موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌کند

اعلام فراخوان مقاله برای نخستین همايش ملي «جامعه و فضاي مجازي»

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۸
 
 
نخستین همايش ملي «جامعه و فضاي مجازي» با هدف ارایه دانش نوين توليد شده در حوزه فضاي مجازي و ارتباط آن با جامعه از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.-
پوستر اولین همایش ملی جامعه و فضای مجازی
 
پوستر اولین همایش ملی جامعه و فضای مجازی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، نخستین همایش «جامعه و فضای مجازی» از سوی موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. اين همايش در محورهاي مختلفی هر دو سال يکبار برگزار شده تا فرصت مناسبي براي برقراري ارتباطات علمي متخصصان دانشگاهي و بخش خصوصي فعال اين حوزه در سطح ملي و در آينده نزديک در سطح بين‌المللي باشد.

فضاي مجازي به عنوان فضاي موازي، متفاوت و مستقل نسبت به فضاي واقعي، تحولات بسیاری را در همه حوزه‌هاي زندگي، از جمله شهرها و اجتماعات، ارتباطات، اقتصاد و تجارت، بانکداري و امنيت، فرهنگ و فراغت، حوزه عمومي و خصوصي، روانشناسي شخصي و اجتماعي، رشد رواني – فرهنگي و اجتماعي، توريسم، جنگ و دفاع، شخصيت و مصرف، کارآفريني و اشتغال ايجاد کرده است. از این رو این همایش با توجه به نیاز‌های جامعه اهدافی را در این زمینه دنبال می‌کند.

اهداف همايش موضوع‌های بازشناسي ماهيت، مزايا، فرصت‌ها و امکانات فضاي مجازي با توجه به تحولات روزافزون عصر حاضر، مطالعه و بررسي جامع مولفه‌هاي فرهنگي و اجتماعي فضاي مجازي، بررسي و تبيين وضعيت توليد محتوا در فضاي مجازي و چگونگي بهره‌گيري بخش دولتي و خصوصي از امکانات و قابليت‌هاي اينترنت، بسط و تعميق ارتباط با پژوهشگران و فعالان حوزه ارتباطات و اطلاعات، تبادل نظر و تعامل علمي پويا با انديشمندان و صاحب‌نظران مراکز دانشگاهي و مطالعاتي کشور، ترغيب جامعه دانشگاهي به توليد و نشر ادبيات و ارایه بروز يافته‌هاي تحقيقات کاربردي حوزه ارتباطات و اطلاعات را دربرمی‌گیرد. 

محور نخست همایش فرصت‌ها و امکانات فضاي مجازی، مجموعه آموزش‌هاي مجازي، گروه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي، مشارکت اجتماعي، فضاي مجازي دولت الکترونيک تبليغات، بازاريابي و فضاي مجازي ارتباطات سلامت، فضاي مجازي اوقات فراغت، فضاي مجازي روزنامه‌نگاري در فضاي مجازي گردشگري و فضاي مجازي تغييرات اجتماعي را شامل می‌شود.

محور دوم همایش هنجارکنشي در فضاي مجازي، حريم خصوصي در فضاي مجازي، حق مالکيت معنوي در فضاي مجازي، جرايم و فضاي مجازي، خانواده و فضاي مجازي، توليد علم و جعل در فضاي مجازي و سرقت در فضاي مجازي نام دارد.

محور سوم به فرهنگ و فضاي مجازي، الگوهاي دينداري- اعتقادي و فضاي مجازي، هويت، قوميت و فضاي مجازي، تغييرات فرهنگي - سبک زندگي و فضاي مجازي، جهاني شدن و فضاي مجازي، قوميت و فضاي مجازي، ارتباطات و تعاملات انساني در فضاي مجازي، اخلاق و فضاي مجازي، عرفان‌هاي نوظهور و فضاي مجازي، سواد رسانه‌اي و فضاي مجازي، صنعت فرهنگي و فضاي مجازي اختصاص دارد.

محور چهارم همایش روش تحقيق فضاي مجازي، مخاطب‌پژوهي و گونه‌شناسي کاربران فضاي مجازي، پيمايش و روش‌هاي پژوهش در فضاي مجازي، افکار سنجي در فضاي مجازي، نرم‌افزارهاي پژوهشي فضاي مجازي، هنجار کنشي در فضاي مجازی، فرهنگ و فضاي مجازی و روش تحقيق فضاي مجازی را شامل می‌شود.

مسوول نخستین همایش ملی جامعه و فضای مجازی، دکتر محمدمهدي فتوره‌چي است و ساماندهي آن را موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران برعهده دارد.

تاريخ برگزاري جشنواره، 27 بهمن‌ماه 1392 و مهلت ارسال چکيده مقاله‌ها، 20 آبان ماه و مهلت ارسال اصل مقاله،30 آذر اعلام شده است.

نشاني محل برگزاري همایش تهران، بلوار کشاورز، خيابان وصال، کوچه شاهد، طبقه سوم، پلاک 8، موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران است. 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 177672