مدیر بخش آسیا-خاورمیانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت:

جذابیت نمایشگاه کتاب تهران برای حضور ناشران خارجی باید بیشتر شود

 
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۳
, مترجم : محمد حسن لو
 
 
مدیر بخش آسیا-خاورمیانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت درباره چارچوب‌های لازم برای بالا بردن جذابیت نمایشگاه کتاب تهران برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت. او رعایت نشدن قوانین کپی‌رایت را مهم‌ترین مانع برای حضور ناشران خارجی دانست.
 
لودیا دوبری
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمد حسن‌لو: کلودیا دوبری، مدیر بخش آسیا - خاورمیانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت با حضور در غرفه آلمان به سوالات ما درباره این نمایشگاه و کیفیت خدمات‌رسانی آن پاسخ داد:

- به عنوان مدیر بخش خاورمیانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نقاط قوت و ضعف نمایشگاه کتاب تهران را چه می‌دانید؟
مهمترین عامل بازدارنده درمورد حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران، عدم رعایت حقوق کپی رایت در این کشور است که به نوعی نادیده گرفتن حقوق ناشران به حساب می‌آید. یک ضعف دیگر هدف‌گذاری برای چنین نمایشگاه‌هایی است. به اعتقاد من هر نمایشگاه کتابی از ماه‌ها قبل باید نیازسنجی کند و اهداف خود را تعیین کرده باشد. درباره نقاط قوت باید بگویم که سطح و تنوع نمایشگاه کتاب منحصر به فرد است که علاقه عموم مردم به کتاب این مسئله را تکمیل می‌کند.

- درباره خود نمایشگاه فرانکفورت بگویید. چه چارچوب‌هایی در این نمایشگاه رعایت می‌شود؟
خب ببینید نمایشگاه فرانکفورت در اصل بخشی از اتحادیه صنفی کتاب‌فروشان و ناشران آلمانی است که خود نمایشگاه نتیجه روابط و قراردادهای دائمی بین آنها محسوب می‌شود. وقتی چنین ارتباطی در طول سال برقرار باشد صنعت نشر و چاپ کتاب قوت می‌گیرد و می‌توانید از مسئله مطمئن باشید که قیمت‌ها و کیفیت کتاب همیشه در سطح رضایت بخشی باشد.

- در آلمان ناشران چگونه با کتاب‌فروشان ارتباط برقرار می‌کنند. یعنی اینکه نمایشگاه فرانکفورت تنها مرجع است؟
البته که نه. در آلمان یک سازمان‌های غیردولتی همیشه به عنوان واسطه بین ناشر و فروشگاه ارتباط مستقیمی بین آنها ایجاد می‌کنند که البته نمایشگاه فرانکفورت بهترین آنهاست. وقتی در بازار کتاب بیش از یک واسطه وجود داشته باشد باید منتظر بالا رفتن قیمت‌ها و پایین آمدن کیفیت کتاب باشید.

- چه راهکارهایی برای بالا بردن کیفیت نمایشگاه تهران پیشنهاد می‌کنید؟
اولین راه به طور حتم رعایت کپی رایت است و دوم اینکه جذابیت نمایشگاه برای ناشران خارجی باید بالا برود تا آنها بتوانند برای سرمایه گذاری در بخش نشر رغبت پیدا کنند.

- برگزاری نمایشگاه‌های کتاب چه تاثیری بر ادبیات دارد. در مورد نمایشگاه فرانکفورت و تاثیر احتمال آن بر ادبیات آلمان بگویید؟
هر سال قبل از برگزاری نمایشگاه فرانکفورت از نویسندگان و ناشران آثار ادبی برای سخنرانی‌ و معرفی کتاب‌های خود دعوت می‌شود. طبیعتاً نمایشگاه فرانکفورت نیز زمینه لازم برای معرفی عناوین جدید داستانی و غیرداستانی فراهم کرده و حتی در بازاریابی این کتاب‌ها به نویسندگان و ناشران کمک می‌کند.

- از کشورهای آسیایی کدام کشور فعال‌تر از بقیه در نمایشگاه فرانکفورت حضور دارد؟
چین همیشه قوی ظاهر می‌شود. چه از نظر کیفیت و بازار کتاب و درآمد فروش کتاب حضور گسترده‌ای در نمایشگاه دارد.

-از ادبیات ایران چقدر اطلاعات دارید؟
من خودم در دانشگاه رشته شرق شناسی خواندم و درباره ادبیات ایران نیز مطالعات زیادی داشتم. خب ایران دارای سابقه دیرینه‌ای در ادبیات و شعر است.
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 260874