چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
صنعت چاپ دیجیتال ایران از دنیا عقب نیست/ نشر دیجیتال پاسخ به نیاز است

امیرحسین قاسمی، عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپ دیجیتال در نشست «بازار‌های آینده چاپ دیجیتال و تأثیر تشکل‌ها در آینده چاپ دیجیتال» گفت:‌ صنعت چاپ دیجیتال ایران، از دنیا عقب نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  نشست «بازار‌های آینده چاپ دیجیتال و تأثیر تشکل‌ها در آینده چاپ دیجیتال» با سخنرانی امیرحسین قاسمی، عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپ دیجیتال و مدیر مجتمع طلوع پردازش، چهارشنبه ششم خردادماه در سالن کنفرانس پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی برگزار شد.
 
تب نشر دیجیتال در کشور ما بالاست
قاسمی در این نشست با اشاره به ورود نخستین دستگاه‌های چاپ دیجیتال به ایران از سال 2004 گفت: صنعت نشر دیجیتال مانند چاپ افست از سابقه طولانی برخوردار نیست، چراکه این صنعت به تکنولوژی وابسته است.

وی درباره وضعیت چاپ دیجیتال در ایران افزود:‌ ایران در عرصه چاپ دیجیتال، طی 15 سال گذشته از پیشرفت‌های این صنعت عقب نمانده است و به‌عبارتی دیگر همزمان با توسعه این صنعت حرکت کرده‌ایم. تب نشر دیجیتال در کشور ما بسیار بالاست.
 
عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپ دیجیتال ادامه داد: در اوایل ورود تکنولوژی چاپ دیجیتال به ایران،‌ متولیان نیازی به صدور مجوز برای استفاده از این دستگاه احساس نمی‌کردند و معتقد بودند این دستگاه، دستگاه پلاستیکی است. امروزه چاپ دیجیتال در حال تبدیل شدن به یک بازار قالب در حوزه چاپ است.

برای روزآمدی صنعت چاپ دیجیتال باید هزینه کرد
قاسمی با تأکید بر سرعت پیشرفت چاپ دیجیتال گفت: این صنعت با سرعتی در حال پیشرفت است، که تکنولوژی 15 سال گذشته امروز کاربردی نیست؛ برای روزآمدی این صنعت در کشور باید هزینه کرد. یکی از نقاط ضعف صنعت چاپ دیجیتال، وابستگی آن به تکنولوژی است.
 
مدیر مجتمع طلوع پردازش در ادامه با اشاره به نقاط عطف در حوزه صنعت نشر دیجیتال اظهار کرد: شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدید‌ها برای حرکت موفق در حوزه چاپ دیجیتال ضروری است. چاپ دیجیتال فرایند توقف‌پذیری نیست و به‌صورت وحشتناکی در حوزه‌‌های مختلف روبه افزایش است.
 
این فعال حوزه نشر دیجیتال افزود: نشر دیجیتال امروزه با واژه‌های بسیار جدید شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری در این حوزه به سرمایه‌ای سه میلیارد تومانی نیاز دارد.
 
انتشار در شمارگان اندک با تنوع بالا
وی درباره نقاط قوت نشر دیجیتال گفت: از مزیت‌های نشر دیجیتال، انتشار در شمارگان اندک با تنوع بالاست. به‌عنوان مثال ناشر با کمک نشر دیجیتال، اثری را برای بررسی بازار مخاطبان در شمارگان پایین منتشر کند. فعالان حوزه نشر باید توجه داشته باشند که نشر دیجیتال،‌ رقیب نشر افست نیست. نشر دیجیتال پاسخ به نیاز است.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: ایده و خلاقیت در حوزه چاپ دیجیتال بسیار حائز اهمیت است و محدودیت برای ایده‌پردازی در این صنعت وجود ندارد. نشر دیجیتال، از هدایای تبلیغاتی تا دکوراسیون و بسته‌بندی کاربرد دارد. هیچ‌کدام از اجزاء صنعت نشر از تنوع نشر دیجیتال برخوردار نیستند.
 
مدیر مجتمع طلوع پردازش ادامه داد: نیروی کار در این صنعت اندک و به تبع آن هزینه تولید به مراتب کمتر از انواع دیگر چاپ است. گردش کار، در این نوع چاپ ساده‌سازی شده است. این ویژگی موجب می‌شود تا به‌ جای تولید، مصرف‌کننده و مخاطب دغدغه باشد چراکه دیجیتال مخاطب را هدف قرار داده است.

محدودیت کارکرد دستگاه‌های دیجیتال
وی درباره نقاط ضعف نشر دیجیتال افزود: رویکرد در نشر دیجیتال تنوع است. از دیگر نقاط ضعف این صنعت، محدودیت کارکرد دستگاه‌های دیجیتال است؛ به‌عبارتی دیگر بیش از 10 سال نمی‌توان از دستگاه‌های دیجیتال خدمات دریافت کرد. سرعت پایین در حوزه تولید در این صنعت،‌ نگهداری الكتریكال و تعمیرات سنگین از دیگر نقاط ضعف چاپ دیجیتال است.
 
این کارشناس حوزه صنعت چاپ دیجیتال درباره فرصت‌‌ها و تهدید‌های صنعت نشر دیجیتال اظهار کرد: فروش قبل از تولید یکی از مزایای نشر دیجیتال است؛ به‌عبارتی دیگر ابتدا بازار‌یابی و بعد فروش. تغییرات سریع و سختی‌های روزآمدی قطعات دستگاه از جمله تهدید‌های این صنعت است.
 
لزوم وجود تشکل در صنعت چاپ دیجیتال
قاسمی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به وجود تشکل در این حوزه گفت: با توجه به تغییرات سریع در حوزه صنعت نشر دیجیتال، وجود مکانی برای تبادل نظر و اشتراک تجربیات در قالب یک تشکل ضروری است.
 
وی افزود: بعد از گذشت 10 سال، صنعت چاپ دیجیتال صاحب تشکیلات صنفی شد. سرمایه‌گذاران باید از ابتدا با نگاه قانونی وارد این عرصه شوند. شناسایی ظرفیت‌‌های این حوزه در تشکل اتفاق می‌افتد.
 
چاپ دیجیتال نیازمند سرمایه‌گذاری
عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپ دیجیتال، با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی چاپ دیجیتال و نشر رومیزی اظهار کرد: نمایشگاه چاپ دیجیتال تهران محدود به چاپ بنر شده در حالی که نشر دیجیتال از گستردگی بسیار بالایی برخوردار است. نشر دیجیتال در شاخه‌‌های متعدد مانند چاپ روی پارچه نیز کاربرد دارد. چاپ دیجیتال، تا سال‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است.
 
قاسمی درباره تأثیر لغو تحریم‌ها بر این صنعت ادامه داد: گشایش اقتصادی، برای تولید تهدید محسوب نمی‌شود و به‌عبارتی دیگر فرصت در فرصت خواهد شد.
 
پنجمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی، تا هشتم خردادماه در محل هتل المپیک تهران واقع در ضلع غربی ورزشگاه آزادی برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها