و آموزشی نیز فراهم خواهد کرد.
 
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: مشکل دیگر این‌گونه واحدها میراث باقی مانده از مدیریت‌های سابق است، برخی واحدهای جهاد دانشگاهی متأسفانه در ادوار مختلف مدیران ناکارآمدی داشته‌اند و این مسأله مشکلات واحد را دو چندان کرده است.
 
تقوی با اشاره به تاثیر وضعیت توسعه در محدوده جغرافیایی و استانی هر واحد در توسعه متوازن واحد‌ها اظهار کرد: مشکل دیگر بی‌توجهی در استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی است، بزرگ‌ترین سرمایه پیش‌روی جهاد دانشگاهی، دانشجویان هستند که با حضور خود نشاط و شور و خلاقیت و پویایی و دانش و فناوری را برای این نهاد به ارمغان می‌آورند. مشاهده می‌کنیم در بسیاری از مناطق کمتر توسعه یافته، وضعیت جهاد دانشگاهی نیز تابعی از وضعیت آن مناطق است.
 
رئیس سازمان انتشارات ادامه داد: این سازمان با همکاری شعب خود از مجموعه مزایای مناطق مختلف کشور استفاده می‌کند، اما اصلی‌ترین مزیت ما در حوزه نشر جهاد، استادان و دانشجویان پژوهشگر و صاحب اندیشه هستند. خوشبختانه از ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی تا به امروز اعتماد نسبتاً خوبی نسبت به نشر جهاد دانشگاهی در میان سایر ناشران دانشگاهی وجود دارد، بنابراین این اعتماد نه تنها باید حفظ شود، بلکه باید روز به روز افزایش یابد. حوزه‌های متعددی از علوم هستند که حوزه نشر جهاددانشگاهی می‌تواند در آن‌ها ورود کند و این مستلزم هوشمندی و درایت مدیران واحدها و برنامه‌ریزی‌های علمی و عملیاتی است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بسترهای مناسبی در این سازمان برای ارتباط با بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد که دو جشنواره کتاب سال و پایان‌نامه سال دانشجویی از مهم‌ترین این بسترها به شمار می‌روند. هر دوی این جشنواره‌ها غالباً مهم‌ترین وازرتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مشارکت داشته‌اند و در سال گذشته نیز بخش خصوصی در جشنواره کتاب سال دانشجویی مشارکت کرد. درصدد هستیم تا این همکاری‌ها را در سال جاری و فرصت‌های پیش‌رو گسترش داده و تعمیق بخشیم و برای این مسأله راهکارهایی را نیز مدنظر داریم.
 
رئیس سازمان انتشارات گفت: به نظر می‌رسد هم‌افزایی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در ایجاد چنین ارتباط‌هایی مؤثرند و واحدها و سازمان‌ها باید تجربه‌های موفق خود از این‌گونه ارتباط‌ها را به دیگران انتقال دهند. جهاد دانشگاهی نهادی خودگردان به لحاظ مالی است و اغلب هزینه‌های این مجموعه با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک با مجموعه‌های دولتی و غیردولتی بیرون از این نهاد تأمین می‌شود، بنابراین توسعه این ارتباطات ضروری است. در این مسیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان نیز نقش مؤثری دارد و می‌تواند تسهیل کننده‌ای برای تسریع و تعمیق این ارتباطات باشد.
 
وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقه‌ دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه‌های دانشجویی در کشور در سطح ملی از سوی سازمان انتشارات گفت: هدف اصلی این مسابقه ایجاد بستر مناسب برای طرح ایده‌های جدید و خلاقانه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

این فعال حوزه نشر ادامه داد: در این مسابقات با همکاری سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، نمایندگان بخش‌های دولتی و غیردولتی و سرمایه‌گذاران از اصناف مختلف با ایده‌های دانشجویی که امکان پرورش و تبدیل به محصول را دارند آشنا می‌شوند و در صورت تطابق این ایده‌ها با نیازهایشان از این ایده‌ها بهره‌ می‌برند. سازمان انتشارات این مسابقات را به‌عنوان بخش جنبی جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی راه‌اندازی کرده و امیدواریم پس از برگزاری چند دوره بتوانیم هویت مستقلی را برای این مسابقات ایجاد نماییم.
 
تقوی افزود: فعالیت شاخص دیگری که در این زمینه در دست اجراست طرح تدوین کتاب‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های شغلی است که با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و معاونت فرهنگی در حال پیگیری است و امیدواریم در بازه زمانی یک تا دو ساله بتوانیم تعدادی کتاب در زمینه این مهارت‌ها، وارد بازار نشر نماییم؛ علاوه براین دو فعالیت، انتشار کتاب‌های آموزشی مطابق سرفصل‌های دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت معاونت آموزشی جهاددانشگاهی نیز اقدام متناسبی در این راستا محسوب می‌شود.
 
رئیس سازمان انتشارات با اشاره به توجه ویژه سازمان به ظرفیت‌های دانشجویی ادامه داد: نکته دیگر اینکه سازمان انتشارات در اغلب فعالیت‌های فرهنگی خود از ظرفیت‌های دانشجویان با دو هدف خاص بهره می‌برد؛ نخست ایجاد شور و نشاط دانشجویی در این برنامه‌ها و دیگری کمک به بروز و ظهور استعدادهای دانشجویی و توانمندسازی آنها برای ورود به بازار کار.
 
وی با اشاره به این موضوع که همواره شعار سال یکی از موضوعات بخش ویژه دو جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی است، گفت: در سال جاری نیز موضوع «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال» در موضوعات بخش ویژه درج شده و تاکنون آثار مناسبی نیز در این زمینه دریافت شده است. در این واحد آمادگی کاملی برای اجرای هماهنگ پروژه های کلان ملی و حمایت از تحقیقات کاربردی وجود دارد و تاکنون نیز برخی طرح‌های ملی با همکاری سازمان اجرا شده است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 250808