چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
آشنایی با شیوه‌های کاربردی مدیریت چگونه میسر می‌شود؟

در این مقاله به چند کتاب که به راهنمایی مدیران اختصاص دارد و با زبانی ساده نوشته شده است را به شما معرفی می‌کنیم به امید آنکه راهنما و یاری‌دهنده شما عزیزان باشد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ هر کسب و کاری در هر جامعه‌ای شیوه و روش‌های منحصر خودش را می‌طلبد. اما بعضی شیوه‌ها در تجارت و کسب و کار در تمام دنیا به اثبات رسیده‌اند. مانند شیوه اداره کردن مدیران موفق یا بعضی روش‌های کارآفرینی. همچنین خلق کسب و کارهای نو به نام استارتاپ‌ که شناخت و آگاهی از موارد بسیار مهم و کاربردی  در پیشرفت آن به شمار می‌رود. در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده که مدیران موفق علاوه بر اقتدار در رهبری گروه، دارای نیروهای انسانی خلاق و با انگیزه هم هستند. این موارد خود به خود به وجود نمی‌آیند. یک مدیر موفق به عملکرد کارمندانش توجه دارد و آنان را با اهداف سازمان یا شرکت آشنا می‌کند. در بیشتر مواقع این مدیران سعی می‌کنند، افراد را از شغلشان راضی نگه دارند. در همین راستا کارمند هم با انگیزه و کوشش خود در ارتباط با مشتری به ارتقای گروه یا سازمان کمک می‌کند. در نظر داشته باشیم، مدیریت با کیفیت در دنیای امروز کار بسیار سخت و مشکلی است. زیرا با بهره‌وری از تکنولوژی هر روز رقیبان تازه‌ای وارد عرصه کسب و کار می‌شوند. اولین لازمه مدیر موفق بودن داشتن آگاهی لازم و دانستن اصول کاربردی است؛ به همین سبب چند کتاب که به راهنمایی مدیران اختصاص دارد و با زبانی ساده نوشته شده است را به شما معرفی می‌کنیم به امید آنکه راهنما و یاری دهنده شما عزیزان باشد.
 
درباره کتاب «از خوب به عالی» بیشتر بخوانیم:
Good to Great
کتاب از خوب به عالی نوشته جیم کالینز نویسنده و سخنران انگیزشی آمریکایی است. کالینز تحصیلاتش را در رشته مدیریت و ریاضی در دانشگاه استنفورد به پایان ‌رساند و از دانشگاه کلرادو دکترای افتخاری دریافت کرده است. او درکتابش  تجربیات سالها تجارت را برای خواننده بازگو می‌کند. کتاب «از خوب به عالی، چرا برخی شرکت‌ها جهش می‌کنند و بعضی‌های دیگر نه» با نام اصلی Good to Great: Why Some Companies Make the Leap...and Others Don't  در اکتبر سال 2001 منتشر شده است. از همان زمان مورد توجه بسیاری از مدیران و سرمایه‌گذاران قرار گرفت و به زبان‌های مختلفی در دنیا ترجمه شد. کتاب «از خوب به عالی» دارای نه فصل است که با مدارک علمی عوامل مهم در رشد و پیشرفت مدیریت را بررسی می‌کند. اصولی که کالینز در کتاب ارائه می‌دهد برای همه افراد مفید و قابل استفاده است. افرادی هم که مدیر نیستند اما قصد دارند در آینده پیشرفت کنند؛ با راه و روش مدیریت و چگونگی آن آشنا می‌شوند.

 درباره کتاب «قدرت خلق کسب و کار نوپا» بیشتر بدانیم:
The lean startup
اگر می‌خواهید موسسه یا شرکتی تأسیس کنید؛ کتاب قدرت خلق کسب و کار نوپا نوشته «اریک ریس» شما را راهنمایی می‌کند. «اریک ریس» با معرفی استارتاپ و شناساندن آن به افراد پایه‌ و اساس پیروزی در این مسیر را برای خواننده شرح می‌دهد. کتاب «قدرت خلق کسب و کار نوپا» سعی کرده خواننده را با شیوه‌ای نو و تازه آشنا کند. در استارتاپ‌ها استفاده از دانش و به خصوص خلاقیت افراد نقش مهمی دارد. اما اینکه چطور بتوان از خلاقیت بهره‌برداری کرد و موفق بود در پیشرفت‌های امروز کاری مهم و سخت تلقی می‌شود. گاهی کارآفرین در مواجه با این مشکلات دچار سردرگمی می‌شود. آگاهی و دانش در این موارد کمک بسیاری به کارآفرین می‌کند. کتاب «قدرت خلق کسب و کار نوپا» اصول کارآفرینی و چگونگی مدیریت آن را بیان می‌کند. «اریک ریس» با بیان تجربه‌هایش می‌کوشد به خواننده نشان دهد هر کسب و کاری شیوه منحصر و اصول خود را دارد. بنابراین باید در مسیر صحیح همان تجارت و کسب و کار حرکت کرد تا موفقیت و پیروزی به دست آید.

درباره کتاب «چگونه یک مدیر عالی باشیم» بیشتر بدانیم:
How to Be a Great Boss
کتاب چگونه یک مدیر عالی باشیم را «جینو ویکمن» نوشته است. او بنیانگذار EOS Worldwide  در آمریکاست. کتاب در رابطه با مدیریت و شرایط لازم برای مدیر ماندن در 10 فصل نوشته شده است. هر کدام از فصل‌ها هم به قسمت‌های کوچکتری تقسیم می‌شود. در بخشی از کتاب ویکمن تمریناتی برای مدیریت پروژه و مدیریت شرکت ارائه کرده است. در کتاب حاضر یکی از موارد مدیر موفق را داشتن کارمند موفق ذکر می‌کند. در واقع ویکمن در«چگونه یک مدیر عالی باشیم» کیفیت بالای یک مجموعه را داشتن کارمندان خوب و با انگیزه می‌داند. کارمندان نقش مهمی در کیفیت شرکت‌ها دارند، بنابراین بهتر است مدیران در انتخاب کارمند و بالا نگه‌داشتن انگیزه آنها تلاش کافی داشته باشند. قابل ذکر است: کتاب ابزارهایی معرفی می‌کند که تاکنون توسط بیش از 30000 مدیر در صنایع مختلف استفاده شده است و کارآمدی آن به اثبات رسیده است.

درباره کتاب «استراتژی خوب، استراتژی بد» بیشتر بدانیم:
Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters
«ریچارد روملت» نویسنده آمریکایی است که در دانشکده تجارت دانشگاه کالیفرنیا تدریس می‌کند. او را یکی از بنیان‌گذاران انجمن مدیریت استراتژیک می‌شناسند. روملت در کتاب «استراتژی خوب/ استراتژی بد» می‌کوشد موانع و چالش‌های مدیریت را برای خواننده بیان کند. او با بهره‌گیری از مدیریت‌های مختلف در مقاطع گوناگون چشم‌اندازی برای مخاطبان طرح‌ریزی می‌کند. در قسمتی از کتاب می‌نویسد: «استراتژی خوب نه یک قانون بلکه یک استثناست و این، مشکلی روبه رشد است. رهبران سازمانی، بیشتر و بیشتر می‌گویند که استراتژی دارند، اما این‌گونه نیست. در عوض، آنها طرفدار چیزی هستند که من آن را استراتژی بد می‌خوانم. استراتژی بد، قدرت انتخاب و تمرکز را نادیده می‌گیرد، در عوض در تلاش است تا جمع کثیری از تقاضا‌ها و علایق گیج کننده را با یکدیگر تطبیق دهد.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها