نشست خبري نمايش پينوكيو روز گذشته با حضور نمايندگان رسانههاي گروهي و عوامل نمايش در تالار قشقايي تئاتر شهر برگزار شد.در اين نشست خبري نسيم احمدپور دراماتورژ و يكي از كارگردانان اين اثر نمايشي گفت: دراماتورژي در تئاتر ايران جدي گرفته نميشود و در بسياري از نمايشها ميبينيم كه نام دراماتورژ يك نام تشريفاتي است. در صورتي كه اگرتئاتر يك رسانه مستقل است پس دراماتورژي ميتواند در اجراي يك اثر نمايشي نقش بسيار مهم و ارزشمندي را ايفا كند.
نسيم احمدپور دراماتورژ و يكي از كارگردانان اين اثر نمايشي نیز در پاسخ به سوالاتي مبني بر عدم ارتباط مخاطبان با نمايش پينوكيو گفت: اگر تمايلي به برخورد شخصي با تماشاگر داشتيم ميتوانستيم براي ايجاد يك ارتباط ساده و بدون فكر قراردادهاي عمومي را بگذاريم و بدون هيچ ذهنيتي كار را جلو ببريم.
دشتي هم در اين مورد گفت: در ابتداي كار و قبل از ورود تماشاگر به تالار نمايش يك نشانه مشترك به نام پينوكيو داريم كه البته باقي نشانهها متعلق و اعمال شده از سوي ماست كه ميتواند با پينوكيو تركيب شود و معتقديم آنچه تماشاگر از اين اثر نمايشي دريافت ميكند دريافت درستي است.
نسيم احمدپور درباره پديده دراماتورژي در تئاتر ايران گفت: دراماتورژي در تئاتر ايران جدي گرفته نميشود و در بسياري از نمايشها ميبينيم كه نام دراماتورژ يك نام تشريفاتي است.
وي افزود: اگر تئاتر يك رسانه مستقل است پس دراماتورژي ميتواند در اجراي يك اثر نمايشي نقش بسيار مهم و ارزشمندي را ايفا كند.
اصغر دشتي در پايان خاطرنشان كرد: مخاطب ايراني بايد بداند روشهاي ادراك يك اثر نمايشي فقط استفاده از كلام و داستان نيست بلكه همه حواس پنجگانه است كه ميتواند مخاطب را براي ديدن يك اثر نمايشي و ادراك آن كمك كند.
نظر شما