هوشنگ اقبالپور در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد
آزمونهای شبیهسازی شده پرلز اعتبار روایی و پایایی ندارند
امیرهوشنگ اقبالپور نویسنده و پژوهشگر حوزه کودکی و مدیر انتشارات بینالمللی آبرنگ، معتقد است نتایج آزمونهای شبیهسازی شده پرلز اعتبار روایی و پایایی ندارند و تا زمانی که سطح کتابخوانی در بین کودکان ایرانی گسترش پیدا نکند نتایج این آزمون برای کشور ما تغییر محسوسی نمیکند.
مدیر انتشارات بینالمللی آبرنگ افزود: پرلز یا مطالعات بینالمللی تقویت سواد خواندن هر پنج سال یک بار توسط سه کشور هلند، امریکا و کانادا برگزار میشود. در این آزمون سالانه حدود 40 کشور شرکت میکنند. البته این آزمون بینالمللی ویژه دانشآموزان پایههای چهارم و هشتم است.
این نویسنده درباره وضعیت دانشآموزن ایرانی در این آزمون گفت: مقایسه نتایج سرانه مطالعه و خواندن در کشورهای شرکت کننده در آزمونهای پرلز با کشور ما بسیار متفاوت و معنیدار است.
افزایش سطح کتابخوانی کودکان نتیجه آزمون پرلز را تغییر میدهد
اقبالپور درباره علت این مساله توضیح داد: اگر شمارگان کتابهای غیردرسی را به عنوان یک شاخص مدنظر قرار دهیم، به سادگی متوجه اشکال کار خواهیم شد. در کشور ما حدود یک میلیون دانشآموز در هر پایه دوره ابتدایی تحصیل میکند که با مقایسه شمارگان چاپ کتابها جای تامل دارد. البته به آمارهای خانه کتاب مبنی بر تولید روز افزون کتاب هم زیاد نمیتوان دل خوش کرد.
این پژوهشگر حوزه کودکی افزود: وقتی شرایط سرانه کتابخوانی ما این چنین است نتیجهای جز رتبههای آخر را نباید در این چنین آزمونهایی انتظار داشته باشیم پس به جای درگیر کردن ذهن مسولین و اولیا به نظر میرسد که میبایست از دوران طلایی اوان کودکی، کودکان را به کتاب و کتابخوانی علاقهمند کنیم و روی کتابخوان کردن کودکان از دوسالگی برنامهریزی کنیم و بگذاریم از کتابخواندن لذت ببرند.
کودکان را از کتاب دور نکنیم
به گفته اقبالپور، کوکان باید کتابهای غیردرسی بخوانند و لذت ببرند بدون این که استرس آزمون را در ذهن و دل داشته باشند که این نگاه به خواندن تاثیر منفی روی انگیزه کودکان برای خواندن دارد. کودکان باید کودکی کنند و ما با برگزاری این آزمونها نه تنها به وضعیت سرانه کتابخوانی کمک نمیکنیم بلکه در واقع کودکان را از کتاب دور میکنیم.
مدیر انتشارات بینالمللی آبرنگ درباره میزان اعتماد به آزمونهای شبیهسازی پرلز گفت: اگر ما در یک جامعه آماری کوچک مثلا یک استان، تعدادی دانشآموز به صورت پایلوت برای این آزمون آماده کنیم، حتی اگر تاثیر معنیداری هم در رتبه کشور در آزمونهای تیمز و پرلز داشته باشیم، این بدین معنی نیست که شرایط سواد خواندن برای عموم دانشآموزان تغییر کرده است و این همان عدم اعتبار پایایی در شبیهسازی آزمونهای پرلز است.
عدم اعتبار پایایی در شبیهسازی آزمونهای پرلز
وی در ادامه توضیح داد: یک آزمون باید 12 ویژگی داشته باشد. نخست اینکه استاندارد باشد یعنی سوالات نه خیلی آسان و نه خیلی مشکل باشد، بهگونهای که 33 تا 66 درصد جامعه مخاطب بتوانند به سوالات پاسخ دهند. دوم اینکه قابل اجرا باشد مثلا در آزمون شبیهسازی پرلز بدون استثنا همه بچههای کشور را شرکت دهند و پرسشها براساس یک سری اطلاعات جنرال باشد و بچهها را براساس نگرش و فلسفه زندگیشان بسنجند و نتیجه این آزمون از همه بچهها باید شبیه باشد تا اعتبار پایایی داشته باشد.
اقبالپور همچنین بیان کرد: مساله دیگر اینکه سوالات باید در زمینه مورد نظر باشد و سوالات نباید انحرافی باشد تا اعتبار روایی داشته باشد. درحالیکه این مسائل در آزمونهای شبیهسازی پرلز در ایران رعایت نمیشود.
مولف کتاب «آزمونسازی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد» گفت: پایایی یا قابل اعتماد بودن که معادل آن Reliability است یکی از ویژگیهای ابزار اندازهگیری است و مفهوم اشاره شده با این موضوع سرو کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی میدهد. روایی یا اعتبار که معادل آن در انگلیسی Validity است به این موضوع میپردازد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه و ویژگی مورد نظر را میسنجد.
ضرورت تقویت مهارت سواد خواندن کودکان ایرانی
اقبالپور با بیان اینکه ما در سراسر دنیا برای آزمونهای بینالمللی آیلتس، تافل، تولیمو، جی آر ئی و ... میتوانیم شبیهسازی کنیم و کاملا هم نتیجه بخش و مفید هستند چرا که مخاطب این آزمونها یک نفر است و بر اساس یک استاندارد فرایند ارزشیابی برای داوطلب مورد نظر انجام میشود، گفت: در مطالعات پرلز کل دانشآموزان ایران به عنوان یک شرکت کننده به حساب میآیند و اطلاعاتی که از آزمون بینالمللی پرلز برای برگزارکنندهها بدست میآید حاکی از این است که وضعیت سواد خواندن دانشآموزان ایران چنین است.
به گفته این نویسنده و پژوهشگر کودکی، تا زمانی که در سراسر کشور سطح کتاب خوانی در بین کودکان گسترش پیدا نکند و کودکان ما در مهارت سواد خواندن تقویت نشوند نتایج این آزمون بینالمللی برای ایران تغییر محسوسی نمیکند.
امیرهوشنگ اقبالپور، ناشر و نویسنده کتابهای کودکان ونوجوانان در سال 1350 متولد شد. از جمله کتابهای او میتوان به «آموزش کل دروس سال اول دبیرستان»، «هوش و خلاقیت پیش دبستانی: قابل استفاده دانش اموزان مدارس ایرانی خارج از کشور»، «آموزش زبان انگلیسی پیش دبستانی»، «هوش و خلاقیت، معما و سرگرمی»، «دنیای علوم پنجم دبستان»، «هوش و خلاقیت پیش دبستانی»، «جانوران»، «مفاهیم ریاضی: آموزش مفاهیم پایهای فارسی-انگلیسی» و «آموزش گام به گام انگلیسی دوم راهنمایی» اشاره کرد.
نظر شما