تحول در صنعت نشر مالزي

 
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۱۷
 
 
صنعت نشر كتاب در مالزي به اهداف آرماني خود نزديك شده است.
تحول در صنعت نشر مالزي
 
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از "برناما"، تعداد عناوين چاپي در اين كشور به بيش از 10 هزار در سال رسيده كه اين مساله جهشي عظيم در صنعت چاپ و نشر محسوب مي شود. 

"داتوك خالد يونس"، رئيس مركز توسعه كتاب ملي مالزي معتقد است پيش از اين نه تنها تعداد كارهاي چاپي قابل قبول نبود، بلكه نوع چاپ و كيفيت كتاب ها نيز بسيار محدود بود و بيشتر اوقات براي افراد معمولي دافعه ايجاد مي كرد و مردم از كتاب روز به روز بيشتر فاصله مي گرفتند. ولي امسال تغييري اساسي و جدي در اين صنعت ديده مي شود.
 
اين كشور هنوز هم با كشورهايي مانند كره و ژاپن، فاصله زيادي دارد. تايوان با جمعيتي تقريبا معادل جمعيت مالزي، سالانه 30 هزار
تايوان با جمعيتي تقريبا معادل جمعيت مالزي، سالانه 30 هزار عنوان كتاب منتشر مي كند كه اين رقم 3 برابر دوران طلايي مالزي است
عنوان كتاب منتشر مي كند كه اين رقم 3 برابر دوران طلايي مالزي است. از سويي ديگر، فروش كتاب در اين كشور چندان پررونق نيست. به گونه اي كه اگر تنها 3 هزار نسخه از كتابي در اين كشور به فروش برسد، مي تواند عنوان پر فروش را به خود اختصاص دهد.

به اعتقاد خالد، بيشتر شركت هاي چاپ و نشر در اين كشور حرفه اي عمل نمي كنند و نيروهاي كار آنها با تكنولوژي مدرن و پيشرفته آشنا نيستند. براي مقابله با اين ضعف ها، آكادمي كتاب مالزي در اين كشور تاسيس شد. اين آكادمي علاوه بر همكاري و مشاركت با فرهنگ، هنر و ميراث فرهنگي، با خانه كتاب لندن، انستيتيوي چاپ و نشر كتاب در دهلي نو و مدرسه نشر نيويورك همكاري مي كند. 

شايد تاسيس اين آكادمي، راهي براي غلبه بر مشكلات و موانع موجود بر سر راه صنعت چاپ و نشر در مالزي و كمك به ارتقا و بهبود وضعيت چاپ و نشر در اين كشور باشد. از مشكلات موجود مي توان به ماليات بر كتاب و ماليات بر ماشين آلات چاپ اشاره كرد. همين پيشرفت و بهبود، مي‌تواند زمينه ساز دلگرمي و حضور بيشتر اقشار مختلف سراسر كشور در سرمايه گذاري در اين بخش فرهنگي باشد. كتاب هاي منتشر شده در صورت هماهنگي مناسب مي توانند در 2 هزار منطقه روستايي و كتابخانه هاي عمومي به فروش برسند و مردم نيز از آنها استقبال خواهند كرد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 17222