دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
نگاهي تحليلي به آثار پرفروش 2010 بريتانيا

اتحاديه ناشران بريتانيا با اعلام فهرست صد كتاب پرفروش سال 2010 ، پراستقبال‌ترين كتاب‌هاي سال اين كشور را معرفي كرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از سايت اين اتحاديه، با بررسي اين فهرست كه شامل اسامي هر كتاب و نويسنده آن، ناشر و نوع كتاب از نظر جلد كاغذي يا گالينگور است، مي‌توان به تيراژ فروش كتاب، قيمت هر جلد و سود هر جلد پي برد. به اين ترتيب بازار كتاب بريتانيا به صورتي شفاف در اختيار مخاطبان دور و نزديك آن قرار دارد.

در راس اين فهرست سه كتاب استيگ لارسن نويسنده فقيد سوئدي جاي دارد. «دختري با خالكوبي اژدها»، «دختري كه به لانه زنبورها لگد زد» و «دختري كه با آتش بازي كرد» به ترتيب مكان نخست تا سوم اين فهرست را به خود اختصاص داده اند. اين سه كتاب كه مجموعه «هزاره» استيگ لارسن را تشكيل مي‌دهند به وسيله انتشارات كرسيس منتشر شده‌اند. كتاب رتبه نخست با فروش يك ميليون و 156 هزار نسخه در مجموع فروشي معادل 6 ميليون و 177 هزار و 713 پوند را تجربه كرده است. كتاب دوم 995 هزار نسخه فروش به ارزش 5 ميليون و 125 هزار پوند را پشت سر گذاشته و از كتاب سوم 957 هزار نسخه به فروش رسيده است. اين كتاب با فروشي معادل 5 ميليون و 41 هزار پوند جايگاه سوم را اشغال كرده است. به اين ترتيب از سه اثر استيگ لارسن به تنهايي بيش از 3 ميليون نسخه در بازار كتاب بريتانيا به فروش رسيده است.

اما رديف چهارم اين فهرست به جيمي اوليور آشپز و نويسنده مشهور كتاب‌هاي آشپزي اختصاص دارد كه در مجموع 874 هزار و 546 نسخه از كتاب آشپزي اش را با عنوان «غذاهاي 30 دقيقه‌اي جيمي» به ارزش 11 ميليون و 297 هزار پوند به فروش رسانده است. قيمت هر جلد از اين كتاب هاي آشپزي 26 پوند است در حالي كه قيمت فروش كتاب‌هاي استيگ لارسن 99/7 پوند است. با اين حال اهميت كتاب آشپزي جيمي اوليور در اين است كه از سپتامبر 2010 (شهريور) در معرض فروش قرار گرفته و در ظرف 5 ماه اين جايگاه را به دست آورده است. اين در حالي است كه كتاب هاي استيگ لارسن به ترتيب از سال 2008، 2010 و 2009 وارد بازار شده‌اند و در سال 2010 همچنان به فروش خود ادامه داده‌اند.

مكان پنجم فهرست 100 كتاب پرفروش سال 2010 نيز از آن «دن براون» است كه با كتاب «نماد گمشده» 672 هزار نسخه فروش در سال 2010 را تجربه كرده و 2 ميليون و 854 هزار پوند فروش داشته است. اين كتاب جلد كاغذي از جولاي 2010 وارد بازار كتاب شد.

«استفاني مه‌ير» نيز پس از براون جاي دارد و با 3 جلد از چهارگانه اش چهار مكان بعدي را در تصرف خود گرفته است. خسوف، گرگ و ميش، گزارشي از زندگي كوتاه دوم بري تانر و ماه نو چهار كتاب او در اين فهرست هستند كه به ترتيب 511 ، 483، 474 و 471 هزار نسخه فروش را به ارزش 2 ميليون و 554 هزار پوند، 2 ميليون و 300 هزار پوند، 2 ميليون و 871 هزار پوند و 2 ميليون و 242 هزار پوند در كارنامه خود ثبت كرده است. در اين ميان «گزارشي از زندگي كوتاه دوم بري تانر» جلد پنجم يا مكملي بر اين چهارگانه است.

مكان دهم فهرست پرفروش ترين كتاب هاي بريتانيا از آن كتاب ركوردهاي گينس در سال 2010 است كه با فروش 421 هزار نسخه 4 ميليون پوند فروش داشته است.

«يك روز» اثر ديويد نيكولز و «كمك» اثر نويسنده آمريكايي كاترين استاكت در مكان‌هاي بعدي جاي دارند. «استخوان هاي دوست داشتني» اثر آليس سبالد در مكان سيزدهم ايستاده و مكان چهاردهم از آن «جودي پيكولت» با كتاب «تصوير عالي» است. «استفاني مه‌ير» با كتاب «برآمدن خورشيد» از مجموعه چهارجلدي گرگ و ميش مكان پانزدهم را نيز به خود اختصاص داده و در اين مكان 318هزار نسخه فروش را تجربه كرده است.

مكان شانزدهم به «اليزابت گيلبرت» اختصاص يافته كه با كتاب «بخور، دعا كن، عشق بورز» در فهرست هاي پرفروش سال حضور داشت.

نيگلا لاوسن با كتاب آشپزي اش با عنوان «آشپزخانه : دستور غذاهايي از قلب خانه» فروش 312 هزار نسخه‌اي را تجربه كرده است.
مكان هجدهم را نيز سوفي كينزلا با كتاب «دختر دهه بيستم» كسب كرده و هيلاري مانتل با كتاب «سالن گرگ» كه برنده سال پيش جايزه معتبر بوكر بود امسال در جايگاه نوزدهم قرار دارد . اين كتاب با جلد كاغذي از اوايل اسفند وارد بازار شد و در اين مدت 302 هزار نسخه از اين كتاب به فروش رسيد. در مكان بيستم نيز ميوي بينچي با كتاب بازگشت ژانويه جاي دارد.

چايلد لي نويسنده موفق سال پيش كه با كتاب «61 ساعت» جوايز مختلفي را گرفت در مكان 21 و استفن فراي با بيوگرافي‌اش با عنوان «وقايع نگاري فراي» كه در فهرست جوايز متعددي حضور داشت، پشت سر او جاي دارد. جيمي پترسون با آلكس كراس مكان 23 را به خود اختصاص داده است. سباستين فالكز نويسنده سرشناس يريتانيايي هم با كتاب «يك هفته در دسامبر» مكان 26 را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه توني بلر نخست وزير پيشين بريتانيا نيز با زندگينامه خودنوشتش در مكان 27 جاي دارد و در مجموع 261 هزار نسخه از كتابش را به فروش رسانده است. چايلد لي با كتاب ديگري با عنوان «فرداي رفته» يك بار ديگر در اين جدول حضور دارد و مكان 32 را اشغال كرده است. پاتريشيا كورنول جنايي نويس آمريكايي با كتاب «عامل اسكارپتا» در مكان 36 جاي دارد و جيمي پترسون با رمان ديگرش يعني «اعتراف هشتم» مكان 38 را به خود اختصاص داده است. يان رنكين با كتاب «تعريف ها» در مكان 43 ايستاده و جيمي پترسون بار ديگر با كتاب «لباس شنا» مكان 48 را اشغال كرده است.

جالب اين كه «هارپر لي» براي كتاب «كشتن مرغ مقلد» كه امسال پنجاهمين سال انتشارش بود، مكان 62 اين جدول را به خود اختصاص داده و موفق شده تا 162 هزار نسخه كتاب به فروش برساند. و تري پرچت با كتاب «مي خواهم نيمه شب را بپوشم» در مكان 63 ايستاده است.

باربارا كينگ سالور نويسنده آمريكايي برنده جايزه اورنج نيز با كتابش «خلاء» مكان 66 را به خود اختصاص داده است. از اين كتاب در مجموع 154 هزار نسخه به ارزش 954 هزار پوند در بازار بريتانيا به فروش رسيده است. اين در حالي است كه كورمك مك كارتي ديگر نويسنده آمريكايي با كتاب «جاده» در اين فهرست حضور دارد و شاهد فروش 154 هزار نسخه‌اي كتابش به ارزش 890 هزار پوند در بازار بريتانيا بوده است. اكران فيلمي با اقتباس از اين كتاب موجب استقبال دوباره از اثري شده است كه در سال 2006 منتشر شد.

«اي.اس. بيات» بانوي انگليسي نيز براي كتاب «كتاب بچه ها» كه در فهرست‌هاي مختلف سال حضور داشت مكان 81 جدول را به خود اختصاص داده است.

دانيل استيل ديگر نويسنده آمريكايي نيز براي كتاب «روزي در زمان» مكان 83 را اشغال كرده و در مجموع 140 هزار نسخه در بازار بريتانيا فروش كرده است. تري پرچت هم براي با كتاب «رمان ناديده دانشگاهي» مكان 84 را اشغال كرده است.

جيمي پترسون را مي توان بار ديگر با كتاب «دنبال عشقت برو» در مكان 88 صد كتاب پرفروش بريتانيا ديد. او با اين كتاب 132 هزار نسخه به ارزش 628 هزار پوند فروخته و مكان 93 را بار ديگر به خاطر تريلر آلكس راس اين بار با جلد كاغذي به خود اختصاص داده است. 125 هزار نسخه از اين كتاب نيز به فروش رسيده است.

اين در حالي است كه الكساندر مك كال اسميت نويسنده نامدار بريتانيايي نيز با كتاب «وقت چاي» در مكان 98 ايستاده است.

جالب اين كه مكان صدم پرفروش ترين كتاب‌هاي بريتانيا بار ديگر از آن استفاني مه‌ير نويسنده آمريكايي شده كه اين بار با كتاب «ميزبان» مكان صدم را به خود اختصاص داده است. اين كتاب كه ماه‌ها در فهرست پرفروش‌هاي نيويورك تايمز قرار داشت شاهد فروش 121 هزار نسخه به ارزش 654 هزار پوند تنها در سال 2010 در بازرا بريتانيا بوده است.

به اين ترتيب سه نام پرتكرار و پرفروش در بازار فروش بريتانيا مشاهده مي شود كه همگي از كشورهاي ديگر هستند:
استيگ لارسن سوئدي با سه گانه هزاره، در مجموع 438/109/3 نسخه به ارزش 354/344/16 پوند
استفاني مه ير نويسنده آمريكايي با 6 اثري كه تاكنون منتشر كرده در مجموع 818/379/2 نسخه به ارزش 471/804/13 پوند
جيمي پترسون نويسنده آمريكايي با 5 اثر در مجموع 822/933 نسخه به ارزش 543/568/4 پوند 

گزارشگر: مازيار معتمدي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها