در مجموعه کتاب‌های زندگی بهتر انتشارات شمعدونی منتشر شد:

راهکارهایی برای مدیریت رفتارهای تکانشی و افزایش اعتماد به نفس

 
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۰
 
 
دو کتاب تازه در مجموعه کتاب‌های زندگی بهتر انتشارات شمعدونی منتشر شده‌اند.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دو کتاب «مدیریت رفتارهای یکهویی» و «جرات داشته باش: راه‌های افزایش اعتماد به نفس» نوشته فردریک فانژ و شارل ـ ادوآردرانگد به تازگی در مجموعه کتاب‌های زندگی بهتر انتشارات شمعدونی منتشر شده‌اند.

مدیریت رفتارهای یکهویی

در معرفی کتاب «مدیریت رفتارهای یکهویی» که توسط محیا احمدی‌پور ترجمه شده؛ آمده است: «ما گاهی تلاش می‌کنیم به کسی که خشمگین است بگوییم آرام باش! اما این گونه دستورها بیان عاطفی را در فرد خاموش می‌کند. برعکس وقتی یکی از نزدیکانتان عصبانی است، باید به او کمک کنید تا به جای رفتارهای ناشایست خشمش را بیشتر با کلمات ابراز کند. برای این کار باید بی طرف بود، البته نه آنکه بی تفاوت بود، سعی کنید در طول صحبت در کنارش بمانید و تا جایی که ممکن است کمتر مداخله کنید.»

در پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم: «همراه دوستتان جایی رفته‌اید، منظره جالبی می‌بینید، تلفن همراهتان را درمی‌آورید و عکس می‌گیرید. صفحه اینستاگرامیتان را باز می‌کنید و می‌نویسید: «من و دوستم، همین الان یهویی». در خیابان در حال حرکتید؛ کسی به شما تنه می‌زند، ناسزا می‌شنوید و «یکهویی» خودتان را وسط یک دعوای خیابانی می‌یابید. از دوستتان عصبانی هستید، بدون این که فکر کیند، «یکهویی» به او تلفن می‌زنید و چیزهایی می‌گویید که بعدا از گفتن پشیمان می‌شوید. مجموعه این «رفتارهای یکهویی» در دنیای روان‌شناسی با عنوان رفتار تکانشی شناخته می‌شود. افراد زودرنج و عصبانی، افراد احساسی و افراد عجول گوشه‌ای از رفتارهای تکانشی را به نمایش می‌گذارند. البته همه رفتارهای تکانشی بد نیست. مانند تصمیم‌گیری سریع در یک موقعیت حساس و خریدن نان پس از آنکه بوی وسوسه‌انگیزش شما را به نانوایی می‌کشاند. اما رفتارهای تکانشی نیاز به مدیریت و کنترل دارد. این کتاب به ما کمک می‌کند که متوجه شویم کدامیک از رفتارهای تکانشی ما آزاردهنده است.»

درواقع در این کتاب، فردریک فانژه، استاد دانشگاه، مختصص علوم اعصاب و روانپزشک در سه بخش به نام‌های «رفتارهای شما تکانشی‌است یا ناخواسته و غیرارادی؟»، «درک تکانش‌گری» و «چگونه بر تکانش‌گری خود غلبه کنیم؟ با تمرین‌های عملی، به ما می ‏آموزد تا رفتارهای تکانشی و هیجانی را در زندگی‏مان مدیریت و کنترل کنیم.
 

جرات داشته باش

همچنین در معرفی کتاب «جرات داشته باش» نیز که توسط محیا احمدی‌پور ترجمه شده آمده است: «بسیاری از افرادی که اعتماد به نفس کافی نداشتند بعد از خواندن این اثر و عملی کردن راه‌حل‌های آن، اذعان داشتند که به‌خوبی توانستند اعتماد به نفسشان را دوباره به‌دست آورند. برخی دیگر اشاره کرده‌اند که با خواندن این کتاب، به مشکلاتشان در حوزه اعتماد به نفس پی برده‌اند. در مجموع می‌توان گفت دلایل موفقیت‌ آثار فردریک فانژه، نثر روان، ساده و ارائه راه‌حل‌های عملی و کاربردی است. درست برخلاف سایر آثار روانشناسی که بیشتر به شرح و توضیح مشکلات می‌پردازند و راه‌حل و توصیه‌های مناسبی برای درمان ارائه نمی‌دهند. بسیاری از روانپزشکان و روان‌درمانگران خواندن آثار او را به بیمارانشان توصیه می‌کنند.»

پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم: «چطور جرات داشته باشید؟ جرات و اعتماد به نفس انجام کاری، جرات صحبت کردن، جرات وجود داشتن، آیا به همین سادگی سا؟ تمام این‌ها به میزان اعتماد به نفسی که به خودمان داریم، بستگی دارند. با اعتماد به نفس همه چیز ممکن است. اما چطور اعتماد به نفس را افزایش دهیم؟ چه کار کنیم تا دیگر مدام به دنبال تائید دیگران نباشیم؟ طبیعی است که یک نسخه واحد برای همه افراد وجود ندارد و نمی‌توان با صدها بار نوشتن جمله «من قوی هستم» احساس قوی بودن کرد. نیاز به روشی علمی و کمک گرفتن از یک روان‌درمانگر داریم.»

جرأت داشته باش دومین اثر او است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ به چاپ رسید و تا سال ۲۰۰۸ تجدید چاپ شد. طبق نظر خوانندگان دلیل موفقیت این کتاب، ارائه راه‌حل‌های عملی و کاربردی است. از آنجایی که نویسنده این کتاب، یک روان‌درمانگر است به همین دلیل براساس تجربیاتی که از مراجعانش به‌دست آورده است، توانسته راه‌حل‌های کاربردی متنوعی را به خوانندگان این کتاب پیشنهاد کند. بسیاری از افرادی که اعتماد به نفس کافی نداشتند بعد از خواندن این اثر و عملی کردن راه‌حل‌های آن، اذعان داشتند که به‌خوبی توانستند اعتماد به نفسشان را دوباره به‌دست آورند. برخی دیگر اشاره کرده‌اند که با خواندن این کتاب، به مشکلاتشان در حوزه اعتماد به نفس پی برده‌اند. 

درواقع در این کتاب، فردریک فانژه، استاد دانشگاه، مختصص علوم اعصاب و روانپزشک در سه بخش به نام‌های «مکانیسم‌های اعتماد به نفس»، «منشاء کمبود اعتماد به نفس» و «درمان کمبود اعتماد به نفس» با تمرین‌های عملی، به ما می‌‏آموزد تا در برخورد با دیگران و اطرافیان اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم.


بیوگرافی نویسنده کتاب

دکتر فردریک فانژه زاده‌ ۱۱ آوریل ۱۹۵۵ در لیون است. او در سال ۱۹۸۳ در رشته عصب‌شناسی از دانشگاه لیون فارغ‌التحصیل شد و دو سال بعد از همان دانشگاه موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی شد. او فعالیتش را از سال ۱۹۹۲ با انتشار مقالات علمی متعدد در نشریه‌های بین‌المللی آغاز کرد و از سوی دیگر به روان‌درمانگری نیز روی آورد. او تاکنون بیش از ۲۰۰ کنفرانس و کارگاه در حوزه‌های مختلف از جمله درمان استرس، افسردگی و روان‌درمان‌گری برگزار کرده است.

وی همچنین در بسیاری از دانشگاهای فرانسه (دانشگاه لیون۱)، بلژیک و سوئیس مشغول تدریس است. دکتر فانژه اغلب به‌عنوان کارشناس و مشاور در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی فرانسه حضور دارد که برنامه‌های او با استقبال عموم مواجه شده‌اند. از برنامه‌های موفق او می‌توان به برنامه مجله سلامتی در شبکه فرانس۵ اشاره کرد که با محوریت درمان کمبود اعتماد به نفس در سال ۲۰۱۳ به روی آنتن رفت. او همچنین نگارنده کتاب‌های متعددی در حوزه روانشناسی با محوریت درمان اضطراب، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس و… است. 

در مجموع می‌توان گفت دلایل موفقیت‌ آثار فردریک فانژه، نثر روان، ساده و ارائه راه‌حل‌های عملی و کاربردی است. درست برخلاف سایر آثار روانشناسی که بیشتر به شرح و توضیح مشکلات می‌پردازند و راه‌حل و توصیه‌های مناسبی برای درمان ارائه نمی‌دهند. بسیاری از روانپزشکان و روان‌درمانگران خواندن آثار او را به بیمارانشان توصیه می‌کنند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 270617