چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
معرفی برگزیدگان دومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران

اختتامیه دومین دوره «جایزه پژوهش سال سینمای ایران» در فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، مراسم پایانی دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال با حضور حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر جشنواره ملی فیلم فجر، محمود اربابی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و تعداد زیادی از مدیران سینمایی و هنرمندان و علاقه‌مندان به پژوهش در حوزه سینما روز گذشته در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار شد و از آثار تاثیرگزار تقدیر شد.

در این مراسم محمود اربابی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، سمعی و بصری گفت: تردید نداریم که اگر سینما متکی ‌بر فعالیت‌های پژوهشی نباشد، مسیر آینده را نمی‌تواند به خوبی طی کند. امیدوارم با حضور شما عزیزان پژوهشگر، فضایی برای پیشروی پر قدرت سینمای ایران در این مسیر فراهم شود.

در ادامه روح‌الله حسینی، مدیر مدرسه ملی سینما، با ذکر سوالاتی چون این که حوزه نفوذ سینمای ایران در سطح بین‌المللی کجاست و سینما با جامعه و پدیده‌هایی مثل دولت، حاکمیت، اقتصاد و... چه نسبتی دارد، توضیح داد: این سوال و سوالاتی از این دست در حوزه سینما بسیار است و من فکر می‌کنم هیچ یک از ما در هر مقام و موقعیت، گریزی از این سوالات نداریم. البته اگر دغدغه سینما و فرهنگ داشته باشیم متوجه می‌شویم هیچ راهی جز پژوهش و تحقیق برای رسیدن به جواب‌های مفید به این پرسش‌ها پیش روی ما نیست.

سخنران بعدی مراسم احمد ضابطی‌جهرمی، دبیر دومین دوره «جایزه پژوهش سال سینمای ایران» بود و با ذکر اینکه بسیاری از همکاران و هنرمندان در نشست‌های تخصصی و مصاحبه‌ها به اشکال گوناگون درباره جایگاه و اهمیت پژوهش برای توسعه و رشد سینمای کشور صحبت کرده‌اند توضیح داد: از من در جایگاه دبیر این دوره از جایزه انتظار دارند که بیشتر صحبت کنم؛ اما قصدم به هیچ عنوان سخنرانی نیست و صرفا می‌خواهم اطلاع‌رسانی کنم که از ابتدا چه کردیم و چه نتایجی به دست آورده‌ایم. در ابتدا باید حقیقتی را به‌عنوان یکی از افراد ساختار تشکیلاتی این جایزه به شما بگویم، چرا که خودم را در بیان این حقیقت متعهد می‌دانم و از ذکر آن خشنود هستم؛ در انجام این خدمت لطف خدا شامل حال ما بود به طوری که دست نیاز به سمت هرکسی دراز کردیم، دست ما را فشردند و استقبال کردند. اندیشه پژوهشی در قالب برگزاری این جایزه از سوی هر فرد و هر گروهی بوده، شایسته تحسین است و من به عنوان آموزگار این رشته این عده را تحسین می‌کنم.

ضابطی جهرمی ادامه داد: من نمی‌توانم بگویم این جایزه آغاز تفکر علمی درباره سینماست؛ بلکه آغاز یک جنبش درباره پدیده‌های سینمایی است. من از نسلی هستم که اگر کسی درباره پژوهش در سینما حرف می‌زد، مورد تمسخر قرار می‌گرفت؛ چه رسد به کسی که می‌خواست پایان‌نامه‌ای در این باره بنویسد!‌ خودم چنین تجربه‌ای را دارم. به‌طوری‌که وقتی پژوهشی درباره یکی از فیلم‌ها انجام دادم استادم، اجازه نداد مقاله‌ام را در کلاس بخوانم! این خاطره را هرگز فراموش نمی‌کنم.

وی افزود: ما آموزگاران امروز این رشته، دانشجویان خود را تشویق به این امر می‌کنیم و کاملا آگاهیم که این حقیقت به عنوان زمینه پژوهش برای موجودیت سینمای ایران چقدر مهم است. تعداد قابل توجهی از پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی، چه در ایران و چه در خارج، به این رویداد رسید که این نشان از حقانیت سینمایی است که ظرفیت علمی و هنری دارد. دوره دوم جایزه پژوهش سینمای ایران کار خود را در حوزه‌های مختلف از مرداد گذشته آغاز کرد و پس از انتخاب اعضای شورا، این شورا به بازنگری پرداخت و سپس متن فراخوان را ارایه دادیم.

ضابطی جهرمی در ادامه گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارایه و عنوان کرد: هیچ پژوهشی در هیچ بخش سه‌گانه این رویداد، امتیاز اصلی را نگرفت از همین رو جوایز با رویکردی تشویقی ارایه می‌شود.

در ادامه برنامه حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی، ضمن تشکر از مدیران سابق سازمان سینمایی که برای راه‌اندازی این رویداد زحمات زیادی کشیده‌اند، ‌افزود: امیدوارم زمینه‌های توسعه این امر ارزشمند به معنی مشارکت دانشگاه‌ها، صنوف مختلف و... فراهم شود و ادامه پیدا کند. در فضای ناشی از حضور فناوری اطلاعات، سرعت تحولات بسیار بالاست هر چیزی در همسایگی این موارد قرار می‌گیرد، سرعت می‌گیرد. من وظیفه خود می‌دانم از استادان ارجمندی که در این حرکت به سازمان سینمایی کمک کرده‌اند، تشکر کنم.

در ادامه این مراسم از محمد تهامی‌نژاد، کارگردان سینمای مستند و مدرس دانشگاه، به دلیل سال‌ها فعالیت پژوهشی در عرصه سینما قدردانی شد.

تهامی‌نژاد در این بخش گفت: پژوهش‌های سینمایی از دهه سی آغاز و بسیاری از اسناد گردآوری شده‌اند. رشته مطالعات فیلم در ایران رو به رشد است و به تولید معنا می‌پردازد؛ اما این حوزه به نفس تهیه‌کنندگان و اصناف هم نیازمند است.

در بخش دیگری از مراسم از محمدمهدی حیدریان، رییس سابق سازمان سینمایی، تقدیر شد. 

در ادامه مراسم مجید شیخ‌انصاری گزارشی از ترکیب آثار و مقاله‌های ارائه شده به دبیرخانه دومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران ارائه کرد و در انتها از برگزیدگان تقدیر و جوایزشان اهدا شد.

در بخش پایان‌نامه‌ها هیئت داوران هیچ اثری را به عنوان اثر برگزیده انتخاب نکردند و سه لوح تقدیر اهدا شد.

«شیوه‌های انتخاب و نمایش فیلم در سینمای ایران در دهه 1380» اثر محمدرضا رسولی؛ «مطالعه دلایل اجتماعی و ارتباطی شکل‌گیری واکنش ناخواسته در میان تماشاگران آثار اجتماعی سینمای ایران»، اثر امیررضا تجویدی و «تحلیل مفهوم ژانر در سینمای ایران» اثر وحیداله موسوی سه اثری بودند که در این بخش لوح تقدیر دریافت کردند.

در «بخش طرح‌های پژوهشی» هم هیچ اثری درجه ممتاز دریافت نکرد؛ اما لوح تقدیر به دو طرح «تهیه و تدوین اصول، استانداردها و الگوهای ساخت، توسعه و بازسازی سینماها در ایران»، اثر دکتر علیرضا عینی‌فر و «امکان سنجی و شناسایی الزامات تامین مالی جمعی تولیدات بلند حرفه‌ای در سینمای ملی ایران»، اثر دکتر سیاوش صلواتیان اهدا شد.

در بخش مقالات هم «فرهنگ عامه و تاثیر آن در شکل‌گیری ژانر کلاه مخملی در سینمای ایران» اثر سیدعلی روحانی و پویان غفاری و «برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی» اثر ساره امیری و احسان بابایی تقدیر شدند.

جایزه ویژه دبیر این دوره هم به «نظریه و روش‌شناسی سینه متریکس در مطالعات سینمایی: تحلیل سبک و فرم فیلم‌سازان سینمای ایران» اثر شهاب کلهر منفرد اهدا شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها