دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
فتاحی: رعایت ارزش‌های اخلاقی فقط مختص بچه‌ها نیست/ شیخی: مجموعه «رفتارها و احساسات من» خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد

حسین فتاحی در نشست نقد و بررسی مجموعه هشت‌جلدی «رفتارها و احساسات من» گفت که رعایت ارزش‌های اخلاقی فقط مختص کودکان نیست و درمورد بزرگسالان نیز صدق می‌کند و مشکلات عمده‌ای که از نظر رفتاری و روانی رخ می‌دهد در اثر شناخت نادرست انسان از حس‌های شخصی‌اش است. مژگان شیخی هم بیان کرد که این مجموعه فقط یک داستان صرف نیست و به رشد خلاقیت، شرکت در فعالیت‌های گروهی، رعایت قوانین و مقرارات مشارکت کردن، شناخت احساسات شخصی و تقویت اعتماد به نفس در کودک کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی مجموعه هشت‌جلدی «رفتارها و احساسات من» نوشته سو گریوز و ترجمه فرزانه کریمی با حضور مترجم اثر حسین فتاحی، مژگان شیخی، حمیدرضا سیدناصری، سمیه علیپور و ملیسا معمار عصر امروز، دوشنبه 28 تیرماه 1395 در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
دبیر نشست، در ابتدای این جلسه به ارائه توضیحاتی درباره این مجموعه پرداخت و گفت: مجموعه «رفتارها و احساسات من» به موضوعات مختلف مرتبط با روانشناسی کودک مانند حس نارضایتی، راستگویی، شجاعت، احساس نگرانی و تنفر می‌پردازد و واحد کودک و نوجوان انتشارات ذکر آن را برای پیش دبستانی و دبستانی‌ها منتشر کرده است. همچنین این اثر در کتابنامه رشد آموزش و پرورش هم به عنوان کتاب مناسب و مرتبط با برنامه درسی دانش‌آموزان دوره دبستان معرفی شده است.
 
ملیسا معمار در ادامه درباره ناشر اصلی و نویسنده این مجموعه توضیح داد: ناشر اصلی مجموعه «رفتارها و احساسات من» فرانکلین واتز از سال 1972 کتاب‌های آموزشی و کاربردی برجسته‌ای برای کودکان سنین مختلف منتشر کرده است که برخی برنده جایزه شده‌اند. این کتاب‌ها در واقع پاسخگوی بسیاری از نیازهای گوناگون جامعه امروزی‌اند. کتاب‌های این ناشر در زمینه علوم، تاریخ، جغرافیا، مطالعات اجتماعی و ... هستند و خواننده را به کشف و درک دنیای پیرامون خود تشویق می‌کنند. نویسنده این مجموعه، سو گِریوِز، نیز قبلا معلم بوده و بیش از 17 سال است که برای کودکان پیش دبستانی تا رده سنی نوجوان کتاب می‌نویسد.
 
به گفته این روزنامه‌نگار و فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان، «سو گریوز» در این کتاب‌ها داستان‌هایی با مضامین روانشناسی کودک، مشارکت میان کودکان، حس نارضایتی، راستگویی، شجاعت، احساس نگرانی و تنفر در کودکان بیان می‌کند که می‌تواند نقطه شروعی برای بحث‌های گسترده‌تر درباره رفتارها و احساسات کودکان، هم در ارتباط با خودشان و هم در ارتباط با دیگران باشد.
 
آشنایی بچه‌ها با رفتارهای نامناسب‌شان در  «رفتارها و احساسات من» 
حسین فتاحی در ادامه این نشست به نقش موضوعات مطرح شده در مجموعه «رفتارها و احساسات من» در زندگی روزمره افراد جامعه اشاره کرد و گفت: اگر نگاهی به زندگی خودمان و اطرافیان داشته باشیم، می‌بینیم که اگر افراد در زمینه‌های مختلف ویژگی‌ خاصی داشته باشند می‌توانند موفق باشند و درغیر این‌صورت شکست می‌خورند؛ مثلا راستگویی، شجاعت، اعتماد به نفس، ممارست، رعایت و ادب از جمله ویژگی‌هایی هستند که اگر در فرد نباشد ممکن است در موقعیت‌های مختلف او را با شکست مواجه کند.
 
این نویسنده و مترجم یادآور شد: اگر خوب به جوانب مختلف حس‌ها یا رفتارهایمان بنگریم می‌بینیم که یا باید تغییرشان دهیم یا تقویتشان کنیم. حس‌ها و رفتارهایی که بشر دارد گاهی می‌تواند عامل موفقیت و گاهی عامل پسرفت او شود اما در عین حال دنیای کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد و برخوردی که به دلیل انجام رفتار خاصی با بزرگسالان می‌شود با برخوردی که با کودکان می‌شود تفاوت زیادی دارد و بزرگسالان تاوان بیشتری را در قبال رفتار نادرست خود می‌دهند.
 
رعایت ارزش‌های اخلاقی فقط مختص کودکان نیست
به گفته نویسنده رمان «عشق سال‌های جنگ» باید توجه داشت که رعایت ارزش‌های اخلاقی فقط مختص کودکان نیست و درمورد بزرگسالان نیز صدق می‌کند و مشکلات عمده‌ای که از نظر رفتاری و روانی رخ می‌دهد دراثر شناخت نادرست ما از رفتارهای شخصیمان است و به دلیل این نداشتن شناخت، نتوانسته‌ایم آنها را به درستی مدیریت کنیم.
 
فتاحی در ادامه بیان کرد: رفتارها و شاخصه‌هایی که در این کتاب مطرح می‌شود رعایت قوانین و مقررات، نترسیدن و احترام به حقوق دیگران جزئی از زندگی ماست و نباید آنها را محدود به کودکان کنیم. از سویی دیگر باید ببینیم که این مشکلات در انسان جنبه درونی و روانی دارد یا اینکه از روی ناآگاهی است. در اغلب موارد کودکان از روی ناآگاهی رفتاری را انجام می‌دهند و فکر می‌کنند رفتار آنها کاملا طبیعی است و همه بچه‌ها این‌چنین هستند.
 
وی با بیان اینکه وقتی بزرگسالان مشکلی دارند سعی می‌کنند با مطالعه کتاب‌ها و منابع اطلاعاتی یا مراجعه به روانپزشک مشکل خود را حل کنند، یادآور شد که درباره کودکان، چنین نیست و این مجموعه تلاش می‌کند به صورت غیرمستقیم و در قالب داستان بچه‌ها را با احساسات و رفتارهای نامناسب‌شان آشنا کند و با ارائه پیشنهادها و راه حل‌هایی آنها را تشویق ‌کند که به مشکلشان پی ببرند و آن را برطرف کنند. همچنین به والدین و مربیان هم کمک می‌کند که مشکلات کودکانی را که با آنها سروکار دارند، برطرف کنند.
 
مجموعه «رفتارها و احساسات من» خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد
مژگان شیخی نیز در این نشست حجم کم مطالب کتاب را از نکات برجسته این مجموعه عنوان کرد و گفت: داستان‌های این کتاب خیلی کوتاه بیان شده و برای کودکانی که اغلب حوصله درازه‌گویی ندارند بسیار مناسب است.
 
وی محتوای کتاب‌های این مجموعه را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: یک بخش آن داستان‌های کتاب است که بیشتر جنبه علمی و آموزشی دارد. بخش دوم شامل تصاویر بی‌کلام و بخش سوم هم در خطاب به والدین و مربیان گفته شده است.
 
پرسش ‌و پاسخ‌های این مجموعه کودک را مجبور به صحبت کردن می‌کند
شیخی در ادامه به لزوم ایجاد شناخت در کودکان به رفتارها و احساسات شخصی‌شان و صحبت کردن درباره آنها اشاره کرد و گفت: این مجموعه علاوه براینکه به کودکان کمک می‌کند که احساسات خود را بشناسند، آنها را وادار می‌کند احساسات خود را با والدینشان مطرح کنند. بیان نکردن احساسات از سوی کودکان با والدین خود ازجمله مشکلاتی است که اغلب بچه‌ها با آن روبه‌رو هستند. پرسش ‌و پاسخ‌هایی که در این کتاب مطرح شده است کودک را مجبور به صحبت کردن می‌کند و می‌تواند تجربیات و دغدغه‌هایش را برای پدر و مادرش بیان کند.
 
به گفته نویسنده «دفترچه خاطرات یک کلاغ» یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه این است که محور داستان‌ها، صرفا خود کودک نیست و به بزرگسالان هم مربوط می‌شود؛ مثلا ترس صرفا مربوط به کودکان نیست و در بزرگسالان هم وجود دارد.
 
وی ادامه داد: همیشه اتفاق خوشایندی باید در زندگی رخ دهد که نظر ما را به رفتارها و کارهایمان تغییر دهد. از طرفی معمولا مشکلات و رفتارهای دیگران هم برما تاثیر دارد و ما از جمع تاثیرپذیری داریم.
 
ترجمه کتاب با حجم مطالب کم برای کودکان بسیار مشکل است
شیخی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت و ارزش مشارکت کودکان در کارهای گروهی پرداخت و گفت: تصاویر بدون متنی که در بخش پایانی کتاب آورده شده است از کودک می‌خواهد که خودش حرف بزند و من فکر می‌کنم این مجموعه فقط یک داستان صرف نیست و به رشد خلاقیت، شرکت در فعالیت‌های گروهی، رعایت قوانین و مقرارات مشارکت کردن، شناخت احساسات شخصی و تقویت اعتماد به نفس در کودک کمک کند.
 
این نویسنده و مترجم، ترجمه مجموعه «رفتارها و احساسات من» را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: همه فکر می‌کنند ترجمه کتابی با حجم مطالب کم برای کودکان کار راحتی است درصورتی که بسیار سخت‌ است. هرچه متن کوتاه‌تر می‌شود ترجمه آن بسیار سخت‌تر است و گاهی انتخاب واژه مناسب بسیار زمان‌بر است و ترجمه این کتاب بسیار خوب بود و مترجم توانسته بود مفاهیم را به درستی منتقل کند.
 
مجموعه «رفتارها و احساسات من» ابزاری است برای شروع بحث با کودک
فرزانه کریمی، مترجم مجموعه «رفتارها و احساسات من» نیز در این نشست اظهار کرد: باید توجه داشت که این کتاب‌ها داستان و برای وقت خواب نیست که فقط بخواهد کودک را سرگرم کند بلکه ابزار و وسیله‌ای است که بحث کردن را با کودک شروع کنیم. هم زمینه را برای حرف زدن کودک آماده می‌کند و هم بدون اینکه حالت کلیشه‌گویی داشته باشد با بیان خوب و بد، کودک را به پذیرفتن رفتارهای اشتباهی که داشته است تشویق می‌کند، بدون اینکه احساس کند مورد توبیخ قرار گرفته است یا شخصی می‌خواهد به او دستور دهد یا او را سرزنش کند.
 
این مترجم ادامه داد: با اینکه کتاب واقعا ساده و کودکانه است و از تصاویر کودکانه‌ای در آن استفاده شده است اما کتاب کودکانه‌ای نیست که بچه‌ها تنهایی آن را بخوانند و رها کنند بلکه والدین و مربیان را به صحبت کردن با بچه‌ها تشویق می‌کند.
 
وی درباره تصاویر موجود در این مجموعه نیز توضیح داد: تصاویر این کتاب‌ها سبب فهم بیشتر مطالب خوانده شده می‌شود. همچنین توالی منطقی که در تصاویر این کتاب وجود دارد سبب می‌شود حتی کودکی که خواندن و نوشتن بلد نیست بتواند داستان را از روی تصاور شرح دهد و یادمی‌گیرد که مسیر منطقی را یاد بگیرد و برای بیان داستان از نقطه «الف» به «ب» برود.
 
تصاویر این مجموعه می‌تواند الگوی مناسبی برای تصویرگران کتاب کودک باشد
سمیه علیپور، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان نیز تصویرگری مجموعه «رفتارها و احساسات من» را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: تصاویر این کتاب غیر از جذابیت، یک بار مفهومی را هم به مخاطب منتقل می‌کنند و تصاویر به گونه‌ای طراحی شده که تکمیل کننده و منتقل کننده متن کتاب است و می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای تصویرگران کتاب کودک باشد.
 
به گفته وی، کتاب محصول مشترکی است بین نویسنده، تصویرگر، ناشر، گرافیست و ... و این گروهی کار کردن باید در تولید کتاب مورد توجه قرار گیرد و به نوعی اعضای یک تیم باید مکمل هم باشند. ناشران، نویسندگان و تصویرگران در زمان تولید یک کتاب باید با یکدیگر مشورت کنند و با تعامل و تبادل نظر اقدام به تولید تصاویر کنند. به این ترتیب کیفیت اثر هم بیشتر می‌شود.
 
استقبال چشمگیر والدین و مربیان از آثاری که جنبه آموزشی دارد
حمیدرضا سیدناصری، مدیر انتشارات ذکر نیز در این جلسه به دغدغه والدین اشاره کرد و گفت: امروزه دغدغه اغلب والدین رشد مطلوب بچه‌ها و آموزش نکات لازم به آنهاست و تلاش می‌کنند مشکلات فرزندانشان را شناسایی و برطرف کنند. این‌گونه کتاب‌ها در کلینیک‌های روانشناسی و درمانی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب والدین، معلمان و مربیان به دنبال آثاری هستند که برای کودکانشان جنبه آموزشی داشته باشد.
 
ناشر مجموعه «رفتارها و احساسات من» به لزوم مشارکت و انجام کار گروهی در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اهمیت انجام کارهای مختلف به صورت گروهی از مواردی است که امروزه در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. این کتاب انجام فعالیت‌های گروهی را به صورت ساده‌تر و در فضای خانه و خانواده بیان می‌کند و به پدر و مادر می‌آموزد که چگونه با فرزندانشان رفتار کنند و آنها را تشویق کنند که درباره دغدغه‌هایشان صحبت کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها