شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
تهران قدیم را باید از سایه درآورد و در آفتاب به نمایش گذاشت

احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران در مراسم رونمایی از کتاب «روایت تهران» گفت: تهران قدیم را باید علاوه ‌بر آثاری مانند کتاب «روایت تهران» در جشنواره‌های عکس، فیلم و برپایی نشست‌های تخصصی ویترین کرد و آن را از سایه درآورد و در آفتاب به‌نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، احمد مسجدجامعی در مراسم رونمایی از کتاب «روایت تهران» که شنبه (24 اسفندماه) در خانه هنرمندان ایران برپا شده بود، اظهار کرد: زمانی که هنر برای آسایش  و نه به‌عنوان کالا استفاده می‌شد، معماران آثار زیبایی‌ در تهران ساختند اما بیشتر خانه‌های قدیمی تهران خالی هستند و صاحبان آن‌ها با وضعیت فعلی زمین در تهران به‌دنبال یافتن بساز و بفروشی می‌روند تا آن‌ها را خراب کرده و آپارتمان بسازند.

رییس شورای شهر تهران افزود: زیبایی معماری شهری تهران تنها محدود به خانه‌ها نیست بلکه کارخانه‌ها را نیز شامل می‌شود. به‌طور مثال کارخانه چیت‌سازی تهران که تا سال گذشته هنوز پابرجا بود، زیبایی ‌بی‌نظیری داشت یا بنای سیلوی تهران علاوه‌بر کارکرد آن جنبه زیبایی‌شناختی نیز در آن دیده می‌شد.

به‌دنبال پایه‌گذاری شهرموزه در عودلاجان هستیم


وی گفت: در حوزه گردشگری تهران نگاه با دید معمارانه کاری ارزشمند به‌شمار می‌آید، با این حال یکی از راه‌های معرفی این معماری، گزارش تصویری است. محله‌هایی مانند عودلاجان را قدم به قدم گشته‌ام و به دنبال پایه‌گذاری شهرموزه‌ای در این منطقه از تهران هستیم. تهران قدیم را علاوه‌بر چنین کتاب‌هایی می‌توان با برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره عکس، فیلم و برپایی نشست‌ ویترین کرد و آن را از زیر سایه درآورد و در آفتاب به نمایش گذاشت.

مسجدجامعی با بیان این‌که خوشبختانه در شورای شهر با تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی، همچنین شورای سیاستگذاری، نگهداری از بافت قدیمی تهران در دستور کار قرار گرفته، افزود: در فضای تهران‌گردی، یک‌صد پروژه داریم و اعتبار نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در جشنواره سینمایی می‌توان با افزودن بخشی ویژه فیلم تهران، به روایت تهران کمک کنیم.

هر کسی از ظن خود تهران را روایت کرده است

جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در آغاز سخنانش با بیان این‌که تهران را چطور می‌شود روایت کرد؟، اظهار کرد: هنگامی که با راویان متعددی و از سوی دیگر با موضوعی مانند تهران که تعریف مشخص و واحدی ندارد، روبه‌رو هستیم، نمی‌توان به راحتی تهران را روایت کرد. در هر دوره و زمانی حس و حال متفاوتی نسبت به تهران وجود دارد. روایت این شهر از زمانی که روستای کوچکی در نزدیکی ری بود تا زمان قاجار و پس از آن، مانند به توپ بستن مجلس شورای ملی، 15 خردادماه 1342، 17 شهریور 1357 یا 22 بهمن 1357، هر کدام روایتی متفاوت از تهران ارایه می‌دهند.

وی افزود: روایت افرادی که در تهران بزرگ شده‌اند با روایت افرادی که به واسطه تحصیل یا کار به این شهر آمده‌اند نیز تفاوت دارد. آیا راویان امروز همان راویان گذشته تهران هستند؟ انسان‌های قدیم و جدید معیارهای زیبایی‌شناختی مختلفی دارند و همان‌طور که می‌گویند، هر کسی از ظن خود شد یار من، هر فردی از دیدگاه و ذهنیت خود تهران را شناخته است.

از تصور آینده تهران، تنم می‌لرزد!

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به کتاب «روایت تهران» گفت: نگاه این اثر به تهران، روایتی از درون است. عنوان‌ها و مقاله‌ها روایتگر مسایلی هستند که شاید به چشم نیایند و تهران حق دارد که گله‌مند باشد. از تصور این‌که 30 یا 40 سال آینده افرادی بخواهند معماری یا تهران امروز را روایت کنند، تنم می‌لرزد که چه چیزی خواهند گفت. از سوی دیگر نباید روایت خود را به تهران تحمیل کرد و افراد حوزه‌های خصوصی را به عرصه عمومی وارد کنند.

کامیاب در پایان سخنانش بیان کرد: تهران امروز جای نفس کشیدن ندارد اما همچنان افراد مختلف را از شهرهای مختلف می‌پذیرد و ما باید ببینیم که نسبت به چنین شهر پذیرنده‌ای که همگان را در خود جای داده است، چگونه رفتار و عمل کرده‌ایم.

تهران از فقدان تاریخ در رنج است!

محمد طلوعی، سردبیر و مولف کتاب در مراسم رونمایی از «روایت تهران» اظهار کرد: به روایتی نوروز 1392 برابر با دویست‌وبیست‌ونهمین سالگرد انتخاب تهران به پایتختی است و همزمانی آن با نوروز به جذابیت این امر می‌افزاید. مساله دیگر این‌که شهر شدن تهران از نظر زمانی مقارن با شهر نیویورک است اما سوال این‌جاست که چرا نیویورک، نیویورک شد اما تهران، تهران نشد؟ در حالی که تهران نیز در اتفاق‌های جهانی حضور داشته است. به‌طور مثال در عمارت عین‌الدوله تهران، چرچیل، روزولت و استالین در زمان جنگ جهانی دوم حاضر شدند و با معاهده‌ای این جنگ به پایان رسید.

وی افزود: معتقدم بازتولید روایت‌های شهر در آثار هنرمندان حضور ندارد. نویسندگان و فیلمسازان بسیار کم درباره تهران نوشته‌اند و جمعیت فعال و جوان هزاران ماجرا دارند که باید نوشته و به فرهنگ تبدیل شود. «فوکویاما» اعتقاد دارد که ما یا دچار فقر تاریخی هستیم یا از انباشت آن رنج می‌بریم. این مساله درباره شهر نیز صادق است. ما در کشور زندگی می‌کنیم که از انباشت تاریخ رنج می‌برد و در شهری مانند تهران از فقدان تاریخ در عذابیم.

نویسندگان و هنرمندان به تهران مدیون هستند!

سردبیر کتاب بیان کرد: افرادی که در اصفهان زندگی می‌کنند، دچار این مشکل نیستند اما ما که در تهران زندگی می‌کنیم باید تاریخ این شهر را بسازیم و بنویسیم. امیدوارم این مجموعه به نویسندگان و هنرمندان بگوید که به شهرشان مدیون هستند و هر چند از مسایلی چون ترافیک و آلودگی آن می‌نالیم اما بسیاری از مواهب یک شهر بسیار خوب را در اختیار داریم. سید محمد بهشتی درباره تهران می‌گوید که این شهر مانند بیماری است که در شرایط بدی به‌سر می‌برد و قلب آن ایستاده و ما جز پاسداشت آن، کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. به همین دلیل، نوشتن درباره تهران بر ما واجب است.

شهرام زرگر از نویسندگان کتاب نیز در این مراسم اظهار کرد: بسیاری از مسایل در تهران فراموش شده‌اند، همین‌طور گویش تهران مانند مشاغلی که حتی امروز افراد نام آن‌ها را نشنیده‌اند،‌ از یاد رفته است. خرابه‌های تهران نیز بخشی از بافت شهری در سال‌های گذشته به‌شمار می‌آید. خرابه، مخروبه نیست و در شکل‌گیری شخصیت کودکان دهه‌های 30 و 40 تاثیر بسیاری گذاشته‌ است. امروزه با تغییر کاربری‌ها در تهران قهوه‌خانه صنوف و بسیاری از مکان‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر با وجود وسایل تکنولوژیک، کودکان امروز به‌شیوه‌ای متفاوت و در حقیقت با ارتباطات انسانی کمتری رشد می‌کنند.

مراسم رونمایی از کتاب «روایت تهران» درباره فضاهای عمومی به‌کوشش سید محمد طلوعی‌برازنده، شنبه (24 اسفندماه) با حضور هنرمندانی چون کامبیز درم‌بخش و گروه بسیاری از مسوولان شهرداری تهران در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها