دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
راه‌اندازی «مدرسه اینترنتی خواندن» به گسترش عدالت آموزشی در میان کتابداران کمک می‌کند

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، راه‌اندازی «مدرسه اینترنتی خواندن» را در جهت «گسترش عدالت از بهره‌گیری» به عنوان یکی از اصول نهاد در فعالیت‌های خود عنوان کرد و گفت: امروز نوبت این است که من از کتابداران توقع داشته باشم تا برای ارتقاء آگاهی خود اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم افتتاح «مدرسه اینترنتی خواندن» امروز دوشنبه 9 آذر با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهردخت وزیرپور، مشاور دبیرکل، امین متولیان، معاون برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات، محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و نوآوری و هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

 مختارپور در این مراسم با اشاره به انتشار دومین نامه رهبری خطاب به جوانان غربی، گفت: زمانی که در برخی کشورهای غربی، به زمان تاریک و سیاه  قرون وسطی یاد می‌شد، در کشور ما تمدن ایرانی و اسلامی با افرادی چون بوعلی سینا، خوارزمی و بسیاری از دیگر بزرگان وجود داشت. مردم ما چقدر از گذشته افتخار آمیز تمدن ایرانی و اسلامی خود اطلاع دارند؟

وی افزود: افتخار به گذشته درحالی‌که برای بازسازی آن کاری نکنیم فایده‌ای ندارد اما اطلاع از آن برای تحریک جوانان به رسیدن به آن جایگاه حتی بالاتر بسیار خوب است. بر این اساس هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی و دیگر نهادهای فرهنگی تنها کتاب خواندن نیست، بلکه هدف غایی ما ایجاد جامعه‌ای متمدن، پیشرفته با اخلاق اسلامی و روابط زندگی انسانی است که یکی از راه‌ها و مقدمات عملی آن خواندن کتاب است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اصول مورد نظر در دوره جدید مدیریت نهاد، گفت: اول اینکه ما خود را موظف می‌دانیم که از آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی در حوزه خودمان (علم اطلاعات و دانش شناسی) استفاده کنیم و دوم افزایش مهارت‌های حرفه‌ای کتابداری است.

مختارپور «گسترش عدالت از بهره‌گیری» را سومین اصول نهاد در فعالیت‌های خود عنوان کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم در مباحث آموزشی دوره‌های حضوری برگزار کنیم شاید تا سال‌های سال نتوانیم همه کتابداران را مورد آموزش قرار دهیم. عدالت ایجاب می‌کند که  راه‌هایی پیدا کنیم که این عدالت را برقرار کنیم. برگزاری دوره حضوری به ما این امکان را داد تا تحلیل و ارزیابی مناسبی برای این اقدام داشته باشیم.

وی افزود: حتی امروز آقای اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، به بنده خبر دادند که در آینده، دوره مشاوره کتابدار هم به این شکل، از طریق مجازی شروع به کار خواهد کرد و کتابداران با آموزش‌های فرهنگی و محتوایی در حوزه کتاب آشنا می‌شوند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر مدیران، مشاوران و سایر همکاران ما کارشان را انجام داده‌اند و این راه همچنان ادامه دارد. اینجا نوبت این است که من از کتابداران توقع کنم که آنها که می‌دانند خدمتگزارانشان در نهاد به فکر آنها هستند، در جهت ارتقاء سطح آگاهی خود اقدام کنند و انتظارات خود را از مدیران خود بالاتر ببرند.

وی با اشاره به ارائه طرح‌هایی برای ارتقاء سطح آگاهی و دانش مدیریتی مدیران نهاد، گفت: به هر حال یک مجموعه‌ای که دست و پای آن قوی می‌شود، باید مغز آن هم قوی‌تر شود.

مدرسه اینترنتی خواندن و رسیدن به همزبانی کتابداران
امین متولیان، معاون برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم به مهارت خواندن اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا در کشور ما از مطالعه صحبت به میان می‌آید به یاد سرانه مطالعه می‌افتیم. حال آنکه سرانه فرع ماجراست و خواندن و خوب خواندن است که در درجه اول اهمیت قرار دارد.



وی در تشریح وظایف معاونت برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، نسبت به موضوع «خواندن» گفت: وظایف ما در این حوزه به سه اقدام معطوف می‌شود. اول توسعه، تعمیق و تحقیق مطالعات خواندن است تا بتوانیم از این رهگذر به زیربنای نظری برای حوزه عمل و همچنین راه‌حل‌هایی ذهنی برای مسائل این عرصه دست یابیم. دوم وظیفه ما برنامه‌ریزی بر اساس زیربنای نظری و ایده‌های نو و تطبیق دادن تجربیات بومی و فراملی موفق است و سومین اقدام ما رسیدن به هم‌زبانی میان مروجان اصلی خواندن، یعنی کتابداران است.

متولیان در ادامه با اشاره به تفاوت فعالیت‌های نهاد با سایر دستگاه‌های فرهنگی در موضوع خواندن گفت: ما باید گسترش و عمومی سازی خواندن را در فضایی به نام کتابخانه عمومی انجام دهیم و در هیچ یک از فرآیندهایمان نمی‌توانیم فضای کتابخانه‌های عمومی را نادیده بگیریم. بر این اساس در کتابخانه‌های عمومی نیز عامل اصلی برای رشد فرهنگی در حوزه خواندن قطعاً «کتابدار» است.

معاون برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد تأکید کرد: کتابداران ما در مرحله نخست باید دانش مشترک ذهنی درباره خواندن و دانش مرتبط با آن را کسب کنند و مدرسه اینترنتی خواندن به عنوان یک مدرسه فراگیر، مصداقی است برای اقدام سوم ما یعنی «رسیدن به همزبانی میان کتابداران» است.

وی بر اساس آخرین آمارها تعداد کتابداران نهاد را پنج هزار نفر عنوان کرد و گفت: قطعاً برای ارائه خدمات آموزشی در قالب‌ها حضوری و سنتی برای این تعداد با محدودیت‌هایی روبه رو هستیم و از طرفی دیگر در زمینه اعتبارات نهاد نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. از آنجا که شاهد بودیم در دهه گذشته مدارس اینترنتی بدیل خوبی برای آموزش  و ارائه محتوا و رساندن محتوا در سطحی فراگیر با دسترسی‌های خوب بودند، ما هم این راهکار را انتخاب کردیم.

متولیان ادامه داد: ما در این مدرسه اینترنتی دو اصل برایمان بسیار مهم بوده که نخست تعاملی بودن آن است، چرا که مقوله خواندن در ذات خود نیاز به رد و بدل کردن اطلاعات دارد. اصل دوم نیز استفاده از ظرفیت‌های داخلی نهاد برای ارائه محتوا است. بر اساس برآوردهای انجام شده قریب به 300 نفر از همکاران ما اهل تدریس و تألیف هستند که ما از این ظرفیت برای تولید و ارائه محتوا استفاده خواهیم کرد.

معاون برنامه ریزی و پژوهش نهاد، با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات نزدیک به 500 نفر از کتابداران روستایی که در گذشته از بحث آموزش محروم بودند، ادامه داد: مدرسه در سال اول خود طی دو دوره برگزار خواهد شد. دوره اول کار خود را امروز آغاز می‌کند و تا اسفند ماه به طول می‌انجامد و دوره دوم کار مدرسه اینترنتی خواندن از اردیبهشت 95 همزمان با نمایشگاه کتاب تهران به مدت 4 ماه انجام خواهد شد.

متولیان همچنین در ادامه از راه اندازی مجله اینترنتی مطالعات خواندن تا دو هفته آینده نیز خبر داد و گفت: مدرسه و مجله اینترنتی خواندن هردو مکمل همدیگرند به این صورت که مدرسه بار آموزشی و مجله بار مطالعاتی را بر عهده خواهد داشت. امیدواریم محصول این فعالیت‌ها گامی در جهت توسعه امر خواندن در جامعه شود.



در ادامه این مراسم از سایت مدرسه اینترنتی خواندن رونمایی و ثبت نام برای شرکت در این مدرسه، با ثبت نام نمادین علیرضا مختارپور به عنوان اولین شرکت کننده در این مدرسه، آغاز شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها