شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
تغییر ریتم امواج مغزی با وضعیت هوشیاری افراد

سال 1924 هانس برگر؛ نورولوژیست آلمانی، وسیله‌ای برای تقویت فعالیت مغز اختراع کرد تا بتوان آن فعالیت‌های الکتریکی را ثبت کرد. او متوجه شد که ریتم امواج مغزی با وضعیت هوشیاری افراد تغییر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در گذشته الکتروانسفالوگرافی برای تشخیص و تعیین محل بسیاری از آسیب‌ها و ضایعات مغزی به‌کار برده می‌شد، اما امروزه کاربرد آن به تشخیص بیماری‌هایی مانند صرع در رأس همه و احیانا طبقه‌بندی، تعیین پیش‌آگهی، انتخاب درمان مناسب آن و سپس تشخیص و تأیید برخی بیماری‌ها نظیر بیماری‌های متابولیک، عفونی و ... محدود شده است. اما علیرغم این محدودیت، اعتبار خود را در این محدوده همچنان حفظ کرده و روش جایگزینی برای تشخیص موارد ذکر شده، وجود ندارد. خواندن و تفسیر الکتروانسفالوگرافی در عین سادگی ظاهری، دشوار است و دارای اصول و قواعدی است.
 
کتاب «اصول الکتروانسفالوگرافی (EEG)» تألیف دکتر عالیا صابری؛ استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به بیانی ساده و روان، مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مفاهیم الکتروانسفالوگرافی را تشریح می‌کند. مخاطبان این کتاب دانشجویان، پزشکان، دستیاران و متخصصان مغز و اعصاب، دستیاران و متخصصان روان‌پزشکی، متخصصان و دانشجویان روان‌شناسی، زبان‌شناسی و الکتروفیزیولوژی هستند.


نگاهی به تاریخچه پیدایش الکتروانسفالوگرافی
با مطالعه کتاب‌های تاریخی متوجه می‌شویم که علوم اعصاب تاریخچه‌ای بسیار کهن دارند و پزشکان در گذشته، از روش‌های متنوعی برای تشخیص و درمان بیماری‌های اعصاب استفاده می‌کردند. اختراع الکتروانسفالوگرافی که یکی از ابزارهای تشخیص بیماری‌ است هم قدمتی نزدیک به 150 سال دارد که در کتاب حاضر به آن اشاره شده است: «تاریخچه الکتروانسفالوگرافی به سال 1875 بازمی‌گردد که یک پزشک انگلیسی به نام ریچارد کاتون، وجود جریان‌های الکتریکی مغزی را کشف کرد. البته این مسأله باقی ماند تا سال 1924 که یک نورولوژیست آلمانی به نام هانس برگر، وسیله‌ای برای تقویت فعالیت مغز اختراع کرد تا بتوان آن فعالیت‌های الکتریکی را ثبت کرد. ثبت فعالیت الکتریکی مغز به این شکل در واقع EEGهای آنالوگ فعلی را به‌وجود آورد. او متوجه شد که ریتم امواج مغزی با وضعیت هوشیاری افراد تغییر می‌کند. در سال‌های اخیر، EEG های دیژیتال نیز وارد بازار شده است که علاوه بر ثبت امواج مغزی و برخی قابلیت‌های دیژیتالی خاص، توانایی نقشه‌برداری از مغز و تعیین محل ظهور آن امواج را نیز به‌صورت تصویری دارد.»


آیا EEG برای بیماری آلزایمر کاربردی دارد؟
«به‌ندرت برای بیماران مبتلا به آلزایمر، EEG درخواست می‌شود و به‌طور معمول در بیمارانی EEG تقاضا می‌شود که علاوه بر دمانس، تشنج یا سنکوپ داشته باشند. همچنین در بیمارانی که دمانس پیش‌رونده دارند، ممکن است EEG برای رویت تخلیه‌های الکتریکی دوره‌ای که در بیماری‌های پریونی دیده می‌شود، به‌کار برده شود. بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر به‌طور معمول کُندی ریتم خلفی (حالت بیداری) دارند و گهگاهی به‌خصوص در ابتدای سیر بیماری، دارای زمینه طبیعی هستند. بنابراین داشتن یک زمینه طبیعی، خلاف بیماری آلزایمر تلقی نمی‌شود، اما اگر دمانس بسیار شدید در حضور زمینه طبیعی وجود داشته باشد، ممکن است علتی روانشناختی عامل اختلال عملکرد حافظه و شناخت بیمار باشد. در اواخر سیر این بیماری، بیماران ممکن است فعالیت کُند همزمان یا غیرهمزمان منتشر را نشان دهند. بیماری آلزایمر عامل خطری برای تشنج است و تشنج در جمعیت اندکی از بیماران ممکن است دیده شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «اصول الکتروانسفالوگرافی (EEG)» در 242 صفحه با شمارگان 550 نسخه به بهای 37 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب ارجمند راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها