دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
راهنمایی جامع برای آغاز سبک زندگی کتوژنیک

کتاب «زندگی به شیوه کتویی» نوشته جاش آکس، راهنمای جامعی برای آغاز سبک زندگی کتوژنیک یا همان رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالاست که فواید بسیاری برای سلامتی دارد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رژیم کِتوژنیک یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالاست. تأثیر این رژیم در کاهش وزن و بهبود سلامتی، در بیش از 20 مطالعه‌ مختلف اثبات شده است. ممکن است رژیم کتوژنیک در بهبود بعضی از بیماری ها مانند دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر نیز مفید باشد. این رژیم، تشابهات زیادی با رژیم کم کربوهیدرات و رژیم اتکینز دارد (رژیم اتکینز یک رژیم لاغری سریع است). این رژیم لاغری با کاهش شدید کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی همراه است. نتیجه‌ این امر، ایجاد یک حالت متابولیکی در بدن به نام «کِتوز» است.
 
با ایجاد حالت کتوزی، توانایی بدن برای چربی‌سوزی و تأمین انرژی، به‌طور فوق‌العاده‌ای افزایش می‌یابد. رژیم کتو، باعث می‌شود که چربی‌ها در کبد به «کِتون‌» تبدیل شوند. این رژیم غذایی، موجب کاهش قند خون و سطح انسولین می‌شود. این امر به‌همراه افزایش کتون‌ها، فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد.
 
کتاب «زندگی به شیوه کتویی» اثر جاش آکس با ترجمه ندا زمانی، در چهار بخش با عنوان‌های «آشنایی با رژیم کتوژنیک»، «چگونه رژیم کتوژنیک بیماری‌ها را بهبود می‌بخشد»، «برنامه کتوژنیک مخصوص شما» و «غذا خوردن در رژیم کتوژنیک» موضوعاتی همچون رژیم غذایی موثر، مزایای رژیم کتوژنیک، راهنمای کاربردی برای رژیم کتوژنیک، مکمل‌های فوق‌العاده کتوژنیک، تاکتیک‌های سبک زندگی کتوژنیک، متابولیسم متحول‌کننده کتوژنیک، مغز در حالت کتوژنیک، کتوژنیک قاتل سرطان و دستورهای غذایی رژیم کتوژنیک را مطرح و بررسی می‌کند.

 
لزوم مصرف انواع چربی‌های سالم 
«اکنون می‌دانیم که چربی سالم در رژیم غذایی، فواید بسیاری به همراه دارد و رویکرد من در رژیم کتوژنیک، فقط شامل اکثر چربی‌های سرشار از مواد مغذی موجود است. به‌عنوان مثال، رژیم کتوژنیک، مانند رژیم‌های غذایی نیاکان‌مان، فاقد روغن هیدروژنه است و دلیل آن نیز این است که در هنگام فرآوری، این روغن‌ها دچار تغییرات ساختاری شده و اکسید می‌شوند و روغن‌های اکسیدشده، منجر به ایجاد التهاب در بدن می‌شوند. تمام چربی‌های سالم موجود در برنامه رژیم کتوژنیک از مغذی‌ترین منابع تأمین می‌شوند و بسیاری از آن‌ها با سایر ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی محلول در چربی فوق‌العاده سالم، همراه هستند. به همان اندازه که خوردن انواع سبزیجات بسیار مفید است، چراکه مجموعه‌ای از مواد فیتوشیمایی گیاهی و مواد مغذی را دریافت می‌کنید، مصرف انواع مختلف چربی‌های سالم نیز مهم است، زیرا انواعی از مزایای مختلف را به شما ارائه می‌دهند.»

 
تغییر منبع سوخت بدن از کربوهیدرات‌ به چربی
«چرا رژیم کتوژنیک تنها برنامه غذایی است که منبع سوخت بدن را از کربوهیدرات‌ به چربی تغییر می‌دهد و به سختی می‌توان تأثیرات مفید همین یک تغییر را تخمین زد؟ استفاده از چربی به‌عنوان سوخت شما را لاغرتر و سالم‌تر می‌کند و یک آفت سلامتی تازه شناخته‌شده را که به سرعت در حال تبدیل شدن به اپیدمی چاقی جدید است، برطرف می‌کند که اصطلاحا چربی بیش از حد نامیده می‌شود، وضعیتی که در آن اگرچه وزن‌تان طبیعی است، اما بدن‌تان به‌طور نامتناسبی از چربی تشکیل شده و برخلاف آن، استخوان و بافت ماهیچه‌ای ضعیفی دارید... حتی اگر نیازی به کاهش وزن نداشته باشید، احتمال زیادی وجود دارد که دارای چربی بدنی بیش از حد باشید، یک خطر پنهان است که می‌تواند به‌طور خاموش و آهسته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان، دیابت، آرتروز، نقرس، بیماری‌های ریه و تنگی‌نفس در خواب را افزایش دهد.... وجود چنین مواردی است که رژیم کتوژنیک با مشخصات بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب را به‌طور کامل از هر مورد دیگری که تاکنون امتحان کرده‌اید، جدا می‌کند، چراکه ممکن است زندگی‌تان را نیز تغییر دهد.»

نخستین چاپ کتاب «زندگی به شیوه کتویی» در 449 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 120 هزار تومان از سوی انتشارات پادینا راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها