چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
کاغذي يا الکترونیکی؟ مساله اين است!

اين يادداشت پيش از برگزاري نمايشگاه فرانكفورت نوشته شده است؛ اما نظر به اين‌كه اهميت موضوع، حتي پس از برگزاري نمايشگاه همچنان برجاست، آن را براي اطلاع شما خوانندگان محترم، منتشر مي‌كنيم. به بهانه‌ همين نوشته، همين جا از تمام ناشران و كارشناساني كه در زمينه‌ توليد و انتشار كتاب‌هاي الكترونيكي فعاليت مي‌كنند، مي‌خواهيم كه با بحث‌ها و اظهار نظر درباره‌ موضوع اين نوشته، به روشن شدن جوانب موضوع در ايران كمك كنند.

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا): نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت فعالیت خود در حالي آغاز مي‌كند كه بحث‌‌هاي جدي و مهمي بين ناشران دنيا بر سر تعيين قیمت کتاب‌هاي الکترونیکی وجود دارد؛ اين نمايشگاه كه بزرگ‌ترین و قديم‌ترین نمایشگاه كتاب جهان به شمار مي‌آيد، قطعاً به اين بحث بيش از پيش دامن خواهد زد.

«کتاب‌هاي الکترونیکی» بي‌ترديد محور توجه نمايشگاهي خواهد بود كه طي روزهاي 22 تا 26 مهرماه در فرانكفورت برپا خواهد بود كه مشاركت بیش از هفت هزار ناشر، از صد کشور كه تازه‌ترين دستاوردهاي خود را در صنعت نشر به معرض تماشا خواهند گذاشت، آن را به بزرگ‌ترین بازار کتاب جهان بدل كرده است.

پيش از آن‌كه این رویداد بزرگ فرهنگی آغاز شود، اختلاف عمیقي بین کارشناسان و ناشران پيرامون قیمت کتاب‌های الکترونیکی درگرفته است. كتاب‌هاي کاغذي چنان‌كه مي‌دانيم، به دليل هزینه‌های بالاي آماده‌سازي تولید و چاپ، اغلب گران‌قیمت‌اند؛ حال آن‌كه کتاب‌هاي الکترونیکی با هزینه‌اي به مراتب پايين‌تر از آن در اختيار مشتري قرار مي‌گيرند.

شركت سونی، كه چندين برنامه‌ و ابزار تازه براي مطالعه‌ کتاب‌هاي الکترونیکی عرضه كرده است، می‌گوید آشكار است كه دريافت متن كتاب از سوي مشتری در فضاي اينترنت و خواندن آن، ارزان‌تر از خرید یک كتاب و حمل آن تا خانه است.

در يك نظر سنجي كه مشتركاً توسط نشر «ويكلي» آمريكا و مجله‌ «باخ ريپورت» آلماني و بر اساس دريافت نظر 840 كارشناس صنعت نشر از كشورهاي مختلف جهان صورت گرفته است، نيمي از كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه در آغاز سال 2018 ميلادي، فروش كتاب‌هاي الكترونيكي، از همتایان كاغذي خود پيشي گيرد.

در اين نظر سنجي، 16 درصد از کارشناسان، هزینه‌ کتاب الکترونیکی را 30 درصد کم‌تر از نمونه‌هاي كاغذي مي‌دانند؛ در حالی که 19 درصد از آن‌ها معتقدند که هزینه‌های این کتاب‌ها معادل كتاب‌هاي كاغذي و حتي فراتر از آن مي‌رود؛ چرا كه هزينه‌هاي ديگري در كار وجود دارد.

برخی از ناشران نيز، خصوصاًً در آمریکا و بریتانیا، به فروش قسطي كتاب‌هاي الكترونيكي مي‌انديشند كه به آن‌ها امكان مي‌دهد در ازاي پول اندك ناشي از فروش نقدي، روشي مؤثر براي گردش مالي خود اتخاذ كنند.

ارائه دستگاه‌ كتابخوان از سوي شركت آمازون در روز 26 مهر، از نشانه‌هاي افزايش علاقه‌مندي خوانندگان به استفاده از كتاب‌هاي الكترونيكي است. اين شركت فعال در فروش كتاب، دستگاه كتابخوان خود «كيندل» را هم‌زمان در بيش از 100 كشور دنيا عرضه خواهد كرد كه قيمت اوليه آن279 دلار تعيين شده است. اين دستگاه، که در نگاه اول شبیه به تلفن همراه به نظر مي‌رسد، در آغاز تنها كتاب‌هايي را مي‌خواند كه به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند.

شرکت «فورستر» در پژوهشي كه هفته‌ گذشته منتشر شد، پیش‌بینی كرد در طول سال آينده ميلادي، سه ميليون دستگاه ويژه‌ قرائت کتاب الکترونیکی به فروش برود؛ در حالي تا پيش از اين تصور مي‌شد اين رقم از دو ميليون دستگاه تجاوز نكند.

جالب آن‌که، نظرسنجی انجام شده توسط «ويكلي» نشان داد که تنها 22 درصد از متخصصان شرکت‌كننده در نظر سنجی‌ها، از اروپا، آمريكا، آسيا و آمریکاي لاتین از دستگاه‌هاي ويژه قرائت کتاب الکترونیکي بهره مي‌برند. سردبیر مجله «بوخ ريپورت»، توماس ويل‌كينج نيز خاطر نشان مي‌كند: «اين بخش، هنوز منتظر راهبردهايي است كه آن را به كسب سود از محتواهای الکترونیکي قادر سازد.»

صنعت نشر اكنون به کتاب الکترونیکی به چشم يك فرصت مي‌نگرد، نه يك تهدید‌، آن‌گونه كه پيش از اين تصور مي‌كرد. در اين نظرسنجی اشاره شده است که صنعت نشر، خصوصاً با توجه به رکود اقتصادی جاری، كوشش بیشتری را براي گسترش کتاب‌هاي الکترونیکی در مقايسه با فروش كتاب‌هاي كاغذي، به كار خواهد بست.

برگزار کنندگان نمايشگاه معتقدند كه صنعت نشر اروپا، از ركود اقتصادی حاكم بر اين قاره، تأثير قابل توجهی نخواهد پذيرفت. از اين رو انتظار می‌رود که این نمایشگاه بتواند قريب به 300 هزار بازدیدکننده، تقريباً چيزي برابر بازديدگنندگان سال گذشته را به خود جلب كند.

این نمايشگاه، بزرگ‌ترین بازار سالانه‌ فروش كتاب را در آلمان رقم مي‌زند و مي‌كوشد توجه ده‌ها هزار نفر از خوانندگان آلمانی زبان را به سوي خود جلب كند.
منبع: http://www.fikr.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط