گزارش ایبنا از رونمایی نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب»

ایوب آقاخانی: چمران دراماتیک‌ترین شخصیت جنگ تحمیلی است

 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۶
 
 
ایوب آقاخانی در نشست رسانه‌ای نمایش و رونمایی از کتاب نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» گفت که دکتر چمران دراماتیک‌ترین شخصیت جنگ تحمیلی است، زندگی این شخصیت مهم و این عارف چریک آنقدر شاخص است که پرداختن به آن نگاه ما را به مقوله جنگ متفاوت می‌کند.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رسانه‌ای نمایش و رونمایی از کتاب نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» شامگاه دیروز، چهارشنبه اول مهر 1394 با حضور ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان این اثر، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، مدیرکل سابق مرکز هنرهای نمایشی، پیام دهکردی و عارفه لک، بازیگران این نمایش در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش رونمایی از کتاب این برنامه شرکت کرد و در ادامه به تماشای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» نشست.

«جنگ» آبشخور مهم تولید درام
ایوب آقاخانی در این نشست گفت: «تکه‌های سنگین سرب» کاری از گروه تئاتر پوشه است که نگاه رئالیستی اجتماعی دارد به بخش‌هایی از جنگ تحمیلی که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود. این نمایش درباره یکی از شاخص‌ترین و در عین حال دراماتیک‌ترین چهره جنگ، یعنی دکتر مصطفی چمران است. زندگی این شخصیت مهم و این عارف چریک آنقدر شاخص است که پرداختن به آن نگاه ما را به مقوله جنگ متفاوت می‌کند.

وی افزود: در همه کشورهای جهان «جنگ» یکی از آبشخورهای اصلی تولید درام چه در حوزه سینما و چه در تئاتر است، اما متاسفانه در ایران این مساله برعکس است. ضعف استراتژیک در تولید آثار با موضوع دفاع مقدس باعث شده تا مخاطبان از این آثار زده شوند و این یک خیانت ناخواسته است. این نمایشنامه را به درخواست قادر آشنا، مدیرکل سابق مرکزهای نمایشی نوشتم. البته در زمان ارائه درخواست ایشان سمت مدیرکلی را در اختیار داشتند.

سیاست‌گذاری غلط در تولید آثار نمایشی با محوریت دفاع مقدس
سرپرست گروه تئاتر پوشه در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌گذاری غلط در تولید آثار نمایشی با محوریت جنگ اشاره کرد و گفت: در این گونه از آثار معمولا قاعده‌های درام‌نویسی فدای مسائل ایدئولوژیک می‌شود. همین روند باعث ارائه آثاری بسیار ضعیف شد که شخصیت‌های آنها برای نسل جدید هیچگونه باورپذیر نبود. مخاطبانی که در این سال‌ها به تئاتر می‌آیند بیشتر متولد دهه 70 هستند که تمام درکشان از جنگ، ژورنالیستی است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به این نکته که باید فاصله بین نسل جدید و مساله جنگ را از میان برداشت، گفت: یکی از راه‌های از میان برداشتن این فاصله دست گذاشتن بر اِلِمان‌های مشترک میان این نسل و شخصیت‌های اثرگذار در جنگ است. بر این اساس مولفه اصلی نمایش و نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» عشق است. من روی ابعاد انسانی و زندگی شخصی دکتر چمران دست گذاشتم. به نظر من وی انسان عاشق قابل لمسی است. اصولا تمام جذابیت‌های دراماتیک چمران این است که یک موجود ماورایی نبوده و به جبهه جنگ رفته و آن شگفتی‌ها را آفریده است.



نمایش شناخت مناسبی از چمران به‌دست می‌دهد
نویسنده و کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» ادامه داد: اسم شخصیت اصلی در نمایشنامه «دکتر» است. حتی اگر مخاطبی که هیچگونه شناختی از شخصیت دکتر چمران ندارد، نمایش را ببیند، شناخت درستی نسبت به این شخصیت پیدا می‌کند.

آقاخانی افزود: نمایشنامه اگر به خود متکی نباشد، ضعف ندارد. نه تنها «تکه‌های سنگین سرب» بلکه همه نمایشنامه‌های من «خود اتکا» هستند. به نظر من فیلم «چ» که بسیار خوش‌ساخت است از این ضربه خورده که توضیحی درباره شخصیت چمران ارائه نمی‌کند. یعنی فیلم «چ» با این فرض ساخته شده که مخاطبان اطلاعات کاملی درباره دکتر چمران دارند، اما من بنا را بر این گذاشتم که مخاطب درباره چمراه هیچ نمی‌داند.

«اروند خون» نیز در راه است
آقاخانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر نمایشنامه‌های خود در حوزه جنگ، گفت: «تکه‌های سنگین سرب» دومین حلقه از نمایشنامه‌های من درباره واقعیت‌های جنگ بر اساس شخصیت‌های مهم آن است. نخستین نمایشنامه من «کابوس شب نیمه آذر» نام داشت که درباره شهید احمد کشوری بود. تاریخ شهادت ایشان تقریبا هم‌زمان با شهادت دکتر چمران است.

وی اضافه کرد: برای اینکه این مجموعه را به صورت هنرمندانه‌ای تبدیل به تریلوژی کنم، هم‌اکنون مشغول نگارش نمایشنامه‌ای با عنوان «اروند خون» هستم که درباره شهدای غواص است. از این میان نمایشنامه «کابوس شب نیمه آذر» اسفند سال گذشته به کارگردانی علی کشوری، فرزند شهید کشوری اجرا شد و نمایشنامه «اروند خون» را هم کوروش زارعی کارگردانی خواهد کرد.

حمایت وزیر ارشاد از آثار نمایشی فاخر در حوزه دفاع مقدس
علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها تاکید کرده‌اند از آثار نمایشی که درباره هویت ملی ما هستند، حمایت شود. آثار فاخر در حوزه دفاع مقدس نیز در این حوزه قرار می‌گیرند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری ما باید به سمت تولید آثاری برود که بتوان در خارج از کشور نیز آنها را ارائه داد. در شرایط امروز که دنیا ما را متهم به خشونت می‌کند، نمایش‌هایی مانند «تکه‌های سنگین سرب» می‌تواند مفاهیم تاریک را از ذهن جهانیان بزداید.

تمام نوشته‌های چمران را مطالعه کردم
پیام دهکردی بازیگر نقش دکتر چمران در نمایش «تکه‌های سنگین سرب» نیز در این نشست گفت: چمران برای من یک انسان بزرگ است. من به وجه عشق در زندگی شخصی ایشان اهمیت زیادی می‌دهم. همین مساله و شخصیت واقعی دکتر چمران باعث شد تا من پیشنهاد بازی در این نقش را بپذیرم و هر شبی که از اجرا بگذرد، از عمر من بسیار کم می‌شود.

دهکردی ادامه داد: برای اجرای بهتر این نقش تمام کتاب‌ها و نوشته‌های دکتر چمران را چندین بار به دقت مطالعه کردم. در این بازخوانی‌ها متوجه شدم که «درد» یگانه ویژگی مهم شهید چمران است. من نیز در این ویژگی با این بزرگوار شریکم. من از همه چیز درد می‌کشم، از تئاترشهر نیمه کاره، از وضعیت بیمار تئاتر ایران، از هشت سال خسارت بزرگی که بر فرهنگ این مملکت وارد آورد و هزاران مسائل دیگر.

نمایشنامه «تکه‌های سنگین سرب» نوشته ایوب آقاخانی با شمارگان هزار نسخه، 56 صفحه (قطع جیبی) و بهای هفت هزار تومان از سوی نشر موغام روانه کتابفروشی‌ها شده است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 227655