سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
انرژیِ پاکِ خورشید و ماه در خدمت آسایش بشر

انرژی باد، خورشید، زیست‌توده، زمین‌گرمایی و جاذبه ماه، چند گونه از انرژی‌های نو هستند که بشر امروزی از آن‌ها برای مصارف مختلف بهره‌ می‌گیرد؛ انرژی‌هایی پاک و تجدیدپذیر که تمام نمی‌شوند و محیط زیست را نیز با خطر آلودگی مواجه نمی‌کنند.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انرژی‌های تجدیدپذیر شامل منابع متنوع و مختلفی بوده که از انرژی‌های طبیعی و قابل دسترس به‌وجود می‌آیند. این انرژی‌ها صورتی آرمانی ندارند، اما استفاده از آن‌ها موجب کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و اشتغال‌زایی شده و میزان آلایندگی محیط زیست را نیز کاهش می‌دهد. چشم‌انداز استفاده از این انرژی در کشور ما نیز همانند سایر کشورهای توسعه‌یافته از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بوده، به‌گونه‌ای که دولت در برنامه پنجم توسعه، برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه صورت داده است. لذا با توجه به سیاست‌های جهانی، توسعه این انرژی‌ها در کشور ما، به منظور حل مشکلات و ایجاد اشتغال، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بررسی‌های صورت‌گرفته در این رابطه حاکی از این بوده که توسعه استفاده از انرژی‌های نو می‌تواند نقش به‌سزایی در افزایش درجه امنیت سیستم انرژی کشور ایفا کند.
 
کتاب «انرژی و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی» تألیف مهندس مجتبی اتابکی پاسدار، ضمن معرفی انواع انرژی‌های نو ازجمله انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زیست‌توده، انرژی زمین‌گرمایی و انرژی جاذبه ماه، به بررسی میزان سهم کشور از این انرژی‌‌ها، توسعه تکنولوژی‌های روز انرژی‌های تجدیدپذیر و تأثیر آن در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، راهکارها و راهبردها در کشور می‌پردازد.


 
انرژی خورشیدی، منبعی پایان‌ناپذیر
«یکی از منابع انرژی پایان‌ناپذیر، خورشید است. انرژی‌هایی که زمین از خورشید دریافت می‌کند، بسیار زیاد است. در هر ثانیه، هر متر مربع زمین، حدود 1367 ژول انرژی از خورشید دریافت می‌کند. بخشی از انرژی خورشید صرف گرم کردن زمین و اجسام روی آن می‌شود. بخش دیگری برای فتوسنتز در گیاهان استفاده می‌شود. یکی از راه‌های بهره‌گیری از این انرژی، آ‌بگرم‌کن‌های با دمای کم است که می‌توان از آن‌ها در منزل استفاده کرد. همچنین می‌توان انرژی خورشیدی را به انرژی‌ الکتریکی تبدیل کرد و از برق حاصل برای کلیه مصارف خانگی و صنعتی بهره گرفت.
 
انرژی خورشیدی، شامل دو جنبه انرژی گرمایی و انرژی نورانی می‌باشد. از جنبه نورانی انرژی خورشیدی به وسیله سیستم‌های فتوولتائیک در مقیاس‌های بزرگ و کوچک، برق تولید می‌شود و از جنبه گرمایی انرژی خورشید در مقیاس بزرگ نیروگاهی به منظور تولید برق و در مقیاس کوچک به منظور تأمین گرمایش به شکل آبگرم‌کن و اجاق خورشیدی استفاده می‌شود.»


تولید انرژی پاک با استفاده از جاذبه ماه
«کره ماه نیز یکی از منابع انرژی تجدیدپذیرِ قابل‌توجه بوده، لیکن کمتر از انرژی خورشیدی به آن توجه شده است. بااین‌حال، سابقه بهره‌برداری از انرژی ماه به اوایل قرن دوازدهم میلادی می‌رسد که کشورهای انگلستان، فرانسه و اسپانیا نیز در این زمینه پیشرو می‌باشند. جاذبه ماه به‌عنوان منبع انرژی قابل استفاده این ستاره نورانی بوده که جزر و مد را پدید می‌آورد. ماه موجب حرکت آب و تولید انرژی می‌شود. با توجه به قدمت بهره‌برداری از این انرژی، استفاده از آن در کشور ما هنوز چندان گسترش نیافته که علت این امر را می‌توان در هزینه‌بر بودن آن جستجو نمود، به‌ویژه آنکه احداث تجهیزات عظیم و توربین‌های بزرگ باید در آب شور انجام گیرد که خود کاری بس دشوار می‌باشد و عمر وسایل و تجهیزات را نیز کاهش می‌دهد.
 
مهم‌ترین ویژگی سواحلی که می‌توان از آن‌ها انرژی جزر و مدی به‌دست آورد، اختلاف ارتفاع آب در کشند بالا و کشند پایین بوده که در بعضی سواحل خلیج ‌فارس و دریای عمان به پنج متر نیز می‌رسد. اما این ویژگی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید وضعیت جغرافیایی ساحل نیز برای احداث نیروگاه جزر و مدی محل مناسبی باشد که چنین مکان‌هایی در همه‌جا یافت نمی‌شود. تاکنون فقط 20 سایت در سراسر جهان به‌عنوان ایستگاه‌های انرژی جزر و مدی، شناخته شده‌اند. محققان تخمین زده‌اند در حال حاضر می‌توان 2 تا 3 هزار میلیون مگاوات ساعت از جزر و مد در سایت‌های گوناگون انرژی به‌دست آورد.»
 
نخستین چاپ کتاب «انرژی و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی» در 129 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 50 هزار تومان از سوی انتشارات «دانش‌پژوهان شریف‌یار» راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها