رسانه ملی و توسعه گردشگری

حسین ادبی
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۰
 
 
ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
رسانه ملی و توسعه گردشگری
 
ناآگاهی از فرهنگ و آداب میزبانی 

آداب و رسوم پذیرایی از میهمان، در مناطق مختلف متفاوت است. این تفاوت نیز اگرچه مزیتی برای کشور ایران به شمار می‌رود، مشکلاتی هم پدید می‌آورد. برای نمونه، از آداب و رسوم میزبانی مردم شمال کشور، به ویژه شهرستان‌های استان مازندران، این است که میهمان در هر زمان از روز که به خانه آنها وارد شود، برایش سفره می‌اندازند و او را به خوردن غذا دعوت می‌کنند. این رسم در نگاه اول بسیار نیکو و پسندیده می‌نماید، اما اگر بدانیم که در صورت نخوردن غذا، میزبان به شدت ناراحت می‌شود و این عمل میهمان را بی‌احترامی به خود می‌داند، متوجه مشکل خواهیم شد. فرض کنید شما در وعده غذایی ظهر، ناهار خورده و با فاصله نیم ساعت به خانه یکی از اهالی روستایی در شمال رفته‌اید. میزبان طبق معمول برای شما سفره می‌اندازد و توقع دارد شما با وجود سیری کامل، غذا بخورید. دراین حال، باید از سلامتی خود بگذرید و با معده پر، دوباره به صرف غذا بپردازید یا اینکه ناراحتی میزبان را به جان بخرید.
فرهنگسازی رسانه در این موارد، بسیار کارساز و گره‌گشاست. رسانه می‌توان با ترویج مبانی فرهنگ دینی در رعایت حقوق دیگران و تحمیل نکردن خواسته شخصی بر میهمان، این مشکل را حل کند.

صفحه 68/ رسانه ملی و توسعه گردشگری/ حسین ادبی/ انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما/ چاپ اول/ سال 1392/ 128 صفحه/ 4000 تومان
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 181292