پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
تاج‌القرآن؛ دعوت مومنان به صبر و پايداري

چاپ نخست کتاب «المومن في تفسير سورة المومن» (عربي) نوشته آيت‌الله سيدمرتضي حسيني نجومي به اهتمام ناصرالدين انصاري قمي از سوي موسسه بوستان منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، مؤلف در اين اثر که تفسير سوره مومن(غافر) است، به تفصيل درباره تفسير آيات اين سوره شريفه همراه با فضيلت سوره و ثواب قرائت آن، فوايد تاريخي، حديثي، کلامي و ادبي بحث کرده است.

سوره مومن، چهلمين سوره قرآن و در ادامه مطالب سوره زمر و نخستين سوره از حواميم و مطالب تاريخي نظير؛ داستان موسي و مومن آل فرعون است كه تنها در اين سوره از مومن آل فرعون سخن به ميان آمده و شايد به همين مناسبت نام اين سوره «مومن» است.

اين سوره بيشتر به تهديد كافران و دعوت به توحيد و آيات الهي و بطلان شرك و كفر و دعوت مومنان به صبر و پايداري در راه خداپرستي پرداخته است. اين سوره در «مكه» نازل شده و 85 آيه دارد.

محتواى سوره
سوره مومن نخستين سوره از «حواميم» است و محتواى آن را مى‌توان در شش بخش خلاصه كرد:

بـخش نخست: توجهى است به خداوند و قسمتى از اسما حسناى او، مخصوصا آن چه خوف و رجا را در دلها برمى‌انگيزد.

بخش دوم: تهديدهايى است نسبت به كافران جبار، پيرامون عذاب‌هاى اين جهان، و عذاب‌هاى قيامت با ذكر خصوصيات و جزئيات آن.

بـخـش سـوم: پـس از مطرح كردن داستان موسى(ع) و فرعون سخن را به مؤمن آل فرعون سوق مـى‌دهـد و بـخـش وسـيـعى از سوره را به شرح گفت‌وگوهاى اين مرد هوشمند شجاع با فرعونيان اختصاص مى‌دهد.

بـخـش چهارم: مساله توحيد و شرك را كه مهمترين مساله زندگى انسان‌هاست به ميان آورده ، و قسمتى از نشانه‌هاى توحيد و دلائل بطلان شرك را مطرح مى‌كند.

بخش پنجم: ضمن دعوت پيامبر(ص) به صبر و شكيبايى، خلاصه‌اى از آن چه در بخش‌هاى ديگر اين سوره آمده، با ذكر گوشه‌اى از نعمت‌هاى الهى‌، سوره را پايان مى‌دهد.

نـامـگـذارى سـوره بـه «مـومن» به خاطر بخشى است كه درباره مومن آل فرعون بيان مى‌كند، همان طور كه نامگذارى آن به «غافر» به خاطر آغاز سومين آيه آن است.

فضيلت تلاوت سوره:
در حديثى از امام صادق (ع) مى‌خوانيم : «سوره‌هاى حاميم، گل‌هاى قرآن است، خدا را سپاس گوييد و با حفظ و تلاوت اين سوره‌ها، او را شكر گذاريد، هربنده‌اى كه از خواب برخيزد و سوره‌هاى حاميم بخواند از دهانش (در قيامت) بوى عطر دل انگيزى بهتر از مشك و عنبر خارج مى‌شود، و خداوند خواننده اين سوره‌ها را رحمت مى‌كند و نيز همسايگان و دوستان و آشنايان و تـمـام يـاران نزديك و دور او را مشمول رحمت خويش قرار مى‌دهد، و در قيامت عرش و كرسى و فرشتگان مقرب خدا براى او استغفار مى كنند».

روشن است اين فضائل بزرگ، پيوندى با آن محتواى برجسته دارد، محتوايى كه هرگاه در زندگى انسان در بعد اعتقادى و عملى او پياده شود بدون شك مستحق اين فضائل عظيم است، و اگر در اين روايات سخن از تلاوت به ميان آمده، منظور تلاوتى است كه مقدمه‌اى براى ايمان و عمل باشد.

آية‌الله سيدمرتضي نجومي (1307 -1388 شمسي کرمانشاه)، يکي از استادان بزرگ هنر اسلامي (خط، نقاشي، تذهيب و تجليد) و سرآمد ثلث‌نويسان معاصر و از فقيهان و مفسران معروف، علوم اسلامي را در نجف اشرف از محضر آيات عظام؛ سيدمحسن حکيم، سيدعبدالاعلي سبزاواري و بيش از همه، ميرزا باقر زنجاني فراگرفت و به درجه اجتهاد نائل آمد. پس از پايان تحصيل، به زادگاهش بازگشت و به تدريش، تأليف و خدمات فراوان ديني و علمي پرداخت؛ در سال 1380 شمسي به عنوان يکي از چهره‌هاي ماندگار برگزيده شد.

مؤسسه بوستان کتاب، مجموعه آثار وي شامل الرسائل الفقيهة، الاجازة الکبيرة، الاستصحاب، فيض قلم، کيمياي هستي، سحر مبين، مونس جان (تفسير سوره يونس)، نسيم ايمان(تفسير سوره مومنون)، شميم کنعان (تفسير سوره رعد) و المومن في تفسير سورة المومن (كتاب حاضر) را منتشر كرده است.

همچنين از وي آثار خطي متعدد ديگري هم به جاي مانده که تاکنون چاپ نشده است.

چاپ نخست کتاب «المومن في تفسير سورة المومن» به زبان عربي در شمارگان 1200 نسخه، 252 صفحه و بهاي 58000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط