گفت‌وگوی ایبنا با یک متخصص بیهوشی

ایران در آستانه تحولات اساسی کتاب‌های علم بیهوشی

کتاب؛‌ راهی برای برند‌سازی دانش
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۲
 
 
علی دباغ گفت: دو یا سه سال آینده تغییر و تحولات اساسی در کتاب‌ها و منابع مکتوب رشته بیهوشی به وجود خواهد آمد. انتشار کتاب در فضای بین‌المللی می‌تواند برند علمی جامعه دانشگاهی ما را در سطح جهانی تایید ‌کند.
 
علی دباغ، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره پیشرفت‌های یک دهه اخیر علم بیهوشی و انتشار محتوای علمی حاصل از فعالیت دانشمندان ایرانی در فضای بین‌المللی گفت: علم بیهوشی طی یک دهه اخیر مانند دیگر شاخه‌های پزشکی شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده، این علم در شاخه پزشکی سلولی و مولکولی گستردگی‌های قابل توجهی را پیدا کرده است؛ چراکه از شاخه پزشکی صرفا بالینی بیرون آمده و تبدیل به پزشکی پایه - بالینی یا ترکیبی از پایه و بالین شده است. از سوی دیگر این علم در طول این سال‌ها به سمت تحقیقات و آموزش‌های بین رشته‌ای حرکت کرده، در حقیقت ادغام پایه و بالین در علوم پزشکی به قدری منافع  و ارزش‌های افزوده برای این علم ایجاد کرده است که از سوی دانشمندان سراسر دنیا به شدت مورد توجه واقع شده است. علم بیهوشی در این زمینه هم مستثنی نبوده و در اثر این تغییر و تحولات، پیشرفت‌های قابل توجهی را در طول این سال‌ها از این علم شاهد بوده‌ایم.
 

علی دباغ
 
وی افزود: لازم به ذکر است که منابع مکتوب و کتاب‌های مربوط به رشته پزشکی هم از این روند تاثیر پذیرفته‌اند؛ به طور قطع در دو یا سه سال آینده تغییر و تحولات اساسی در کتاب‌ها و منابع رشته بیهوشی مانند دیگر منابع رشته پزشکی به وجود خواهد آمد.
 
دباغ با اشاره به نحوه آگاهی‌بخشی عموم جامعه از علوم پزشکی گفت: به طور کل در حوزه پزشکی آگاهی بخشی به دوگونه انجام می‌شود. ابتدا آن دسته از اطلاعات پزشکی که مربوط به متخصصان و دانشمندان یک علم و متخصصان است و باید به روش و ادبیات خاص خود در کتاب‌ها درج شود که معمولا این اطلاعات جزئیات بیشتری را شامل می‌شود و اصولا مفاهیم تخصصی را شامل می‌شوند. دسته دیگر اطلاعات که گزینشی هستند، برای آگاهی‌بخشی عموم مردم است؛ به طور کلی عموم جامعه احتیاجی ندارد که تمام اطلاعات علمی را به طور جزئی آن گونه که متخصصان و کارشناسان و دانشمندان می‌دانند، از یک علم بدانند؛ در این مرحله آگاهی کلی و استاندارد از یک رشته شاید برای هر فردی کفایت کند. در حوزه پزشکی هم اینگونه است، تنها اطلاعاتی باید برای بهره عموم از این علم منتشر شود که در حیطه سلامتی و مراقبت از آن باشد و این باید از طریق رسانه‌ها یا کتاب به نحوی درست اطلاع‌رسانی شود. یکی از راه‌های افزایش علم و دانش جامعه فضای مجازی است که می‌تواند با ارائه مطالب استاندارد و دقیق نقش خوبی در آگاهی بخشی مردم ایفا کند.
 
 
این پزشک متخصص گفت: انتشار کتاب‌ در هر علمی حلقه‌ای از یک زنجیره از نشر یافته‌های علمی است. نشر نتایج یافته‌های علمی به صورت مقالات، مستندات و تحقیقات علمی و پایان‌نامه‌ها حلقه اول این زنجیره است. هر قدر سطح علمی محققان و دانشمندان و صاحب‌نظران در یک حیطه‌ای بالا باشد، بیشتر مورد توجه انتشارات بین‌المللی برای انتشار آثار خواهند بود. به هر حال امروزه کشورمان شاهد حرکات علمی قابل توجهی در دو، سه یا چهار دهه اخیر بوده است که نتایج آن در قالب مقالات فراوان خود را نشان می‌دهد.
 
دباغ گفت: در توالی هر علم اینگونه است که پس از رشد کیفی و کمی مقالات بین‌المللی، کتاب‌ها هم تاثیر فزاینده‌ای از این رشد علمی می‌گیرند. در حقیقت چاپ مقالات علمی مهم در طی سال‌ها منتج به چاپ و انتشار کتاب در سطح کیفی بالاتری خواهد شد. در این شرایط است که سمت‌ و سوی تالیفات به سمت کیفی‌تر شدن و اصیل‌تر شدن محتوا خواهد رفت. البته لازم به ذکر است که انتشار کتاب در فضای بین‌المللی ساز و کارها و قوانین و مقررات و دانش خاص خود را دارد؛ عواملی نظیر سطح سواد، رعایت قوانین مربوط به نشر که در سطح بین‌المللی جدی و سخت‌گیرانه‌ است، باید رعایت شوند.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی خود گفت: تاکنون در در دو حیطه در رشته پزشکی با انتشارات اشپرینگر همراهی داشتم که دو کتاب از سوی این انتشارات روانه بازار کتاب جهانی شده است. یکی از آن‌ها با عنوان «مراقبت از بیماران بزرگ‌سال در جراحی قلب» است به ویژه در ساعت‌ها و روزهای بعد از عمل در بخش مراقبت‌های ویژه. این کتاب یک بار در سال 2014 چاپ شد و با توجه به استقبال خوبی که از آن شد به چاپ دوم رسید.  کتاب دیگری به نام «بیهوشی برای جراحی بیماران قلبی» که در سال 2017 چاپ شد. در این اثر بیش از 50 نفر از دانشمندان متعدد در سراسر دنیا همکاری داشتند و من به عنوان سرویراستار در روند تالیف آن همراهی داشتم که در سال 2017 چاپ شد.
 
وی گفت: چاپ این قبیل کتاب‌ها برای افزایش مخاطبان علمی کشور و جامعه دانشگاهی ما اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند برند علمی جامعه دانشگاهی ما را در سطح جهانی تایید ‌کند. گرچه نویسندگان و دانشمندان برای رسیدن به چنین درجه‌ای باید متحمل زحمات بسیار زیادی باشند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 277885