بایدها و نبایدهای طرح‌های مروج کتابخوانی / 9

راهکاریی برای افزایش سطح کیفی جشنواره‌های ترویج کتاب‌خوانی

 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
 
 
کارشناس پژوهش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: برای بالا بردن سطح کیفی جشنواره‌های ترویج کتاب‌خوانی پیشنهاد می‌کنم، وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین ساز و کار نیروی خوانش، به مشارکت و همکاری دعوت شود، به ویژه این‌که چندی‌ست باشگاه‌های کتاب‌خوانی با حضور گسترده کودک و نوجوان‌‌ها راه افتاده است.
 
 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» از جمله طرح‌های مروج کتابخوانی هستند که تاکنون دو دوره از آن‌ها با همت و حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده‌ و سومین دوره آن‌ها در سال جاری در حال برگزاری است.
 
غلامرضا خوش‌اقبال درباره اهمیت برپایی جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» گفت: اهمیت و ضرورت این جشنواره‌ها بر کسی پوشیده نیست. خواندن مانند دریچه‌ای به روح انسانی تعالی بشریت را به دنبال خواهد داشت. مگر می‌شود از خوانش حرف زد و نیاز ضرورت را نادیده گرفت. بحث کتابخوانی نیازی به ارائه مطالب توجیهی آن‌هم برای اهمیت و ضرورت ندارد. کتابخوانی پایه بسترهای فرهنگی بزرگ و ریشه‌دار است.
 
دبیر علمی جشنواره «پایتخت کتاب ایران» در شیراز بیان کرد: از زمانی که این مهم در کشور به همت عالی‌مردان خوش‌ذوق دفتر مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد. شوری دوباره در حوزه کتاب و کتابخوانی دمیده شد. در این جشنواره می‌توان مهرورزی را از کودکی با کتاب تجربه کرد. شاید که نه، صد البته راه‌های اندیشیدن از کودکی هموار خواهد بود که به بهترین شیوه در این جشنواره‌ها ـ به‌ویژه در طرح باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان ـ می‌توان به آن پرداخت.
 
کارشناس پژوهش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: این رخداد یک رویکرد با اهمیت برای نویسندگانی بود که همیشه فکر می‌کردند در این روزگار تلخ بدون کتاب، برای نوشتن ذوقی نخواهد ماند و دیگر دیداری میان کلمات خیال‌انگیزشان و خواننده رخ نمی‌دهد. برگزاری جشنواره‌های ترویج کتاب‌خوانی در کشور بهترین راهکار برای شروع دوباره است؛ ترویج کتاب‌خوانی  برای نسلی نوپا و تأثیرپذیر به‌یقین ن جریان فراگیری از  مخاطب‌ها‌ را  سر و شکل خواهد داد. راه‌اندازی این‌چنین جشنواره‌هایی بهترین راه برای رسیدن به سرانه مطالعه با نگاهی متفاوت‌تر از قبل است. نگاهی به‌دور از درس‌های کلاسیک و خسته‌کننده برای کودکان، نوجوانان و شاید مردمی که دیگر در سرانه خرید کالاهای با ارزش آن‌ها، کتاب جایگاهی نداشته باشد.
 
خوش‌اقبال توضیح داد: راه‌هایی که می‌توان برای بالابردن سطح کیفی جشنواره پیشنهاد کرد از اهمیت خاصی برخوردار است که دفتر مطالعه و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا با جدیت آن‌ را دنبال می‌کند. این با ارزیابی عملکردهای دوره‌های قبل درباره پایتخت کتاب ایران قابل بازنگری است. از نظر بنده مهم‌ترین آن‌ها همراه کردن آموزش و پرورش در سطح وزارت به عنوان بزرگ‌ترین ساز و کار نیروی خوانش، به ویژه این‌که این جشنواره با نگاه کودک و نوجوان در باشگاه‌های کودک و نوجوان، طرحی نو درانداخته است. گاه اتفاق می‌افتاد که برای ورود به مدرسه ای و ارائه طرح جشنواره با مشکلاتی روبه‌رو می‌شدیم و در آن مدرسه خاص هیچ جریانی برای کتابخوانی به راه نمی‌افتاد. به نظر می‌آمد باید از سطح ملی اهمیت موضوع را دنبال کرد. انصاف می‌دهیم که دبیرخانه جشنواره همه همت و تلاش خود را برای ملی کردن سطح جشنواره ارائه داده است اما هنوز در مسیر پیشرفت بیشتر راه‌ها مسدود به نظر می‌آید.
 
وی عنوان کرد: معتقدم که نقطه ضعفی در کار کتاب و کتابخوانی هیچ‌گاه وجود ندارد. چون اصل حقیقت بشر دانایی است، و سلوکی که در راه رسیدن به انسان کامل خواهد داشت. از آن روز که بشر برای رسیدن به اهدافی نو و ارزشمند تلاش می‌کرد به آینده‌ای امیدوار بود که روشنی را به ارمغان می‌آورد. پس هر تلاشی نقطه‌قوتی برای پیشرفت‌ها است.
 
دبیر علمی جشنواره «پایتخت کتاب ایران» در شیراز بیان کرد: ضعف و ناتوانی در حرکت جایی ندارد. به‌ویژه که نگاه عالمانه به کتاب باشد، که ریشه در تاریخ و ملت ما خواهد داشت. پس همه ارزش است و ارزش. و ما نیز در این راه با افتخار و بدون هیچ چشم‌داشتی به پاس خدمت به کتاب‌هایی که در گذشته خوانده‌ایم و در آینده خواهیم خواند در این مسیر، خاک راه را سرمه دیدارمان خواهیم کرد تا از این همت متعالی همراه با دوستان در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی چشمانمان به نورانیت دانایی روشن شود و روح انسانی ما را متعالی کند.
 
«پایتخت کتاب ایران» عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح، از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده، اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است. در نخستین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، «اهواز» با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم «نیشابور» توانست این عنوان را از آن خود کند. جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری بهعنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتابخوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 244174