سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کفش‌ها چگونه طراحی می‌شوند؟

نجمه هاشمی در کتاب مبانی هنرهای تجسمی در طراحی کفش، تلاش در آموزش مبانی هنرهای تجسمی همراه با تطبیق و کاربرد آن در طراحی کفش داشته است. وی در هر فصل مخاطبان را با یکی از عناصر بصری کاملاً آشنا کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) زبان هنرهای تجسمی به انسان علاقه‌مند نوعی توانایی می‌دهد که تمام پدیده‌های بصری را از طبیعی و مصنوعی بهتر و کامل‌تر ببیند و آثار هنری را دقیق‌تر بفهمد و پیام‌های آن را درک کند. خلق هر اثر هنری بازتاب احساس‌ها و ادراک‌های انسان هنرمند از محیط پیرامون و زمینه‌های مورد علاقه‌اش است. در واقع هر موضوع را که انسان بررسی می‌کند -خواه بسیار کوچک باشد؛ مانند اجزای اتم و خواه بسیار بزرگ باشد؛ مانند افلاک و کهکشان‌ها- هرکدام جنبه‌های مختلف حواس و شناخت او را بیان می‌کنند.
 
 
حال از آنجایی که صنعت کفش یکی از معدود صنایع زنده و پویایی کشور ماست و همچنین صنعتی با پیشینه قوی و ستودنی و با شرایط رو به جلو و در حال پیشرفت است، بزرگان این صنعت از دهه‌های گذشته بر این شدند تا آموزش را از حالت سینه‌به‌سینه خارج کرده و آن را برای همگان در دسترس قرار دهند. در واقع در تمام این سال‌ها بزرگوارانی بودند که سکاندار آموزش هنر صنعت کفش به شمار می‌رفتند.
 
 
از این رو کتاب «مبانی هنرهای تجسمی در طراحی کفش» نوشته نجمه هاشمی حاصل ماه‌ها تلاش برای پاسخ به نیاز دانستن در زمینه آموزش طراحی کفش است. وی معتقد است؛ وقتی که سخن از طراحی کفش به میان می‌آید، بسیاری به اشتباه آن را با مدل‌گیری یکی می‌پندارند؛ در صورتی که طراحی کفش در تمام دنیا شاخه جداگانه بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است؛ هرچند در ایران در زمینه مدل گیری و تولید کفش پیشرفت‌های زیادی حاصل شده اما با نگاهی به مدل‌ها نیاز به آموزش در بخش طراحی کاملا احساس می‌شود.
 
نجمه هاشمی در بخش یادداشت نویسنده آورده است؛ «با درنظرگرفتن اهمیت مبانی هنرهای تجسمی تصمیم گرفتم با این درس شروع کنم؛ زیرا این مبحث در سراسر دنیا و در هر رشته هنری درسی پایه‌ای است که قبل از درس‌های دیگر تدریس می‌شود در این درس ما اصول دیدن آگاهانه را یاد می‌گیریم. دیدن آگاهانه شامل یادگیری سواد بصری است که مانند سواد کلامی دارای الفبای خاص خود است. تمام هنرهایی که قصد ایجاد ارتباط بصری را دارند، به نوعی از این عناصر بهره‌مندند.»
 
وی در این اثر تلاش در آموزش مبانی هنرهای تجسمی همراه با تطبیق توزیع و کاربرد آن در طراحی کفش داشته است. بنابراین در هر فصل مخاطبان را با یکی از عناصر بصری کاملاً آشنا کرده سپس نمونه‌های متنوع و موفق از بکارگیری این عناصر در طراحی‌های عالی‌ترین برندهای دنیا را بررسی کرده است. برخی طرح‌های کفش‌های به‌کاررفته در این کتاب از نمونه کارهای مولف بوده که با یادگیری اصول مطرح‌شده در این کتاب طراحی شده است و برخی دیگر آثار طراحان بزرگ دنیا بوده و گاه آنها را دوباره به شکل خطی برای چاپ در این کتاب اجرا کرده است.
 
حسنا صفار، ایده‌پردازی و مدرس طراحی کفش در یادداشتی در این کتاب آورده است؛ «برای من این کتاب بسیار راهگشاست؛ چراکه دانشجویان و هنر-صنعت‌آموزان پس از این منبع مستند قابل دسترسی را در اختیار خواهند داشت که بررسی آنالیزی طرح‌های جهانی را به مراتب معنی‌دارتر خواهد کرد و همچنین کار برای مدرس بسیار روان‌تر و راحت‌تر خواهد شد. در حقیقت نویسنده در این اثر با دقت و درایت کافی عناوین و سرفصل‌هایی را مدنظر قرار داده‌اند که سال‌ها تدریس شده؛ بدون آنکه منبع مستندی از آن در کشور وجود داشته باشد؛ تکنیک سرفصل‌های اصلی و زیر فصل‌ها به طور کامل و پیوسته مطرح بررسی و نتیجه‌گیری شده‌اند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها