جایگاه کتابفروشی‌های آنلاین در صنعت نشر /5

کتاب‌فروشی‌های آنلاین به نظارت صنفی نیاز دارند

 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۹
 
 
مدیر نشر ارمغان طوبی معتقد است نبود نظارت صنفی امکان ایجاد تخلف در کتاب‌فروشی‌های آنلاین را بالا برده است؛ اگرچه اختلال در قواعد بازار در نمایشگاه‌ها و کتاب‌فروشی‌های سنتی نیز وجود دارد.
 
علی حاجی‌تقی، مدیرانتشارات ارمغان طوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره کتاب‌فروشی‌های آنلاین بیان کرد: باید بپذیریم، سیستم‌های فروشگاهی و خدماتی آنلاین وارد بازار و اقتصاد دنیا و همچنین ایران شده‌اند؛ البته در این حوزه به غیر از معدودی فروشگاه، از جریان جاری دنیا عقب هستیم. با وجود این بازار نشر ایران خواهی‌نخواهی به این سمت حرکت کرده است.
 
مخالفت با کتاب‌فروشی‌‌های آنلاین بخردانه نیست  
وی با بیان این مطلب که مخالفت با ایجاد فروشگاه‌های آنلاین کتاب تفکر بخردانه‌ای نیست، افزود: نمی‌توان با پیشرفت فناوری در حوزه‌های مختلف، مبارزه کرد؛ علاوه‌ بر این کسب‌وکار آنلاین به‌‌عنوان یک نوع از کسب‌وکار شناخته می‌شود.
 
حاجی‌تقی، درباره دلایل مخالفت برخی فعالان حوزه نشر با فروشگاه‌‌های اینترنتی ادامه داد: مخالفت‌ها ناشی از دو دلیل است؛ نخست اینکه کتاب‌‌فروشی‌های آنلاین از نظر برخی به‌مثابه رقیب تعریف می‌شوند و هر فعال اقتصادی از وجود رقیب خوشحال نمی‌شود. دلیل دیگر مخالفت، تخلف، تخفیف‌های خارج از عرف و بی‌توجهی به به‌روزرسانی اطلاعات فروشگاه است که همه این عوامل بهانه‌‌هایی به دست مخالفان می‌دهد.  
 
مدیرانتشارات ارمغان طوبی با بیان اینکه فروشگاه‌های آنلاین در بهبود بازار نشر موثر هستند، گفت: سال‌هاست که کم بودن تعداد کتاب‌فروشی در مقایسه با ناشران به‌عنوان یکی از دغدغه‌‌های صنعت نشر گفته می‌شود؛ علاوه بر این می‌دانیم تاسیس یک کتاب‌فروشی به بودجه قابل توجهی نیاز دارد، بنابراین ایجاد یک فروشگاه اینترنتی با عرضه چند 10 هزار عنوان کتاب و پاسخگویی به نیاز مخاطبان در دور‌ترین روستا‌ها و شهر‌های کشور بی‌تردید در بهبود وضعیت بازار نشر موثر خواهد بود.    
 
حاجی‌تقی با بیان این مطلب که کتاب‌فروشی‌های آنلاین توزیع کتاب در کشور را تقویت می‌کنند، افزود: به نظر می‌رسد، نظارت صنفی بر فروشگاه‌های آنلاین کتاب چندان وجود ندارد و به همین‌ خاطر امکان ایجاد اختلال از سوی فعالان این حوزه وجود دارد؛ البته یادآور می‌شوم اختلال در قواعد بازار نشر تنها در این فضا دیده نمی‌شود بلکه از این دست مشکلات در نمایشگاه‌های کتاب و کتاب‌فروشی‌های سنتی نیز وجود دارد.                           
 
وی ادامه داد: پرسش اینجاست در‌حالی‌که مخالفان فروشگاه‌های آنلاین از تخفیف‌های غیر‌متعارف فعالان این حوزه ابراز نارضایتی می‌کنند، آیا در نمایشگاه‌ها و یا کتاب‌فروشی‌ها تخفیف‌های درصد بالا وجود ندارد؟ اعمال نظارت‌‌ صنفی بر کتاب‌فروشی‌های فیزیکی مثلا در پیشگیری از عرضه کتاب‌های تقلبی، قاچاق و ارائه تخفیف‌‌های غیر‌معمول برای کتاب‌فروش‌های آنلاین یکی از استاندارد‌ها مهم است. اعمال نظارت‌های صنفی کمک می‌‌کند تا فروشگاه‌های آنلاین به‌مرور به وضعیت مطلوب نزدیک شوند.    
 
مدیرانتشارات ارمغان طوبی، درباره شبهه پیگیری‌ دشوار تخلفات احتمالی فروشگاه‌های آنلاین افزود: تاکید دارم برخورد قانونی با فروشگاه‌های آنلاین متخلف به مراتب آسان‌تر از برخورد با کتاب‌فروشی فیزیکی متخلف است. به‌عنوان مثال؛ پیگیری قانونی عرضه کتاب قاچاق در یک کتاب‌فروشی فیزیکی نیازمند دریافت فاکتور است که بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها این فاکتور را عرضه نمی‌کنند. اگر این فاکتور در اختیار باشد ناشر باید در رفت‌‌و‌آمد‌های مکرر به اتحادیه به نتیجه برسد.
 
حاجی‌تقی در مقایسه بین امنیت خدمات بین دو فروشگاه آنلاین و فیزیکی کتاب بیان کرد: مدیران فروشگاه آنلاین به مخاطبان خود توصیه می‌کنند با دو معیار نماد اعتماد الکترونیکی و نشانی سایت http به خرید اقدام کنند. این دو شاخص، امنیت مالی و هویت سایت را تضمین می‌کنند. اگر مشکلی در ارائه خدمات ایجاد شود، کاربر با کلیک بر روی این نشان با توجه به وجود مقررات سخت‌گیرانه، می‌تواند پیگیر مشکل خود باشد.       
 
وی گفت: نظارت صنفی از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان بر عملکرد کتاب‌فروشی‌های آنلاین در اتحادیه مورد غفلت قرار گرفته است.
 
مدیر انتشارات ارمغان‌طوبی، درباره حذف موزع از گردونه توزیع با فعالیت کتاب‌فروشی‌های آنلاین بیان کرد: نباید فراموش کنیم ارتباط مستقیم ناشر و کتاب‌فروش حرفه‌ای نیست؛ به‌عبارت دیگر ناشر پخش و خرده‌فروش حلقه‌های نشر را تشکیل می‌دهند. خرده‌فروش به دو شکل کتاب‌فروشی فیزیکی و آنلاین قابل تعریف است؛ علاوه ‌بر این ارتباط مستقیم کتاب‌فروش با یک و یا چند ناشر از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست؛ بنابراین بهتر است با مراکز پخش همکاری داشته باشند.
 
حاجی‌تقی افزود: شاید در برخی موارد ارتباط خرده فروشی کتاب با ناشر سود بیشتری داشته باشد اما خرده فروش، چه آنلاین و چه کتابفروش نباید از این امتیاز برای رقابت ناسالم از طریق درصد تخفیف بیشتر به مشتری استفاده کند. این همان آسیبی است که در برخی سایت‌های فروش کتاب دیده می‌شود.    

وی با تاکید بر اهمیت حفظ کتاب‌فروشی‌های سنتی بیان کرد: حفظ کتاب‌فروشی‌های سنتی به واسطه حضور مشتری و تماس نزدیک مخاطب با کتاب با اهمیت بوده درعین‌حال کتاب‌فروشی آنلاین امکان دسترسی سریع‌تر به‌ویژه برای مخاطبان ساکن مناطق دور‌افتاده را تسهیل می‌کند. علاوه‌براین یکی از فواید کتاب‌فروشی‌ آنلاین عرضه کتاب ناشران گمنام و کمتر شناخته شده است؛ در‌حالی‌که عرضه کتاب این دست ناشران برای کتاب‌‌فروشان فیزیکی مقرون‌به‌صرفه نیست.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 280431