دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۰
كتاب "در آمدي بر فلسفه هنر" رونمايي شد

نشست رونمايي كتاب "در آمدي بر فلسفه هنر" با حضور صالح طباطبايي، علي رامين و حسن بلخاري در موسسه فرهنگي هنري صبا رونمايي شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،نشست رونمايي اين كتاب با حضور "صالح طباطبايي"،"علي رامين" و "حسن بلخاري" برگزار شد، عليرضا اسماعيلي،مدير انتشارات فرهنگستان هنر،درباره"نوئل كارول" نويسنده اين كتاب گفت:شهرت جهاني كارول،به‌ واسطه فعاليت‌هاي نوشتاري و پژوهش‌هاي متعدد او در زمينه‌هاي نظريه فيلم، فلسفه ادبيات، فلسفه هنرهاي بصري، نظريه علوم اجتماعي و فرهنگ است.

دكتر "صالح طباطبايي"،مترجم اين اثر نيز با اشاره به اهميت اين كتاب و تدريس آن،در مقطع كارشناسي در دانشگاه‌هاي اروپا و آمريكا، درباره ترجمه اين كتاب گفت:در ترجمه اين كتاب آنچه برايم از اهميت ويژه‌اي برخوردار بود، استفاده از واژه‌هاي بومي ‌اين حوزه، به جاي ابداع واژه‌هاي جديد بود.

وي افزود:سعي كردم،با پا نوشته‌هاي متعدد، توضيحات زيادي به آن اضافه كنم، تا مطالعه آن حتي براي كساني كه زمينه مطالعه فلسفه نداشته‌اند،مفيد باشد.

دكتر "علي رامين" نيز در بررسي محتواي اين كتاب،ابتدا به تاريخچه شكل‌گيري فلسفه تحليلي پرداخت و آن را حاصل بستر جهان آنگلاساكسون در نيمه دوم قرن 20 و رواج نئوهگل‌ها دانست.

وي كتاب حاضر را از رويكردي تعريفي برخوردار دانست و گفت:90 درصد محتواي كتاب تعاريف هنر بر اساس نظريات متفاوت است،نويسنده هم به تناوب به موضوعات طرح شده انتقادهاي اساسي وارد مي‌كند اما در كل مي‌توان گفت،‌سراسر اين كتاب با تعاريف مطرح و مهم در نظريه بازنمايي، بيانگري، فرانمايي و فرم معنادار، جلو رفته تا رسيده است به تعريف زيباشناسانه و سپس تعاريف معاصر را به نقد گرفته است.

دكتر" بلخاري"در ادامه سخنان دكتر رامين، ابتدا به جاي خالي و كمبود اين چنين كتاب‌هايي در محافل و درس هاي دانشگاهي اشاره كرد و گفت:‌ويژگي بارز اين كتاب، ماهيت و رويكرد صددرصد فلسفي آن است.

وي سخنان خود را با تعريف نئوويتكنشتاين‌ها از هنر ادامه داد و گفت: آنها معتقدند،تعريف هنر غيرممكن است چرا كه هنر يك مفهوم باز،سيال، خلاق،جوشنده و رو به جلو است كه هيچ حدي را نمي‌پذيرد چون در آن صورت جلوي گسترش آن گرفته مي‌شود و ديگر هنر نيست.

بلخاري ادامه داد:از بيان نويسنده كاملاً مشهود است او سينما را به خوبي مي‌شناسد چرا كه با استفاده از فيلم‌هاي دهه 90، وارد مباحث خود مي‌شود و جالب آنكه با اين روش مخاطب به درك بهتري مي‌رسد. 
 
وي اضافه كرد:در قلمرو تبيين ماهيت هنر،حدود چهار يا پنج نظريه وجود دارد، كه كارول، همه اينها را در كتاب بررسي كرده و بعد خودش نظريه رويكرد تاريخي را ارائه كرده است. 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها