سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کتاب درخوری در حوزه ادبیات جنگ منتشر نشده است

رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به تعیین سرنوشت جنگ با حضور مردم گفت: بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از آغاز جنگ کتاب درخوری در حوزه ادبیات جنگ منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو گفت‌و‌گو، برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی رادیو» با موضوع «مخاطب‌شناسی ادبیات دفاع‌مقدس و آسیب‌های پیش‌رو»، با حضور رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس و از فعالان ادبیات حوزه دفاع مقدس و بانی جشنواره داستان کوتاه پایداری و نصرت‌الله صمدزاده، کارشناس فرهنگی و مدیر کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری و محمد‌علی صمدی، نویسنده و روزنامه‌نگار امروز سه‌شنبه (26 اردیبهشت‌) از آنتن رادیو گفت‌وگو پخش شد.   
 
حاجی‌آبادی گفت: رُمان‌های مطرح و معروف جنگ معمولا سی سال پس از جنگ نوشته شده‌اند این در حالی است که بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از آغاز جنگ تحمیلی کتاب تاثیرگذار و در خوری در حوزه دفاع‌مقدس خلق نشده که نیازمند بررسی است.  
 
وی با اشاره به رشد چشمگیر ناشران خصوصی در حوزه ادبیات جنگ ادامه داد: پیش از این تعداد ناشران خصوصی در مقایسه با ناشران دولتی بسیار اندک بود؛ به‌‌عبارت دیگر با توجه به وظیفه نهاد‌‌های دولتی در ترویج فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس فرصتی برای عرض اندام ناشران خصوصی وجود نداشت؛ بنابراین نویسندگان نیز با ناشران دولتی قرارداد منعقد می‌کردند اما در چند سال اخیر با ورود ناشران خصوصی شاهد افزایش چشمگیر کتاب‌ با موضوع جنگ و دفاع مقدس هستیم.  
 
این ناشر دفاع مقدس با تاکید بر اینکه سرنوشت جنگ با حضور مردم رقم خورده افزود: باید اجازه داد قصه مربوط به آن هم توسط خود مردم نوشته شود و کم کم مردم در این حوزه وارد شده‌اند و تلاش آن‌ها این است که روایتی درست از جنگ داشته باشند که این موضوع بر کمیت و کیفیت تاثیر گذاشته است.

انتشار 13 هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات جنگ
صمدزاده در ادامه درباره تاریخچه ادبیات پایداری در ایران اظهار کرد: از ابتدای شروع جنگ تحمیلی، وجه فرهنگی آن مورد تاکید قرار گرفت. انتشار کتاب نیز یکی از نشانه‌های این توجه به حساب می‌‌آید؛ به‌طوری که از آغاز جنگ تحمیلی تا کنون 13 هزار عنوان کتاب در این حوزه منتشر شده است.

مدیر کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری با ابراز تاسف از کمیت‌گرایی در نظام فرهنگی کشور افزود: کمیت‌گرایی موجب شده تا مدیران فرهنگی در تشریح فعالیت‌های خود فقط به بیان آمار اکتفا کنند. رشد فزاینده کتاب موفقیت محسوب نمی‌شود. اگر یک کتاب در حوزه فرهنگی با شمارگان ۱۰۰ هزار نسخه به چاپ برسد بیش از چاپ ۱۰۰ کتاب با شمارگان یک‌هزار ارزش، اهمیت و ارجحیت دارد.
 
وی با اشاره به چاپ سالانه ۸۰۰ عنوان کتاب با موضوع جنگ و پایداری اظهار کرد: انتشار کتاب در حوزه ادبیات جنگ از 90 هزار عنوان در سال به 900 عنوان در سال رسیده است. ناشر دولتی دغدغه مخاطب ندارد؛ از بین 13 هزار عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس، دو هزار عنوان کتاب از سوی مخاطبان مورد توجه مخطابان قرار گرفته است.  
 
صمدی با تاکید بر روند مثبت نشر حوزه دفاع مقدس ادامه داد: افزایش شمارگان کتاب ادبیات جنگ روند طبیعی است و مدیریت فرهنگی خاصی در این حوزه وجود نداشته است. منتقد وجود رانت در حوزه نشر جنگ هستم البته برتری حوزه هنری را ناشی از رانت نمی‌دانم. مخاطبان تابعی از مبحث کتاب در کل کشور است. متاسفانه یک بی‌سوادی و بی‌تمایلی به کتابخوانی در جامعه وجود دارد که محدود به حوزه دفاع مقدس نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها