مراسم رونمایی مجموعه «پیش از روزنه آبی» هفت اثر منتشرنشده اکبر رادی در بخش جنبی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، برگزار شد.
آثار منتشرنشده اکبر رادی شامل «گزارش یا یادداشتهای یک کارمند»، «مسخره»، «میانِ در و چند داستان دیگر»، «افسانه دریا»، «ازدسترفته»، «مردی کنار رود» و «ماهیگیران دریا و کنار حوض» با حضور حمیده بانو عنقا، محمد چرم شیر، آرش رادی، بهزاد صدیقی، دکتر بهروز محمودی بختیاری، دکتر روحالله جعفری، مریم معترف و مجید شمسالدین رونمایی شد.
مجموعه «پیش از روزنه ی آبی» نخستین نوشتههای اکبر رادی است که توسط انتشار ات خاموش به زیور طبع آراسته شد.
در این آیین، ابتدا بهزاد صدیقی، دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با اشاره به این نکته که هفت کتاب جدید منتشرشده آثار اکبر رادی به کوشش دکتر بهروز بختیاری زیر نظر حمید بانو عنقا رئیس شورای هیئات مدیران بنیاد اکبر رادی توسط انتشارات خاموش منتشر شد، گفت: یکی از اتفاقهای خوب این جشنواره چاپ آثار نمایشنامهنویسی است که بیش از پنجاه سال از عمر خود را صرف نمایشنامهنویسی کرده است. امیدوارم انتشار ا ین آثار بتواند مورد توجه علاقه مندان ادبیات نمایشی قرار بگیرد.
بهزاد صدیقی با اشاره به تاریخ انتشار نمایشنامه ازدست رفته از اولین نوشتههای اکبر رادی گفت: نمایشنامه «ازدسترفته» اولین نمایشنامه استاد اکبر رادی است که پیش از نمایشنامه روزنه آبی در سال ۱۳۳۸ نگاشته شده است از این رو این مجموعه آثار منتشر نشده رادی، توسط دکتر بختیاری به عنوان «پیش از روزنه آبی» نامگذاری شده است.
در ادامه این آیین، حمید بانو عنقا، همسر استاد اکبر رادی با اشاره به این نکته که زحمات را دیگران کشیدهاند از دکتر بهروز محمودی بختیاری تقدیر و تشکر کرد.
حمیده بانو عنقا، رئیس شورای هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی با اشاره به این نکته که من آثار باقیمانده از اکبر رادی را مطالعه کردم چون این آثار مربوط به سنین ۱۴ سالگی تا ۱۸ سالگی اکبر رادی است از این نظر شاید پیش شما ارزشمند باشد.
همسر استاد اکبر رادی با اشاره به این نکته که خواندن این آثاری که قدمت آن به 60 سال پیش بازمیگردد دشوار بود و این آثار در مرور زمان فرسوده شده بودند، گفت: اکبر رادی این آثار را منتشر نکرده است اما آن را دور هم نیانداخته است و به نظرم حتماً یک حکمتی داشته است.
وی سپس به اهمیت این نوشتهها اشاره کرد و گفت: من در مقایسه با داستانهای بیشماری که این سالها خواندم، دیدم این آثار خواندنی است و انتشار آن را با جناب دکتر بهروز محمودی بختیاری در میان گذاشتم.
در ادامه این آیین هم چنین دکتر بهروز بختیاری، زبانشناس و دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بخش بزرگی از هدف زبانشناسی، احیای متون است، به نسخ کهنه و نوشتههای قدیمی استاد رادی اشاره کرد و در مورد نوشتههای اکبر رادی که با تایید جناب صدیقی که به نقل از استاد محمود دولتآبادی از آن بهعنوان مینیاتور نام بردند، گفت: اما متونی که من در اختیار داشتم مینیاتوری نبود، حتی برخی از آنها شماره صفحه هم نداشت. دکتر بختیاری با اشاره به این نکته که از آغاز میدانستم انتشار این نوشتهها کار دشواری است، گفت: دیدم دشوار است اما امکانپذیر است.
وی سپس درباره شیوه بازخوانی این نوشتهها گفت: ما با رزولوشن بالا از متون اسکن کردیم و اندازه آن را بزرگ کرده و سپس متنها را تایپ کردیم.
این پژوهشگر که پژوهشهای او عمدتا در حوزه تحلیل گفتمان دراماتیک، ردهشناسی زبانها و گویشهای ایرانی، آموزش زبان فارسی و سینمای اقتباسی است در ادامه با اشاره به این نکته که زبانشناسی خوانده است، گفت: من با این آگاهی نسبت به این دانش آثار رادی را به آثاری مردانه و زنانه تقسیم کردم. به نظرم در میان این آثار منتشرشده اکبر رادی برخی از آثار بهشدت مردانه و برخی دیگر بهشدت زنانه است از میان آثار مردانه میتوانم به ماهیگیران دریا و از آثار زنانه میتوانم به کنار حوض اشارهکنم که بدون هیچ تعمدی این دو اثر در یک مجموعه به نام «ماهیگیران دریا و کنار حوض» منتشرشده است.
دکتر بختیاری سپس به دو کتاب «گزارش یا یادداشتهای یک کارمند» و کتاب «مردی کنار رود» اشاره کرد و گفت: کتاب «گزارش یا یادداشتهای یک کارمند» یادداشتهای روزانه مردی به نام فسیل باشی است که نویسنده این داستان را با روایت اولشخص نوشته است و کتاب «مردی کنار رود» همان داستان است منتها این بار اکبر رادی آن را با تغییر زاویه دید و با روایت سوم شخص نوشته است.
بختیاری سپس به کتاب داستانی «مسخره» و نمایشنامه «ازدسترفته»، اشاره کرد و آن را از منظر مکتبهای ادبی مورد بررسی قرارداد و گفت: در داستان «مسخره» ناتورالیسم چشمگیر است و همچنین نمایشنامه «ازدسترفته» یک نمایشنامه ناتورال از زندگی فلاکتبار مردم است.
این پژوهشگر با اشاره به کتاب «میانِ در و چند داستان دیگر» به داستان «زمزمههای خاموشی» اشاره کرد و این داستان را بهعنوان اولین مونولوگ اکبر رادی به حضار معرفی کرد که قابلیت نمایشی دارد.
دکتر بختیاری در پایان سخنرانی خود درباره «افسانه دریا»، اشاره کرد و گفت: به لحاظ مسائل جامعهشناسی این کتاب اثری حایز اهمیت است. این اثر ، داستانی اجتماعی دارد که درباره موضوعات سیاسی سرزمین ماست.
مجید شمسالدین، مدیر انتشارات خاموش که پیشتر کتاب «باجسبیل» از نوشتههای نمایشی سید محمدعلی جمالزاده را با همکاری دکتر بهروز محمودیبختیاری منتشر کرده بود، گفت: دو سال پیش نوشتههای نمایشی جمالزاده را دکتر بختیاری پیدا کردند که خواندنشان از نوشتههای اکبر رادی راحتتر بود. مدیر انتشارات خاموش همچنین بخشهایی از نمایشنامه «مرگ در پاییز» را در کتاب «درخت زنده» درسنامه آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان را منتشر کرده بود و به اهمیت نمایشنامههای اکبر رادی اشاره کرد.
حمیده بانو عنقا در پایان این آیین، به احترام کوشش مدیر انتشارات خاموش برای انتشار آثار استاد اکبر رادی از جای خود برخاست و گفت: در این جا میبایست تمامقد از جناب شمسالدین تشکر کنم.
گفتنی است در پایان آیین رونمایی از آثار منتشر نشده اکبر رادی دکتر بهروز محمودی بختیاری و حمیده بانو عنقا به امضای این آثار برای خریداران اثار جدید اکبر رادی و مدعوین این آیین پرداختند و سپس هر یک از هنرمندان، پوستر رونمایی از هفت کتاب منتشر نشده اکبر رادی را امضا کردند.
نظر شما