یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
انتشار سه دفتر شعر از محمدرضا تقوی‌فرد

«باغ‌چرانی»، «نی‌قلم» و «با بی من» اثر محمدرضا تقوی‌فرد از سوی گروه فرهنگ و ادب انتشارات «هم قلم» راهی بازار کتاب شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ ادبیات مادر هنرهاست و شعر یکی از پیچیده‌ترین ساختارهای ادبی است که سابقه طولانی در تاریخ ادبیات ایران و جهان دارد. شعر فارسی تا پیش از نیما یوشیج با ترکیب موزون همراه با ردیف و قافیه شناخته می‌شد و پس از بروز و ظهور شعر نو درهای تازه‌ای به روی ادبایت و شعر فارسی باز شد.

شاید بتوان امکان ترجمه آسان‌تر شعر نو را جزو مزیت‌های این نوع شعر دانست ولی مهم‌تر از آن امکان گسترش مفاهیم موجز و مؤثر در قالب واژه‌های زیباست که باعث جذابیت شعر نو در میان مخاطبان به‌خصوص نسل جوان شده است.

در این میان نکته قابل تأمل اینجاست که شاعران جوان و حتی پیشکسوتان شعر عصر حاضر در بسیاری از موارد پس از چاپ یکی دو اثر از ادامه کار باز ایستاده و به نوعی به شاعران تک کتاب تبدیل می‌شوند که این امر نیازمند واکاوی دقیق و حساب شده‌ای است تا تعلت‌های این پدیده به خوبی شناسایی شده و با اتخاذ مشخص، این مشکل حل شود.

شاید علت‌هایی چون اقتصاد نشر، ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی، رعایت نکردن اصول زیبایی‌شناسی در تهیه و تدوین کتاب، رویکردهای اجتماعی نسبت به مقوله شعر به خصوص در مورد شاعران شناخته نشده یا کمتر شناخته شده و دلایل دیگری از این قبیل را بتوان به‌عنوان پیش‌فرض‌های این پدیده فرهنگی در نظر گرفته و در پژوهش‌ها و رساله‌ها به آن‌ها پرداخت. نشر هم قلم مفتخر خواهد بود در صورت دست‌یابی به چنین آثاری، با کمال میل و شوق آنها را منتشر نماید تا شاید راهگشای فرهنگ و ادب امروز و آینده این مرز و بوم باشد.
به هر ترتیب ما برآنیم تا به انتشار آثار ارزشمند شاعران و ادیبان کشورمان پرداخته و در این راستا کارگروهی را نیز در نشر «هم قلم» تعیین نموده‌ایم که به این مهم می‌پردازد.

گروه فرهنگ و ادب انتشارات «هم قلم» بر آن است تا برنامه‌های خود را همچنان با قدرت و پرتوان به پیش برده و سهمی هرچند کوچک در بروز و ظهور استعدادهای فرهنگی و ادبی کشورمان ایران داشته باشد.‌

امید است با انتشار آثار فاخر و ارزشمند شاعران و ادبای معاصر بتوانیم اشعار، داستان‌های کوتاه و بلند، نمایشنامه، فیلمنامه و ... را به بازار نشر بفرستیم و بخشی از نیازهای فرهنگی و ادبی جامعه امروز و فردا را پاسخگو باشیم.
 

باغ چرانی
مقدمه نویسنده:
«باغ چرانی» عبور معنی‌دار من در پایان رهیافت شعری است که «با بی من» نام گرفت و به انتشار سپرده شد تا جریان بیابد، رشد کند و به دست خواننده هوشمند و شعر دوست به تکامل برسد.

باغ چرانی که در تنهایی نسیم و نزدیک‌تر از پندارهای پاییز برای سقوط برگ، برابر اصل می‌شود و در یک اتفاق گره می‌خورد به ساقه‌های پیچیده بر ادراک علف، بالای گل دسته دعا، آنجا که گلها همیشه به باغبان لبخند می‌زنند در بی‌بندوباری شاخه‌هایی که آب در ریشه می‌شویند و داسنته‌تر ز دانه که در دام می‌خزد روی آتش خاکستر گم کرده‌ای در گمراهی آفتاب برای حرف «پ» هم پاسداری می‌کند.
در همین نزدیکی و زیر سایه آفتاب، تنها به بهانه نان. دندان‌های یکی در میان طمع تیز می‌شود و درد مشترک چون همسایه روشنی برای جشن آسمانی یک زمین آلوده از ابر و آب دعوت نامه‌ای می‌گیرد که تنها قصه تکراری زندگی نیست.
 
بخشی از کتاب:
آرزوهای بزرگ
می‌ماند
زیر آوار خوشبختی
پیش از یک فراخوان خوش حساب
پیچیده در گوش‌های باد
پژواک تک صدای گم شده
کوتاه آمده از آسمان
تا غرور کوه
کتاب «باغ ‌چرانی» اثر محمدرضا تقوی‌فرد در 120 صفحه به بهای 13هزار تومان با شمارگان 5000 نسخه توسط انتشارات هم قلم در اسفندماه 1399 راهی بازار کتاب شد.


«با بی من»
مقدمه نویسنده:
وقتی چیزی با من یا بی من معرفی می‌شود، یعنی اصالت به من داده شده است و بدین ترتیب من هستم و آنچه که با یا بی من معنی پیدا می‌کند وابسته به من است. این یک تعبیر فلسفی با سبک و سیاق دکارت و پس از اوست که سالها در لابه‌لای جملات سنگین فلسفه با آن روبه‌رو می‌شویم و سعی می‌کنیم تا مفهوم دقیق آن را فهمیده و بفهمانیم.
اما با بی من این دفتر با آچه در چند سطر اول مقدمه به آن اشاره شد فرق اساسی دارد. در این مجموعه وصف دیگری از من به میان می‌آید. من یکه در ظرف سه بعدی دنیا زیستی دست به قلم برده و از موجودیت فردی و اجتماعی خوی می‌نویسید. مظروفی که ظرف را با همین شکل و شمایلش، البته روبه‌ پیشرفت، می‌بیند و اقرار می‌کند که روزی مظروف قالب تهی کرده و ظرف می‌ماند و مظروفان دیگر که خواه یا ناخواه و دانسته یا ندانسته، چند صباحی در این دنیا جولان خواهند داد و باز با همان افعال قیدگونه خواستن و دانستن، اینجا را ترک و به جای دیگری که اینجا نیست خواهند رفت.
 
بخشی از کتاب:
عشق
تنها قربانی یک روز
بارانی
برای باریدن احساس
سبز
بر سر علف
آغاز رویش ریشه
در استخوان مغز
فهم پله‌ها از بلندای زندگی
 
کتاب «با بی من» اثر محمدرضا تقوی‌فرد در 120 صفحه به بهای 13 هزار تومان با شمارگان 5000 نسخه توسط انتشارات هم قلم در اسفندماه 1399 راهی بازار کتاب شد.



نی قلم
مقدمه نویسنده:
«نی قلم» سرفصل آشنایی من و توست، آنجا که من با خوانش تو احترام می‌گذارم و آن را می‌ستایم و تو نظر من را می‌خواهی تنها برای تایید آنچه می‌خوانی. قلم پیش از این رقصیده است و ردپای آن بر روی شنزار طوفانی بی‌شباهت به نقاشی موج بر روی سطح ذهن نیست.
این اشعار در پی «با بی من» و «باغ چرانی» متولد شده و در ادامه راهی پدید آمده است که پیش‌تر از آن گفته‌ام و احتمالاً شما نیز خوانده‌اید.
در این دفتر، قلم نه می‌سوزد و نه می‌سوزاند، اینجا مؤلف نمرده است. مرگ مؤلف برای صاحب قلم است.
در این دفتر خواننده خود مؤلف است و هر شعری می‌تواند بی‌نهایت خواننده و البته مؤلف داشته باشد. اینجا دیگر قلم نیست و هر حرف خواندنی، نوشتنی است.
وقتی آرامگاه بوسه‌های افتاده از سحرگاه نیاز و رسم ماه‌بازی سخت سنگ، دل آرامی است که تنگ در آغوش مرگ جا خوش کرده و روشن است که مردی پیش پای قطره‌ای چکیده از ناودان چشم مرده است، من آسان می‌نویسم برای شما، گلایه ریز.
 
بخشی از کتاب:
اسفند یارتان بهار می‌آید
تا قد قامت سرو در امتداد نور بماند
و آغاز چکاوک
هم آوای جوشیدن چشمه از سنگ
و خروشیدن نهر در دل کوهسار
باقی بماند
کتاب «نی قلم» اثر محمدرضا تقوی‌فرد در 112 صفحه به بهای 15 هزار تومان با شمارگان 5000 نسخه توسط انتشارات هم قلم در اسفندماه 1399 راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها