كارگردان «بازی استریندبرگ»:

اقتباس برايم جذابيت دارد

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۰۰
 
 
مژگان خالقي، كارگردان تئاتر، با بيان اينكه پديده اقتباس برايش جذابيت دارد، گفت: داستان‌هايي كه در كتاب‌ها مي‌خوانيم را نمي‌توان به همان شكل در تئاتر اجرا كرد؛ اين نوشته‌ها براي نمايشي شدن نيازمند بازنويسي است.
فريدريش دورنمات
 
فريدريش دورنمات
خالقي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: پرداختن به مسايل اجتماعي و ماهيت ازدواج از دغدغه‌هاي ذهني من است. نمايشنامه «بازی استریندبرگ» هم نگاه فلسفي به ازدواج و ماهيت آن دارد و به ذهنيت من نزديك است. 

وي افزود: اين متن ظرفيت آداپته شدن داشت؛ اثر را براي اجرا معاصرسازي كرده و رفتارمندي شخصيت‌هاي نمايش را گسترش دادم. 

خالقي ادامه داد: با زياده‌گويي در تئاتر مشكل دارم. در صحنه نمايش تماشاگر بايد ببيند، بشنود و فكر كند. اجراي نمايشنامه دورنمات دو ساعت است ولي طي دراماتورژي، اين اثر كوتاه و در 50 دقيقه اجرا مي‌شود.

وي با بيان اينكه داستان خطي از نمايشنامه «بازی استریندبرگ» حذف شده، گفت: در اين اثر زن و مردي تكرار گذشته خود را مرور مي‌كنند.

خالقي با بيان اينكه پديده اقتباس برايم جذابيت دارد، يادآور شد:  زماني تصميم داشتم از داستان‌هاي دورنمات اقتباس كرده و نمايشنامه‌اي بنويسم چون داستان‌هايي كه در كتاب‌ها مي‌خوانيم را نمي‌توان به همان شكل در تئاتر اجرا كرد؛ اين نوشته‌ها براي نمايشي شدن نيازمند بازنويسي است. 

بازیگران این نمایش مجید رحمتی، محمدرضا ترابی و افسانه شفیعی هستند. اجراي «بازی استریندبرگ» از 8 آذر شروع شده اين نمايش تا 27 آذر در سالن کوچک تالار مولوی به روي صحنه مي‌رود. 

«کلاغ»، «کهکشان راه شیری»، «بی‌خانمان»، «فریب‌خورده» و «شب واقعه» از آثاري است كه توسط خالقي کارگردانی شده.

دورنمات، در پنجم ژانویه سال ۱۹۲۱میلادی، دیده به جهان گشود. او عمده شهرت خود را مدیون تاثیر بی چون و چرا بر تئاتر حماسی (Epic) و همکاری درازمدت با پیشگامان این گونه تئاتر (افرادی همچون برتولت برشت) است.

تجربیات قابل ملاحظه دورنمات از زندگی در سالهای جنگ جهانی دوم، در آثار او به شکل انکارنا‌پذیری خود را نشان می دهد. او نیز همچون دیگر هنرمندان این عصر در اروپا به علت زندگی در توفان جنگ، نگاهی تلخ و در عین حال تاثیرگذار بر وقایع زندگی دارد.

دورنمات بین سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۶ اولین نمایشنامه‌اش را با نام آلمانی (Es Steht Geshrieben) به اتمام رساند و منتشر کرد.

وی در کنار آثار اولیه‌اش در عرصه نمایشنامه‌نویسی، گاه به کار تصویرگری نیز می پرداخت و از جمله چند کتاب از آثار اولیه‌اش را خود تصویرگری کرد. از این آثار و طراحی های او یک بار در سال ۱۹۷۶ نمایشگاهی در نورنبرگ ترتیب داده شد.

پس از چندین بار تجربه و موفقیت های جزیی و شکست های کوچک سرانجام او با نگارش «رومولوس کبیر» به اولین موفقیت بزرگ خود دست یافت و در تئاتر آلمان به عنوان نویسنده‌ای صاحب سبک شناخته شد. شهرت او با نمایشنامه دیدار با عنوان آلمانی «Der Besuch Deralten Dame» به سال ۱۹۵۶ به امریکا نیز راه یافت و دیدار به عنوان اثر نمونه‌ای او در آنجا شناخت شد. با چند سال فاصله پس از آن اثر معروف فیزیکدان ها با عنوان آلمانی«Die Physiker» در سال ۱۹۶۲ با استقبال فراوان در امریکا شهرت او را جهانی ساخت.

پس از آن زندگی دورنمات در نگارش مداوم آثار نمایشی و فعالیت های مختلف دیگر همچون سخنرانی های متعدد، نگارش مقالات فلسفی و فعالیت های بشردوستانه گذشت.

دورنمات و آثارش گاه بسیار جنجالی بودند. در آوریل ۱۹۴۷ تماشاگران اولین نمایشنامه‌ای که او نوشته بود، با جنجال و زد و خورد با هم سالن را ترک کردند و این نقطه شروعی بود که رویه خاص دورنمات را تا زمان مرگش مشخص می‌سازد.

این نویسنده چهاردهم دسامبر ۱۹۹۰ در نوشاتل درگذشت.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 56269