گزارش ایبنا از نشست خبری سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

عصاره: برای تدوین کتاب درباره موضوع ایدز در مدارس نیازمند تخصیص بودجه هستیم

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۶
 
 
علیرضا عصاره، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست هفته پژوهش با اشاره به برنامه‌های پژوهشگاه در این هفته، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به سیر صعودی ابتلا به ایدز در مدارس، برای تألیف کتاب آموزشی در این حوزه نیازمند تخصیص بودجه و همکاری بیشتر با بهزیستی هستیم.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دکتر علیرضا عصاره، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری، سه‌شنبه 17 آذرماه در محل این پژوهشگاه برگزار شد، درباره برنامه‌های هفته پژوهش در این پژوهشگاه گفت: برنامه‌‌های هفته پژوهش امسال وزارت آموزش و پرورش، با شعار «پژوهش مبنای تحول بنیادین» از طریق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار می‌شود.  
 
نقش آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی پژوهش
وی با تاکید بر نقش سازنده آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی پژوهش افزود: اگر قرار باشد پژوهش به‌عنوان مبنای تربیت لحاظ شود باید در بستر آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، چراکه این نهاد در فرهنگ‌سازی پژوهش نقش مهمی دارد.
 
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش در تشریح برنامه‌های هفته پژوهش اظهار کرد: 22 آذرماه آیین دانش‌آموزان پژوهشگر با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان نمادین پژوهش در موزه تاریخ مدرسه «دار‌الفنون» برگزار می‌شود. چند سخنرانی در قالب میزگرد نهایی به بهانه فرهنگ‌سازی و مبانی تحول بنیادی در این روز برپا خواهد شد.
 
عصاره ادامه داد: گرامیداشت پژوهشگران برتر از همه پژوهشکده‌های تابعه وزازت آموزش و پرورش نیز در همین روز صورت می‌گیرد. «معلم پژوهنده برتر» با معرفی 32 اثر منتخب از بین 619 اثر ارائه شده، معرفی پنج پژوهشگر برتر از بین 26 طرح منتخب که ماحصل بررسی 74 هزار و 652 اثر هستند و معرفی دو پایان‌نامه برتر در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا که از بین 18 اثر انتخاب شده‌‌اند، از دیگر برنامه‌های ما در روز 22 آذرماه خواهد بود.

وی در ادامه نشست گفت: در بخش پژوهشگران برتر بسیجی نیز که نخستین‌بار در هفته پژوهش تجلیل می‌شوند، سه نفر منتخب شده‌اند. همچنین در بخش پژوهش‌سرا‌ها از سراسر کشور پنج‌ پژوهش‌سرا به‌عنوان پژوهش‌سرای برتر معرفی می‌شوند. «دانشجو معلم برتر» شامل هشت نفر از دانشگاه‌ فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز معرفی و تجلیل خواهند شد.
 
پژوهش چراغ راه است
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش با اشاره به مأموریت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حوزه پژوهش اظهار کرد: پژوهش چراغ راه است و بی‌توجهی کشوری به این واقعیت انکارناپذیر، موجب اتلاف هزینه و تکرار در راه‌های رفته می‌شود. بنیان‌ پژوهش به عقل و عقلانیت است. امروزه دنیای توانا در دانایی ریشه دارد و پژوهش به ما و فرزندان ما می‌آموزد که چگونه زندگی کنیم. پژوهشگاه به‌عنوان بزرگترین مجموعه دولتی و پژوهشی، معبری برای آموزش و پژوهش است.
 
عصاره ادامه داد: پژوهشگاه تولید‌کننده چراغ راه است. شاخص‌‌های تولید کتاب درسی، برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت، در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تعریف می‌شود. توسعه و گسترش پژوهشی در زمینه‌های مرتبط و مسایل آموزش و پرورش همچنین زمینه‌سازی مناسب برای ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی، دو هدف اصلی برای این نهاد تعریف شده است.
 
وی افزود: پژوهش‌های پژوهشگاه در دو حوزه شامل مسائل و مشکلات آموزش و پرورش بعد از بررسی در بانکی ویژه جمع‌آوری و براساس بودجه تخصیص یافته و برای تحقیق در سه دوره کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت اولویت‌بندی می‌شوند. سایر موضوعات نیز از طریق سفارش به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها پیگیری می‌شوند.
 
لزوم بسترسازی قانونی برای پژوهش
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش گفت: برای تقویت جایگاه پژوهش در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم؛ سیاست‌مداران و سیاست‌سازان ما علاوه‌ بر توجه به انجام فعالیت‌هایی بر پایه پژوهش باید تأکید داشته باشند تا کاری در کشور بدون پشتوانه پژوهشی صورت نگیرد. بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر امر پژوهش بسیار تأکید داشته و دارند. دومین گام در تقویت جایگاه پژوهش در کشور، بسترسازی از طریق وضع قوانین مناسب است و به‌عبارت دیگر بستر اجرایی برای عملی شدن پژوهش‌ها باید از طریق وضع قانون تدوین شود.
 
وی درباره کاربست پژوهش‌ها ادامه داد: با کمال تأسف و کمی محافظه‌کاری باید گفت که پژوهش‌ها کمتر به مرحله اجرا می‌رسند. سند بنیادین آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نتایج فعالیت پژوهشی است.                    
 
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش درباره توجه پژوهشگران پژوهشگاه نسبت به موضوع آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در حوزه انواع آسیب‌های اجتماعی، پژوهش‌های مختلفی صورت گرفته است. مدرسه باید محیطی امن و بانشاط برای دانش‌آموزان باشد. طرح 170 میلیونی با هدف تدوین محتوای آموزش برای کتاب‌های درسی با بودجه ریاست جمهوری بعد از  سه سال، سال گذشته به پایان رسید که به‌زودی عملیاتی می‌شود.  
     
همکاری با بهزیستی برای تدوین کتاب درباره ایدز در مدارس
عصاره در پاسخ به پرسش خبرنگار (ایبنا) درباره میزان همکاری پژوهشگاه با نهاد‌هایی مانند بهزیستی در تألیف کتاب‌های آموزشی با محوریت پیشگیری از ایدز گفت: ایدز سیر فزاینده‌‌ای در مدارس پیدا کرده است. همکاری با وزارت آموزش‌و‌پرورش با وزارتخانه‌هایی مانند بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بهزیستی با هدف افزایش ایمنی و سطح آموزش بسیار بااهمیت است، اما گاهی بودجه‌های آموزش و پرورش با محدودیت مواجه است. امید‌واریم روزی برسد که با افزایش بودجه، این همکاری‌ها افزایش پیدا کند.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار (ایبنا) ادامه داد: نتایج تحقیقات پژوهش‌‌های چهار ساله پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به‌زودی در قالب کتاب منتشر می‌شود.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 230791