در نشست خبري نمايش پينوكيو در تئاتر شهر عنوان شد:

دراماتورژي در تئاتر ايران جدي گرفته نمي‌شود

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۳۹
 
 
نشست خبري نمايش پينوكيو روز گذشته با حضور نمايندگان رسانه‌هاي گروهي و عوامل نمايش در تالار قشقايي تئاتر شهر برگزار شد.در اين نشست خبري نسيم احمدپور دراماتورژ و يكي از كارگردانان اين اثر نمايشي گفت: دراماتورژي در تئاتر ايران جدي گرفته نمي‌شود و در بسياري از نمايش‌ها مي‌بينيم كه نام دراماتورژ يك نام تشريفاتي است. در صورتي كه اگرتئاتر يك رسانه مستقل است پس دراماتورژي مي‌تواند در اجراي يك اثر نمايشي نقش بسيار مهم و ارزشمندي را ايفا كند.
دراماتورژي در تئاتر ايران جدي گرفته نمي‌شود
 
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين نشست خبري علي اصغر دشتي يكي از كارگردانان نمايش پينوكيو گزارشي از روند فعاليت‌هاي گروه تئاتر دن‌كيشوت ارايه داد و گفت: تاكنون در گروه تئاتر دن‌كيشوت تجربه‌هاي مختلفي را سپري كرده‌ايم در اين تجربه نيز سعي كرديم از يك داستان معروف و مطرح كه همه ما با آن آشنا هستيم به سمت تئاتري برويم كه از قبل نمايشنامه‌اي تعيين نشده باشد و براساس يك دراماتورژي به سمت تقويت كار پيش برويم بدون آن كه تاكيدي به مدل‌ها يا نمونه‌ها داشته باشيم البته شاید مواردی تاثیر گرفته باشیم ولی مطمئنم آگاهانه نبوده است.
                 
  نسيم احمدپور دراماتورژ و يكي از كارگردانان اين اثر نمايشي نیز در پاسخ به سوالاتي مبني بر عدم ارتباط مخاطبان با نمايش پينوكيو گفت: اگر تمايلي به برخورد شخصي با تماشاگر داشتيم مي‌توانستيم براي ايجاد يك ارتباط ساده و بدون فكر قراردادهاي عمومي را بگذاريم و بدون هيچ ذهنيتي كار را جلو ببريم. 

دشتي هم در اين مورد گفت: در ابتداي كار و قبل از ورود تماشاگر به تالار نمايش يك نشانه مشترك به نام پينوكيو داريم كه البته باقي نشانه‌ها متعلق و اعمال شده از سوي ماست كه مي‌تواند با پينوكيو تركيب شود و معتقديم آنچه تماشاگر از اين اثر نمايشي دريافت مي‌كند دريافت درستي است. 

نسيم احمدپور درباره پديده دراماتورژي در تئاتر ايران گفت: دراماتورژي در تئاتر ايران جدي گرفته نمي‌شود و در بسياري از نمايش‌ها مي‌بينيم كه نام دراماتورژ يك نام تشريفاتي است. 

وي افزود: اگر تئاتر يك رسانه مستقل است پس دراماتورژي مي‌تواند در اجراي يك اثر نمايشي نقش بسيار مهم و ارزشمندي را ايفا كند. 

اصغر دشتي در پايان خاطرنشان كرد: مخاطب ايراني بايد بداند روش‌هاي ادراك يك اثر نمايشي فقط استفاده از كلام و داستان نيست بلكه همه حواس پنجگانه است كه مي‌تواند مخاطب را براي ديدن يك اثر نمايشي و ادراك آن كمك كند. 

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 5425