افزایش انتشار رمان‌های مصور؛ از سابرینا تا کشتن مرغ مقلد

 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸
, مترجم : مهرناز زاوه
 
 
محبوبیت رمان‌های مصور در حال افزایش است و ۲۰۱۸ می‌تواند یک سال کلیدی برای این ژانر باشد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندیپندنت - «کشتن مرغ مقلد» به تازگی در قالب یک رمان مصور منتشر شده، آخرین نشانه از افزایش تمایل به یک فرم هنری که زمانی توسط منتقدین ادبی به سخره گرفته می‌شد.
 
محبوبیت رمان‌های مصور در حال افزایش است و ۲۰۱۸ می‌تواند یک سال کلیدی برای این ژانر باشد. فروش «سابرینا»ی نیک درناسو تابستان امسال هنگامی که برای اولین بار در تاریخ ۵۰ ساله جایزه من‌بوکر به عنوان یک رمان مصور در فهرست بلند قرار گرفت، افزایش داشته است. هیئت داوران پیش از این این فرمت را صرفا به عنوان کتاب‌های کمیک در نظر می‌گرفتند.
 
«کشتن مرغ مقلد» رمان تاثیرگذار هارپر لی، شش دهه پس از انتشار، در نظرسنجی‌ها به عنوان محبوب‌ترین کتاب بریتانیایی‌ها انتخاب شد. شهرت دنباله‌دار این رمان این ماه طی یک نظرسنجی که از چهار میلیون خواننده امریکایی انجام شد و زمانی که آنها به رمان کلاسیکِ لی به عنوان رمان مورد علاقه تمام دوران رای دادند، بار دیگر اثبات شد. حالا این رمان در حال انتشار در قالب یک رمان مصور است.
 
رمان درناسو در مورد قتل، حقیقت، اینترنت و اخبار جعلی، حول داستان یک زن گمشده می‌گردد و پرشور و امروزی است. چالش دلهره‌آوری که فرد فردهام با آن روبه‌رو بود، ساخت نسخه‌ گرافیکی مدرن و دقیقی از رمانی بود که از زمان انتشارش در ۱۹۶۰ بیش از ۴۰ میلیون نسخه فروخته است.
 
فردهام می‌گوید «این تلاشی برای ابداع دوباره‌ی رمان هارپر لی نبود. من تلاش می‌کردم که یک اقتباس وفادارانه در یک قالب جدید داشته باشم و این کار را بسیار جدی گرفتم.»
 
پیشنهادها برای نسخه تصویری ویژه جدید رمان برنده جایزه پولیتزرِ لی از سوی بنگاه هارپر لی از راه رسید. این پروژه با برنامه‌های تونجا کارتر، وکیل لی برای تبدیل کردن زادگاه این نویسنده، مونرویل آلاباما به مقصد مهم توریستی نیز متناسب است.
 
کارتر کار قبلی فردهام را دوست داشت. اولین رمان مصور او «شب هنگام» که در سال ۲۰۱۳ در فرانسه منتشر شد، جایی که سالانه حدود پنج هزار رمان مصور در آن چاپ می‌شود. چهار سال بعد او برای تصویرگری «ماجرای جان بلیک: اسرار کشتی شبح» اثر فیلیپ پولمن انتخاب شد.
 
پس از پذیرفتن این قرارداد، فردهام ۳۳ ساله اهل لندن به امریکا رفت تا در فضای آنجا غوطه‌ور شود. «پیش از این هیچوقت در امریکا نبودم، در نتیجه به نیویورک پرواز کردم و بعد برای ده روز به آلاباما رفتم. این دو طرف یک سکه نسبتا وسیع بود. مونرویل جایی است که لی در آن بزرگ شد، مکانی که داستان رمان در آن اتفاق می‌افتد. با اینکه خانه سابق او حالا یک مغازه بستنی فروشی است، دادگاه معروف همچنان باقی مانده و تبدیل به یک موزه شده است. افرادی که آنجا کار می‌کنند دانش جامعی از شعر دارند و بینش خود را سخاومتندانه به اشتراک می‌گذراند.
 
همگام با پیدا کردن استایل هنری مناسب، فردهام می‌بایست ۱۰۰ هزار کلمه از متن اصلی اقتباس می‌کرد. فردهام می‌گوید «رمان را چند دور خواندم و بعد همه چیز را با جزئیات زیاد در قالب استوری برد کشیدم.»
 
به طرق مختلف، داستان نوشتن لی برای کتاب‌های دنباله‌دار کمیک مناسب است و دیالوگ‌های واضح و تاثیرگذارش برای ابرهای گفت‌وگو در داستان مصور عالی است. در کالج زنانه هانتینگتون در مونتگومری، لیِ جوان برای زبانِ شور و دانشش در انواع مکالمه شناخته شده بود. لی در ۱۹۶۴ گفت «مردم به طور خاص ذاتا فرهیخته نیستند. کارکشته و دنیادیده نیستند. اما هر وقت که شما را می‌بینند داستانی برایتان تعریف می‌کنند. ما آدم‌های شفاهی هستیم –ما حرف می‌زنیم.»
 
فردهام برای آغاز نسخه مصور خود، پیش از آنکه مستقیما به سراغ ابرهای دیالوگ برود، ۱۵۲ کلمه اول رمان لی را بازتولید کرد. فردهام می‌گوید «لی یک استایل آزاد دارد و کار کردن روی آثار او شبیه به اقتباس از اولیس و پروست نیست، گرچه آثار آنها هم به رمان‌های مصور تبدیل شده.»
 
رمان مصور به لحاظ تجاری و انتقادی در نقطه بالایی قرار دارد. فردهام می‌گوید «وجهه من‌بوکر برای سابرینا، اعتبار عقلانی‌ای برای این رمان مصور فراهم می‌کند.»
 
حضور سابرینا در میان عناوین برگزیده من‌بوکر شاید از زمان برنده شدن جایزه ویژه پولیتزر در ۱۹۹۲ توسط آرت اسپیگلمن به خاطر رمان مصور «ماوس»، مهم‌ترین لحظه برای این ژانر باشد. کتابی که داستان تجربیات پدر نویسنده در یک اردوگاه کار اجباری است که در آن برای نشان دادن زندانیان یهود از موش‌ها و برای نگهبانان نازی از گربه‌ها استفاده شده و یک شاهکار است.
 
فیکلینگ که تاکنون بیش از دوجین رمان مصور منتشر کرده می‌گوید «در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بازار بزرگی برای کمیک‌ها وجود داشت. در آن زمان بیش از ۴۰ کمیک هفتگی کار می‌شد. من فکر می‌کنم کمیک‌ها دوباره برمی‌گردند و در آینده چشمگیر خواهند بود.
خوانندگان کمیک برای خواندن رمان‌های مصور ایده‌آل هستند زیرا تک تک کلمات باکس‌ها را می‌بلعند. آنها تا جایی که می‌توانند از دل آن داستان بیرون می‌کشند.»
 
فردهام می‌گوید امیدوار است که رمان‌های مصور در ایالات متحده و بریتانیا هم مثل فرانسه و ژاپن تبدیل به رسانه‌ای پذیرفته‌شده شوند. بنیاد هارپر لی مشخصا بر ترویج رمان هدف‌گذاری کرده و تا الان سالانه بیش از یک میلیون نفر برای خرید آن اقدام کرده‌اند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 267014