یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
از تاثیر آمازون در فروش کتاب تا منتقدان حرفه‌ای کتاب

ناشران و نویسندگان به خصوص آنهایی که خودشان کتابشان را منتشر می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی از نظرات و نقدهای کاربران این شبکه‌ها نیز برای تبلیغ کتاب خود استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  به نقل از کریتیوپن، پشت جلد کتاب‌های منتشر شده توسط اکثر انتشاراتی‌های فعال در سراسر جهان جملاتی درباره کتاب چاپ می‌شود که معمولاً دربرگیرنده کلمات و عباراتی از خود کتاب یا نوشته‌هایی درباره آن است. این نقدهای کوتاه این روزها به یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغ یک کتاب در فروشگاه‌های آنلاین تبدیل شده است چون مخاطب برای انتخاب یک کتاب خوب از کتاب‌های دیگر ابزاری به غیر از این جملات و نقدهای کوتاه ندارد. ناشران و نویسندگان به خصوص آنهایی که خودشان کتابشان را منتشر می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی از نظرات و نقدهای کاربران این شبکه‌ها نیز برای تبلیغ کتاب خود استفاده می‌کنند. این نظرات و نقدها در فروش کتاب تاثیر دارند و به خاطر همین هم در سال‌های اخیر چنین نقدهایی برای ناشران و نویسندگان حیاتی شده است و حتی مبالغی هم برای خواندن کتاب‌ها و نقد آنها از سوی ناشران پرداخت می‌شود. در اینجا نکاتی برای جلب نظر منتقدان و استفاده از نقدهای آنها ارائه شده است که می‌تواند برای فروش بالای کتاب‌‌ها مفید باشد:
 
1. از یک شماره تلفن یا راه ارتباطی با مخاطب خود در صفحه آخر کتاب یا پشت جلد استفاده کنید تا بتوانید نقدهای تخصصی‌تری از کاربران و مخاطبان بگیرید. حتی می‌توانید از یک جمله یا کلمه تشکر از مخاطبان برای ارتباط بیشتر استفاده کنید. تشکر از خواننده برای مطالعه کتاب شما هرچند کمی کلیشه‌ای شده است ولی تاثیر زیادی در تلاش آنها برای ارائه نظر در شبکه اجتماعی یا وسیله ارتباطی نویسنده خواهد داشت.
 
2. هرچه قدر خواننده بیشتری کتاب شما را مطالعه کنند به همان اندازه بیشتر احتمال دارد درباره کتاب نظر بدهند. سعی کنید تمام یا بخشی از کتاب خود را به صورت رایگان در شبکه‌ها به اشتراک بگذارید تا امکان نظردهی به کتاب بیشتر شود.
 
3. یک استراتژی خوب در بازاریابی کتاب برای نویسندگان مستقل استفاده از لیست ایمیل‌های خوانندگان است. خیلی از نویسندگان این روزها مخاطبان ثابتی دارند که یک نویسنده می‌تواند حتی پیش از انتشار کتابش نظرات این تعداد از مخاطبان را بگیرد. پس خوب است که قبل از نوشتن یک کتاب، لیستی از آدرس‌های الکترونیکی درست کنید تا در مواقع لزوم نظرات آنها را درباره نوشته‌های خود جویا شوید. حتی می‌توانید تیمی از خوانندگان حرفه‌ای تشکیل دهید.
 
4. تجربه ثابت کرده همیشه نویسندگانی موفق هستند که در یک ژانر بنویسند و مخاطبانی نیز در حوزه تخصصی خود پیدا کنند. بسیاری از این مخاطبان و منتقدان وبلاگ و صفحات شخصی دارند که می‌توانید کتاب را برای آنها بفرستید تا نظر خود را در وبلاگ یا سایت شخصی خود منتشر کنند.
 
5. در سایت فروشگاه‌ آنلاین کتاب آمازون منتقدان مشهور کتاب خودشان صفحه شخصی دارند که می‌توانید با مراجعه به این صفحات نظرات آنها را درباره کتاب خود جویا شوید. این سوال در سال‌های اخیر زیاد مطرح می‌شود که آیا آمازون در فروش کتاب تاثیرگذار است. اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد به طور حتم نقش منتقدان حرفه‌ای کتاب در اینجا غیرقابل انکار است.
 
6. شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام نقش خاص خودشان را در جمع‌آوری نظرات منتقدان دارند. البته این موضوع بستگی به شهرت نویسنده دارد ولی به طور کلی این شبکه‌ها برای کسب اطلاع از نظرات مخاطبان خط مقدم محسوب می‌شود.
 
7. فیس بوک ابزار تبلیغاتی دارد که می‌توانید با پرداخت مبلغی نظر مخاطبان را درباره کتاب خود بدانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها