گزارش ایبنا از آیین رونمایی از سامانه مجوز نشر (سامن)

صالحی: ظرفیت ثبت اطلاعات 10هزار ناشر در سامن وجود دارد

 
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۵
 
 
سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر (سامن) با اشاره به ویژگی‌های این سامانه جدید گفت: سامن می‌تواند امین اطلاعات 10هزار ناشر باشد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر (سامن) ظهر امروز (14 اسفندماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد سلگی، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اعضای این اتحادیه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
 
صالحی با اشاره به مقوله دولت الکترونیک گفت: موضوع دولت الکترونیک با هدف از بین رفتن محدودیت‌های زمانی و مکانی، ایجاد شفافیت، کاهش هزینه‌ها و مصرف کاغذ به عنوان یکی از مهمترین موضوعات محیط‌زیست مطرح شده است. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1386 نخستین سامانه الکترونیکی ثبت اطلاعات ناشران را رونمایی کرد.
 
وی ادامه داد: در سال 1392 توجه کیفی و کمی به این سامانه و حذف جریان رفت‌وآمد ناشران شهرستانی به مرکز از جمله دغدغه‌های وزارت ارشاد بود. طی سال‌های 92 و 93، 55 درصد کتاب‌ها و اطلاعات هزار و 600 ناشر به صورت اینترنتی ثبت می‌شد با توجه به افزایش ناشران لزوم توجه به ارتقای این سامانه احساس شد. در حال حاضر 3 هزار ناشر از سامانه قدیمی ثبت اطلاعات استفاده می‌کنند با توجه به زیرساخت قدیمی و مشکلاتی از جمله کندی سرعت اینترنت و مقوله امنیت طراحی یک سامانه جدید ضروری به نظر رسید.
 
صالحی ادامه داد: ناشران باید نسبت به امنیت اطلاعات خود اطمینان خاطر داشته باشند. ظرفیت ثبت اطلاعات 5هزار ناشر در سامانه سامن وجود دارد این در حالی است که این تعداد تا 10هزار ناشر قابل افزایش است. سامن به‌عنوان یک سامانه جامع کاربران بسیار دارد از جمله بررس‌ها در زمره این کاربران قرار دارند. بنابراین همه افراد دخیل در امر مجوز نشر مخاطب سامن هستند با توجه به این ظرفیت خطا‌های ارتباطی در جریان صدور مجوز نشر از بین می‌رود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما امین اطلاعات ناشران هستیم. عدالت جغرافیایی، یکپارچگی اطلاعات، سرعت انتقال داده‌ها و امنیت بالا از جمله ویژگی‌های سامن است.

ثبت اطلاعات ناشران در سامانه سامن رایگان است
موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: امکان ثبت امضای دیجیتال ناشران در سامانه (سامن) از جمله حرکت‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و انتظار می‌رود که در دیگر معاونت‌ها نیز توسعه پیدا کند.
 
وی با اشاره به توسعه خدمات دولت الکترونیک در کشورهای پیشرفته ادامه داد: باتوجه به افزایش تعداد ناشران ارائه خدمات از طریق سرویس‌های ابتدایی ثبت اطلاعات ناشران جوابگو نبود. سامانه (سامن) امکان تطبیق هوشمند دارد. هزینه هر «توکِن» همراه با ثبت امضای دیجیتال با هماهنگی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای ناشران رایگان است بدون حمایت این معاونت ناشران باید برای انجام این فرایند 127 هزار تومان هزینه می‌کردند.
 
موسویان افزود: هویت‌شناسی و نگهداری اطلاعات با امنیت بالا امکان انجام و اعلام رمزنگاری با کیفیت قابل اطمینان ازجمله ویژگی‌های سامانه سامن است؛ علاوه بر این با توجه به طراحی پیشرفته امکان شکستن رمز اطلاعات ناشران وجود ندارد. جامعیت این سامانه موجب شده تا کاربران در تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.
 
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی گفت: امضای دیجیتالی ناشران در سامانه (سامن) مانند امضای اصلی آن‌هاست به‌عبارت دیگر این امضا براساس قوانین موجود در مجامع حقوقی نیز قابل استناد است. ناشران به‌عنوان کاربران اصلی سامانه سامن برای اتصال به اینترنت هیچ محدودیتی ندارند. آموزش رایگان به مدت پنج سال به کاربران سامانه از‌جمله خدمات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است.
 
موسویان افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در 10 اسفندماه سال جاری 449 نفر از ناشران با استفاده از این سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند. مقایسه بین بهمن‌ماه سالجاری و سال گذشته نشان می‌دهد 84درصد از کاربران از طریق این سامانه به ثبت اطلاعات خود اقدام کرده‌اند این در حالی است که در سال 94، 33درصد از کاربران به صورت حضوری و در سال جاری 16 درصد با مراجعه به وزارت فرشاد فرایند ثبت آثار را طی کردند.

توجه به‌روزرسانی سامن ضروری است
سلگی اظهار کرد: طراحی سامانه سامن به‌دنبال افزایش تعداد ناشران و کاهش کاربری سامانه‌های پیشین صورت گرفت. ویژگی‌های این سامانه در دو بُعد عمومی و فنی قابل بررسی است. ثبت امضای دیجیتال ناشران با هدف اعتبارسنجی اطلاعات از جمله خدمات مهم این سامانه به حساب می‌آید. کاربران 24 ساعته و در تمام طول سال می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ادامه داد: طی چندماه آینده خطاهای احتمالی شناسایی و برطرف خواهد شد. ناشران می‌توانند از طریق سامانه قبلی تا آغاز نمایشگاه سال 96 فعالیت‌های خود را مبنی بر ثبت اطلاعات ادامه دهند. ناشران 10 استان در حال حاضر به این سامانه متصل شده‌اند.

وی همچنین از آغاز طراحی سامانه مجازی آرشیو یا بانک اطلاعات مجازی خبر داد.

آموزگار نیز در سخنانی کوتاه گفت: با توجه به تمرکززایی شدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح (سامن) بسیار قابل توجه است. به روزرسانی سامانه ازجمله مهم‌ترین مسئولیت‌های متولیان این طرح است تا کاربرد آن متوقف نشود.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 245930