كتاب «بررسي تطبيقي استدلالهاي كيهانشناختي در غرب و شرق» ادله اثبات خدا به روش كيهانشناختي را در فلسفه اسلامي و غربي ميكاود. نويسنده اين اثر معتقد است توجه به اين مبحث، قدرت عقلانيت در مقابل تجربهگرايي را افزايش ميدهد.\
وي مقصود از فلسفه شرق در اين كتاب را فلسفه اسلامي دانست كه با نظريههاي كيهانشناختي غرب كه از قرون 11 و 12 آغاز شدند و گفت: ضمن مقايسه اين دو حوزه، برتريها و چالشهاي آنها نيز بررسي ميشود.
مترجم كتاب «زيباييشناسي و فلسفه رسانه» ادامه داد: از فلسفه اسلامي، آراي فيلسوفاني نظير ابنسينا و ملاصدرا براي بررسي برگزيده شدهاند، چرا كه اين انديشمندان نظراتي در حوزه كيهانشناختي دارند. در اين اثر همچنين سير تطور اين استدلالها در غرب و شرق تا دوران معاصر بررسي شده و در خلال آن مقايسهاي از نظر مزيتها و چالشهاي اين دو حوزه فكري انجام گرفته است.
عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف درباره تحول آراي كيهانشناختي از قرون گذشته تا امروز بهويژه در غرب گفت: اين تغييرات در مباحث اصلي استدلالها ديده نميشود، اما روش استدلالها تا اندازهاي متفاوت شده است. نگرشهاي علمي قرون اخير تأثير چنداني بر استدلالهاي كيهانشناختي نداشت، زيرا اين نوع از الهيات، در غرب غالب نيست و بنابراين در مسير ثابتش حركت كرد و دستخوش تحولات زيادي نشد و تنها روشهاي آن متحول شدند. فلسفه اسلامي نيز چندان تحت تأثير جريان روز قرار نگرفت.
حسيني استدلالهاي كيهانشناختي در فلسفه اسلامي را از جهاتي برتر از نمونه مشابه آن در غرب برشمرد و گفت: اين استدلالها از اتقان فلسفي بالاتري برخوردارند، اما استدلالهاي نوين كلامي غرب نيز به لحاظ پذيرش تجربي و علمي موجهتر بهنظر ميرسند. به عنوان مثال، ممكن است اين استدلالها در علم فيزيك و كيهانشناسي جديد از مقبوليت بيشتري برخوردار باشند.
وي درباره انگيزهاش از تأليف اين اثر گفت: به نظر ميرسيد كه استدلالهاي اثبات خدا در غرب با وجود برخورداري از اصالتي تاريخي، به حاشيه رفتهاند. به همين دليل به تطبيق اين استدلالها در غرب و شرق پرداختم تا شايد كمكي به احياي اين مباحث باشد.
حسيني ادامه داد: همچنين توجه به اين مباحث، ميزان قوت عقلانيت در مقابل تجربهگرايي محض را كه اين روزها بسيار باب شده است، افزايش ميدهد.
وي گفت: اين كتاب در مراحل پاياني نگارش است و ناشر آن هنوز مشخص نشده است.
نظر شما