گزارش «ایبنا» از نشست خبری طرح «عیدانه کتاب»

غلامی جلیسه: «عیدانه کتاب» به کتابفروشی‌ها نشاط می‌بخشد/ افزایش بودجه در صورت استقبال بیشتر

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
 
 
مجید غلامی جلیسه، در نشست خبری طرح «عیدانه کتاب» گفت: اختصاص بخشی از یارانه‌های حمایت از مصرف‌کننده کتاب به کتابفروشی‌ها اتفاق مهمی بود که در این دولت رخ داد و طرح‌هایی مانند عیدانه کتاب و کتابفروشی به وسعت ایران بر اساس این یارانه‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری طرح عیدانه کتاب صبح امروز، سه‌شنبه 11 اسفند با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، معاون فناوری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب و محمد طباطبایی، مدیر روابط عمومی خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

حمایت از کتابفروشی‌ها در دولت یازدهم
مجید غلامی جلیسه در این نشست گفت: یکی از اتفاق‌های بی‌سابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امسال (1394) سوق دادن بخشی از یارانه مصرف کننده به سمت کتابفروشی‌ها بود. در گذشته چنین کاری انجام نمی‌شد و کتابفروشی‌ها از کمترین حمایت برخوردار بودند.

وی افزود: مرحله نخست اختصاص دادن یارانه مصرف کننده به کتابفروشی‌ها در امسال (1394) در هفته کتاب و با طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» به سرانجام رسید. در این مرحله 103 کتابفروشی عضو طرح شده و افزون بر 15 هزار نفر موفق شدند از یارانه تخصیص داده شده، بهره ببرند. در این مرحله 600 میلیون تومان کتاب خریداری شد و تاثیر خوبی بر ترویج کتاب داشت.

غلامی جلیسه ادامه داد: با توجه به بازخورد مناسب طرح کتابفروشی به وسعت ایران، خانه کتاب تصمیم گرفت تا این طرح را به بهانه‌های مختلف در طول سال دوباره اجرا کند. پس ازبرپایی چند جلسه مشورتی با دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار شد در روزهای پرنشاط عید نوروز، از این طرح دوباره استفاده شود. بر همین اساس طرح «عیدانه کتاب» با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» برنامه‌ریزی شد و ما از 22 بهمن ثبت‌نام برای این طرح را شروع کردیم.

900 میلیون تومان بودجه «عیدانه کتاب»
مدیرعامل خانه کتاب در ادامه با اشاره به مختصات طرح «عیدانه کتاب» گفت: عموم مردم می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو این طرح در سراسر کشور از 20 درصد تخفیف برای خریداری کتاب‌ها تا سقف 100 هزار تومان استفاده کنند. تنها شرط استفاده از این تخفیف نیز ارائه کارت ملی از سوی خریداران است. مبلغ یک میلیارد تومان از یارانه مصرف کننده برای چنین طرح‌های پیش‌بینی شده که از این میزان مبلغ 900 میلیون تومان به طرح «عیدانه کتاب» اختصاص دارد. اگر استقبال مخاطبان بیش از این حد باشد، میزان این مبلغ بالاتر خواهد رفت.

غلامی جلیسه درباره تفاوت‌های بین طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» اشاره کرد: بازه زمانی «کتابفروشی به وسعت ایران» تنها یک هفته بود، اما مدت زمان «عیدانه کتاب» یک‌ماه یعنی از 15 اسفند 1394 تا 15 فروردین 1395 است. همچنین سقف مبلغ تخصیص داده شده به هر کتابفروشی در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» دو میلیون تومان بود، اما برای طرح «عیدانه کتاب» حداقل مبلغ اختصاص داده شده به هر کتابفروشی، دو میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: برای اطلاع‌رسانی طرح «عیدانه کتاب» یک سامانه آنلاین نیز طراحی شده که خبرنگاران و عموم مخاطبان می‌توانند تمامی اخبار مربوط به این طرح را در آن ملاحظه کنند. در این سامانه نقشه‌ای نیز طراحی شده که مخاطبان با کلیک روی هر استان می‌توانند تمامی اطلاعات مربوط به کتابفروشی‌های عضو این طرح را دریافت کنند.

غلامی جلیسه در ادامه با اشاره به این نکته که از زمان شروع این طرح اطلاعات فروش حتی تک کتاب هم در سامانه آنلاین آن ثبت می‌شود، گفت: بر این اساس خبرنگاران می‌توانند از وضعیت فروش کتاب در این طرح اطلاعات کاملی را دریافت کنند. تاکنون 180 کتابفروشی برای عضویت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که این رقم به 300 کتابفروشی افزایش پیدا کند.

امکان تخلف در مراحل اجرای «عیدانه کتاب» وجود ندارد
مدیرعامل خانه کتاب همچنین درباره چگونگی نظارت بر کتابفروشی‌ها در مدت زمان اجرای طرح «عیدانه کتاب» گفت: طرح «عیدانه کتاب» از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است و راهکارهای مناسبی برای نظارت هرچه دقیق‌تر بر آن طراحی شده‌اند. یکی از این راهکارها ارائه کارت ملی هر شخص برای خرید و ثبت مراحل خرید در سامانه الکترونیک طرح است. با این کار هر ایرانی می‌تواند فقط در سقف تعیین شده از کتابفروشی‌های سراسر ایران کتاب بخرد و امکان تخلف از آن امکان‌پذیر نیست.

توزیع یارانه کتاب در سراسر کشور با «عیدانه کتاب»

مجتبی تبریزنیا نیز در این نشست گفت: خانه کتاب تمام تلاش خود را انجام داده تا نقاط ضعف طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» به طرح «عیدانه کتاب» راه پیدا نکند.

وی در ادامه درباره اهداف «عیدانه کتاب» نیز اشاره کرد: مهم‌ترین هدف ما از این طرح توجه و رونق سنت عیدی دادن و به ویژه کتاب عیدی دادن است. دیگر هدف مهم ما تمرکز زدایی از تهران در مساله اختصاص یارانه‌های مربوط به کتاب است. ما تلاش بسیاری کردیم تا تمام کتابفروشی‌ها مهم و مرجع در شهرستان‌های هر استان عضو این طرح شده و یارانه تخصیص یافته در تمام نقاط کشور توزیع شود.

تبریزنیا اضافه کرد: خانه کتاب برنامه‌هایی نیز برای تشویق و ترغیب کتابفروشی‌ها به عضویت در این طرح انجام داد. بر این اساس و با اطلاع‌رسانی مناسب تاکنون 180 کتابفروشی‌ در این طرح عضو شده‌اند و بیشترین میزان عضویت نیز به ترتیب از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان است.

سیدمحمد طباطبایی، مدیر روابط عمومی خانه کتاب نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تبلیغ هرچه بهتر طرح «عیدانه کتاب» گفت: تولید چند برنامه تلویزیونی و رادیویی برای تبلیغ هرچه بیشتر و بهتر طرح «عیدانه کتاب» برنامه‌ریزی شده و در مدت زمان برگزاری طرح از سوی رسانه ملی پخش خواهند شد.

وی افزود: همچنین پوستر و تراکت‌های تبلیغاتی طرح «عیدانه کتاب» در تمام کتابخانه‌های زیرمجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، به مخاطبان این نهادها ارائه می‌شود.

طباطبایی همچنین از اتحادیه ناشران تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، شرکت کتاب‌بین، موسسه شهرکتاب و تعاونی توزیع کنندگان کتاب به عنوان همکاران خانه کتاب برای اجرای طرح «عیدانه کتاب» نام برد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 233928