پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- مجید غلامی جلیسه: نمایشگاه کتاب فرانکفورت صرفا نمایشگاه است. محلی برای دید و بازدید‌های تجاری میان ناشران، کتابفروشان، نویسندگان، مترجمان، بنگاه‌های توزیع و فروش کتاب و … است. امکانی که صرفا برای همین مهم تعریف شده و برگزار کنندگان و شرکت‌کنندگان سخت بدان پایبند هستند. در نمایشگاه کتاب فرانفکورت فروش کتاب معنایی ندارد و البته شاید در روز آخر صرفا شاهد فروش کتاب در برخی از غرفه‌ها باشیم که دلیل آنهم بیشتر سبک کردن بار ناشران برای بازگشت به کشورشان است.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت فضایی مدرن پرشور و نشاط و پرتکاپو  است که سر به هر طرف می‌گردانی غرفه است و کتاب و آدم‌هایی که نشسته یا ایستاده و یا در رفت و آمد مشغول بحث و گفتگو درباره کتاب و نشر هستند. بعد از بازدید از نمایشگاه که البته به تفصیل درباره آن خواهم نوشت به همراه دوستان (دکترجوادی، دکتر حیدری و هاشمی‌پور) به سمت بیرون نمایشگاه حرکت کردیم و در در یکی از مبادی ورودی این نمایشگاه با یک بازار کتاب دست دوم فروشی‌ برخورد نمودیم. فضایی نوستالژیک، کهنه، خوش عطر و بو و آرام!

دست دوم فروشی‌های کتاب براحتی با برپا کردن چادرهایی مشغول فروش کتابهای دست دوم، مجله، سی‌دی، دی‌وی‌دی، نوار، پوستر، تمبر، تابلوهای نقاشی و البته در برخی موارد اشیای تزئینی بودند. این بازار نیز مشتریان خود را داشت و مردمی که با حرص و ولع و چشمانی پر از ذوق و شعف به دنبال گمشده‌های خود می‌گشتند.

در اروپا و دنیای غرب کتابهای کهنه (اعم از آنتیک و عتیقه و یا دست دوم) از بازار فروش خوبی برخوردار هستند. و حالا در مبادی ورود نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم می‌بینیم که جایگاهی دارند  و جالب توجه اینکه در نمایشگاه نانفیکشن (Non-Fiction)  روسیه هم این نوع از فروشندگان کتاب جای داشتند و در خود محوطه اصلی نمایشگاه به فروش کتاب می‌پرداختند. 

امیدوارم روزی برسد که این نوع از کتابها که البته در ایران نیز علاقمندان و فروشندگان حرفه‌ای خود را دارد جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و صد البته جایگاه نمایشگاهی خود را نیز بیابد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها