استقبال از «دیگرانِ عباس نعبلندیان»

عاطفه: عباس نعلبندیان برده فرهنگ غربی نشد

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۹
 
 
نخستین جلد از مجموعه شناخت‌نامه عباس نعلبندیان با نام «دیگرانِ عباس نعلبندیان» که چندی پیش با کوشش و پژوهش عاطفه پاکبازنیا و جواد عاطفه در لندن به چاپ رسید، با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. جوادعاطفه این مساله را به دلیل نبودن منابع درباره زندگی این هنرمند دانست؛ هنرمندی که در زمان تقلید محض دیگر هنرمندان از فرهنگ غربی، برده این فرهنگ نشد.-
جلد کتاب/جواد عاطفه
 
جلد کتاب/جواد عاطفه

جواد عاطفه به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب مجموعه مقالات و نوشتارهای «دیگرانِ عباس نعلبندیان» با استقبال بسیار مخاطبان روبه‌رو شد و این مساله با توجه به بهای کتاب که 32 دلار است، برای ما جالب  بود. 

وی افزود: این کتاب که در خرداد امسال (1392) منتشر و رونمایی شد، نخستین جلد از مجموعه پنج جلدی «شناختنامه عباس نعلبندیان» است که با تلاش و پژوهش من و عاطفه پاکبازنیا از سوی انتشارات H & S لندن منتشر می‌شود. 

این مترجم و منتقد در ادامه در توضیح بیشتر محتوای کتاب «دیگرانِ عباس نعلبندیان» گفت: این کتاب حاوی 44 مقاله و نوشتار درباره نعلبندیان است. آیدین آغداشلو، زنده‌یاد محمود استادمحمد، عطالله کوپال، یعقوب آژند، محمود دولت‌آبادی، صدرالدین زاهد، رضا براهنی، جواد مجابی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، رضا قاسمی، کاظم شهبازی، ستاره خرم‌زاده اصفهانی، سهیل پارسا، ناصر زراعتی، فتح‌الله بی‌نیاز، سیروس علی‌نژاد، منصور خلج، پرویز پورحسینی و مریم موحدیان از محققان و هنرمندانی هستند که به طور اختصاصی برای این کتاب مطلب نوشته‌اند. 

جواد عاطفه در ادامه درباره چرایی کار بر زندگی و هنر نعلبندیان گفت: متاسفانه بی‌معناترین و مضحک‌ترین حرف‌ها و سخنان در آن‌سوی مرزها زده می‌شود و همه در ایران و جهان این حرف‌ها را به عنوان شاهکارها ترجمه و منتشر می‌کنند، اما بهترین و علمی‌ترین سخنان و کلام‌ها در کشور انکار می‌شود. هدف ما از این کار، مطرح کردن نام عباس نعلبندیان به عنوان یک نمایشنامه‌نویس مدرن و آوانگارد ایرانی به جهانیان است. 

وی در ادامه با اشاره به بی‌اعتنایی پژوهشگران، محققان و حتی برخی هنرمندان به شخصیت هنری نعلبندیان، گفت: عباس نعلبندیان در زمانی که هنرمندان انواع هنرها در کشور، مفتون هنرهای جدید غرب شده و پیشینه فرهنگی خود را فراموش کرده بودند، برده فرهنگ غربی نشد و در آثار خود به عنوان یکی شاخص‌ترین اهالی تئاتر در روزگار کاری‌اش، فرهنگ و هنر ایرانی توجه بسیاری نشان داد. 

جواد عاطفه گفت: نعلبندیان در برخی آثار خود مانند نمایشنامه «داستان‌هایی از بارش مهر و مرگ» فرم را از غرب گرفته در صورتی که محتوا کاملا ایرانی است. او حتی در برخی تجربیات خود (مانند هرامسا) حتی فرم را نیز به سمت فرم‌های نمایشی ایرانی نزدیک می‌کند. 

وی در پایان گفت: همه کسانی که در این کتاب از آن‌ها مطلبی کار شده از معروف‌ترین و مشهورترین هنرمندان، نویسندگان، مدرسان و منتقدان هنر و ادبیات در ایران هستند. این مساله نشان از اهمیت بسیار زندگی و کار هنری نعلبندیان در تئاتر معاصر ایران است. امیدوارم این مجموعه نقطه شروعی برای مطرح شدن دوباره نام نعلبندیان شده و دیگر پژوهشگران نیز وارد کار در این عرصه شوند. 

عباس نعلبندیان متولد 1328 در تهران، یکی از مشهورترین نمایشنامه‌نویسان معاصر ایرانی است که در سال 1368 درگذشت.

از  آثار این نویسنده می‌توان به «پژوهشی ژرف و سترگ و نو در سنگواره‌های قرن بیست و پنجم زمین‌شناسی یا چهاردهم، بیستم فرقی نمی‌کند»، «اگر فاوست یک کم معرفت به خرج داده بود»، ««ناگهان هذا حبیب الله...»، «قصه غریب سفر شاد شین شنگول به دیار آدم کشان...»، «هرامسا»، «داستان‌هایی از بارش مهر و مرگ» و «صندلی کنار پنجره بگذاریم...» اشاره کرد.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 177455